Ирена Кръстева обяви, че продава вестниците си на фирма на два дни

Ирена Кръстева

Нова българска медийна група холдинг, еднолична собственост на Ирена Кръстева, обяви изненадващо в петък, че продава участието си във фирмите, издаващи вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и половината от дружеството, издаващо великотърновския вестник "Борба".

Купувач е ирландското дружество "Мedia Maker Limited" на бизнесмена Патрик Халпени (Patrick Halpenny), известен като Пади Халпени - бивш дългогодишен изпълнителен директор на медийната група "Communiсorp. Group", който "има сериозен инвестиционен и управленски опит в различни медии (печатни, електронни, реклама и др.) в много европейски държави", се казва още в съобщението.

"Медия мейкър" обаче е регистрирана в Ирландия на 9 април 2014 г., само два дни преди съобщението за сделката, според справката в ирландския регистър Solocheck. Справка в интернет показва, че адресът на дружество със същото име е в Малта.

Според рамковия договор продажбата ще бъде завършена "след осъществяването на процедурата пред българската Комисия за защита на конкуренцията".

 

Цената на сделката не се съобщава. Според последния публикуван годишен финансов отчет на медийната група (2012 г.) тя няма задължения, завършила е годината на печалба от 2.093 млн. лв.

"Със завършването на сделката "Нова българска медийна група холдинг" ЕАД и нейният собственик Ирена Кръстева излизат от българския медиен пазар, на който пресгрупата е работила в продължение на повече от седем години", посочват от дружеството.

Всички публични факти около сделката навяват съмнения, че е фиктивна. По подобен начин в края на ноември 2012 г. бе сменена собствеността в ТВ7, когато британската консултантска компания "Алегро Кепитъл" (Alegro Capital) придоби "Краун медиа", тогавашен собственик на каналите ТВ7, Super7 и ВВТ и получател на кредит за 60 млн. лв. от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев, считан за истински собственик на телевизията. В управата на "Краун медиа" беше Ирена Кръстева.

Две седмици след обявяването на тази сделка, целяща вероятно да покаже, че КТБ няма нищо общо с оформящия се медиен монопол на Ирена Кръстева и сина ѝ Делян Пеевски, Цветан Василев се появи на подписването на споразумение между CNN International и новия тв канал News7, който зае наземните и сателитните честоти на BBT.

Оттогава досега медийният монопол на групата Кръстева – Пеевски – Василев, който освен собственост върху печатни и електронни медии, има контрол върху разпространението на печатни издания и върху цифровото разпространение на телевизионни програми, процъфтява, необезпокояван от българските власти и регулаторни органи. Но е във фокуса на критиките от страна на ЕС и независими медийни организации заради концентрацията на медийна собственост в едни и същи ръце.

Много е вероятно оповестената в петък продажба на Нова българска медийна група да е свързана с предстоящото издигане на Делян Пеевски за евродепутат. Макар че медийната собственост се води на майка му, а не на него, той наскоро призна в интервю, че реално управлява медиите ѝ, които са семейна собственост. Въпреки това те не фигурират в нито една от декларациите му за конфликт на интереси, макар самият Пеевски да твърди, че по негово нареждане в тях се изпълняват различни политически поръчки, като опъване на чадър над криминални босове.

В редакциите на вестниците на групата не знаеха нищо за продажбата и не скриха изненадата си. Самата Кръстева не отговаряше на телефона си, както и Делян Пеевски.

Справките показват, че бизнесменът Пади Халпени, регистрирал преди два дни фирмата за покупката на вестниците, познава медийния бизнес в България или поне сегмента на радиобизнеса. Името му фигурира в регистъра на Съвета за електронни медии (СЕМ), като едно от лицата, "упражняващи контрол" в радиокомпаниите "Радио Тангра", "Радио и телевизия Сити", "Радио 1", "Българска радиокомпания". Основен акционер в тези групи бе Мартин Захариев, в момента депутат от Коалиция за България. Мажоритарен акционер в четирите компании и досега е "Communicorp group limited" с едноличен собственик ирландския бизнесмен и милионер Денис Джон о'Бриен. "Комюникорп груп" действително работи на радиопазара в Европа от години и притежава радиостанции в осем държави, включително в България.

 

Друг сериозен бизнес, свързван неофициално с Пеевски, но натоварен със спорен имидж, също предстои да си смени собственика. Както съобщава в. "Капитал", по официална информация "Табак маркет", дружеството на "Булгартабак холдинг", което изгражда веригата Lafka, предстои да бъде продадено, и то на външно за групата лице. Това става ясно от бележките към годишния отчет на иначе публичната компания, която би трябвало да оповести постигането на подобна договореност. По неофициални данни обаче сделката, която предстои, ще е по-скоро фиктивна, а външни ще са само лицата на повърхността. Това няма да е нищо ново за групата, след като от началото на годината и самият холдинг смени собствеността си, без досега новият мажоритарен акционер да е уведомил за това останалите инвеститори и без да е отправил към тях търгово предложение да им изкупи акциите, както повелява законът.

Още по темата
Още от България

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?