Ирена Кръстева застана зад медиите си, били с най-ясната собственост

Ирена Кръстева застана зад медиите си, били с най-ясната собственост

"Нова българска медийна група" е с възможно най-ясната собственост. Там пише едноличен собственик Ирена Кръстева". Това каза самата Ирена Кръстева, която в петък участва в конференцията "Прозрачност на собствеността и свобода на медиите в България", организирана от фондация "Конрад Аденауер".

"Всеки, който иска да го провери, може да го направи в медийния регистър", каза тя. Медийната групировка притежава вестниците “Монитор”, “Телеграф”, “Политика”, “Засада” (бившия "Експрес"), “Меридиан мач”, 50% от регионалния всекидневник “Борба”, както и на “Балкан българска телевизия” (ББТ) и на ТВ7.

Кръстева съобщи още, че вече има учреден нов съюз на вестникарите в България, в който са влезли няколко медии, а неговата цел е да се изработи публичен каталог на медиите.

"Той трябва да бъде готов до края на юли и в него всеки, който иска да участва, ще може доброволно да се запише. Не виждам смисъл и не вярвам, че ще се появи нов медиен закон", каза още Кръстева.

Преди година прокуратурата направи проверка за начина, по който са придобити изданията на групировката, и, без да се съобщават подробности заради данъчната тайна, бе обявено, че всичко е законно.

"Колкото и да изричаме някакви имена, в момента те не извършват незаконни действия. Ето, г-жа Кръстева е тук, може да я порицаваме, но тя не прави нищо незаконно", заяви председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов. Според него Кръстева може да бъде порицавана морално, но това не е работа на регулаторните органи.

"Моралът на неморалните дами, г-н Лозанов, помните ли този израз? Смятам, че е неморално да говорите за "Нова българска медийна група", заяви в отговор Кръстева.

Групата се формира по време на управлението на тройната коалиция, когато от нея със замах бяха изкупени централни и регионални вестници, телевизии, печатница. Основната финансова подкрепа за сделките бе осигурена от Корпоративната търговска банка, стана ясно от проверката.

Контролираните от "Новата българска медийна група" медии бяха безкомпромисни защитници на ДПС и бившия премиер Станишев, като буквално до изборната нощ на 5 юли 2009 г. атакуваха всекидневно ГЕРБ и Бойко Борисов. След изборната победа на ГЕРБ изданията веднага промениха политиката си на 180 градуса.

"Българските управляващи в момента са раздвоени в отношението си към медиите. Единият път е този на Силвио Берлускони, другият е на Уго Чавес", каза депутатът от БСП Петър Курумбашев.

"Имаш си крава, пиеш мляко, така е със Силвио Берлускони, който си има медии. А Уго Чавес има само държавни медии и може там да говори и по 8 часа. Но има и трети път, когато при частните медии чрез политически и икономически натиск отново няма свобода на словото", добави той, без да персонализира.

Той заяви, че "веднъж преброил в един вестник пет снимки на министър-председателя. "Обади ми се една журналистка и ме попита дали имам предвид техния вестник. Казах - не. А тя ми отговори, че в нейния вестник снимките са седем", даде пример той.

Още по темата
Още от България