Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Искаме 14 млрд. евро от Европа, те ни дават 8, а може и повече

Комисар Хан: Усвояването на фондовете в България трябва да надмине 50% догодина

22 коментара
Снимка БГНЕС

Борим се за 14 млрд. евро от фондовете на ЕС за периода 2014 – 2020 г., те ни дават 8 млрд. евро. Това заяви премиерът Бойко Борисов след среща в Министерския съвет в петък с еврокомисаря по регионална политика Йоханес Хан. Това е първият път, в който се посочват конкретни параметри на бюджетната рамка на европарите за следващия програмен период.

От своя страна Хан коментира, че ако усвояването на еврофондовете в България не надмине 50 на сто догодина, останалите държави членки трудно ще се съгласят, че страната ни има капацитета да управлява повече средства от 7-те милиарда евро, отпуснати за този програмен период. П-късно през деня обаче еврокомисарят обясни, че страната ни може да получи допълнителни средства за железниците и магистрали.

През следващата година започва общоевропейският дебат за бюджета на ЕС за периода 2014 – 2020 г., припомни Хан. Засега индикациите са, че парите ще са същите като за този период, каза още еврокомисарят и допълни: “Най-вероятно ще има много малко повишение за България”.

"Все още изоставате, но вие късно тръгнахте и вече наваксвате забавянето и напредъкът е забележителен. Наблегнете на скоростта на усвояването, за да не загубите пари”, каза още Хан. "Обсъждахме водния сектор. Аз съм убеден, че скоро ще има подобрения в тази област", посочи еврокомисарят.

"През следващата година задължително трябва да минем над 50 % усвояване на средствата от ЕС. В противен случай, когато се договарят следващите бюджети, могат да кажат: "Даваме ви колкото сте усвоили, един милиард отгоре и стига", поясни премиерът Борисов. Той не пропусна да припомни, че при идването на власт на ГЕРБ усвояването на фондовете е било 0.84%. Сега е около 15%. Това е било златно време, загубено за България – когато милиардите са стояли в ЕС, когато е трябвало да правим пътища и жп линии – ние сме губили време, коментира още Борисов.

“Всяка една държава, особено в условията на криза, има огромно желание да получи повече пари за своите пътища, пречиствателни станции и т.н. Ние внимателно чухме препоръките от комисар Хан. Трябва да се обединяваме със съседните държави и да предлагаме общи проекти за еврофинансиране”, каза Борисов и даде за пример Дунав мост ІІ.

“Много, много усилия, убеждения и практически доказателства трябва да представим на Европа за това как строим. Над 31 км тунели сме построили за няколко години. Ние строим километър за 35 млн. евро, най-евтиното в Европа след нас е с около три пъти по-скъпо”, отбеляза премиерът. Това трябвало да се отчете от Европа.

Той коментира и спряното еврофинансиране за Сливен, заради подозрения за нарушения в тръжните процедури. Въпреки оправдателното съдебно решение, ние сами спряхме европарите и финансирането от държавния бюджет, докато не се изчистят всички съмнения, посочи премиерът.

Приоритет в усвояването на еврофондовете за страната са столичното метро, което по оценка на ЕС се строи в график, Южната дъга на околовръстното шосе на София, продължаване на строежа на магистралите, тунелът под Шипка, пътната връзка със Сърбия, както и железопътните проекти и изграждане на пречиствателни станции, посочи Борисов.

По-късно в петък при откриването на пътен възел Стара Загора на магистрала “Тракия” комисар Хан направи доста по-ласкави изказвания за работата на България с еврофондовете. “С отварянето на такива проекти като софийското метро и автомагистрала "Тракия" България дава най-добър пример как една новоприсъединена страна успява да се справи с европейските проекти”, каза Хан.

По думите му така България доказва, че постига резултати, спазва графици, прави икономии, и това прави възможно да има допълнителни средства за страната, както за железници, така и за магистрали.

Строителството на пътния възел при Стара Загора приключва осем месеца предсрочно, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя връчи акт 16 на шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров за новия обект. "И още една добра новина, днес връчваме и акт 16 за отсечката Чирпан – Стара Загора от автомагистрала "Тракия", завършена през 2007-а година", добави Павлова. Регионалният министър изрази надежда, че благодарение на новия пътен възел ще бъде намален броят на пътните инциденти и ще бъде облекчен трафикът преди началото на зимата

Междувременно стана ясно, че Европейската комисия ще отпусне 50 млрд. евро за новия инструмент за финансиране на инфраструктурни проекти след 2013 година "Connecting Europe facility". Преди седмица министър Павлова заяви, че след 2014 г. България няма да разчита само на парите от регионалния и кохезионния фонд, които сега финансират оперативните програми в България, но и на новия инструмент. Идеята е чрез него да се финансират частично големи и важни инфраструктурни проекти. Те могат да са свързани с изграждането на транспортна, енергийна мрежа, съоръжения, свързани с опазването на околната среда и т.н .

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #22

    Anonimen N=16 ,ti s toveto "prostranstveno" objasnenie ne ni vjarva i kakvo GERB e sburkal i li propusnal da napravi ili puk kakto vie chervenite draskachi kazvate.."ne umejat tija ot GERB" Ami vie kakvo umeete be "umniko" zaluk?Ti "plachesh" che Bulgaria se e provalila pred zapada i ne ni vjarvat ili zloradstvash ?Mai che pravish vtoroto.Kato otpravjash ,takiva obstoini kritichni analizi zashto ne ni vjarvat v Evropa ,zashto ne kazesh ,kolko saBOTAZNA I DESTRUKTIVNA DEINOST V EVROPARLAMENTA

  2. Анонимен
    #21

    Kakva e istinata ..puk nashte rodni komunjagi-izrodi ,,kakvi luzi i neistini podhvurljat che rabottatas na GERB ,nishto ne struva i ne vurvjal puk ..deistvitelnostta govori drugo....!E..taka e kogat ,te nishto ne napraviha ,za da mogat da ni "spuvat" umishleno po putja ni kum po-dobur zivot i kum evropeiskite strikturi...!

  3. Хем
    #20

    И каква е разликата между циганина,който живее от помощи и управлението на Борисов?

  4. Хем
    #19

    Трябва ясно да си даваме сметка за състоянието на ЕС.Ние сме `хрема`за финансите на съюза.Досадна,хронична;но не заразна.Заразна е Гърция.Неизбежно е на фона на световната криза ЕС да преподреди приоритети.Не е невъзможно да изпаднем,не съвсем,но достатъчно за да го почувстваме.Така,че нека не градим хоризонти за милиарди още не дошли.

  5. Анонимен
    #18

    ГЕРБ  Милиционери /сега охранители и пишман политици/ Комсомолци /сега бизнесмени/ и пр.е., и пр.е. все ояли си се, дебили ....... Я другите, а ........... все тая е! НАРОДЕ ????

  6. Анонимен
    #17

    и за какво искаме да ни обещаят 14 милиарда,след като имаме мозък да усвоим малко повече от един.или преди избори го играем кучето на павлов.

  7. Анонимен
    #16

    Готова ли е България за влизане в Шенген? ЕП казва "да", Холандия и Финландия - твърдо "не". И докато в Европа продължават да се водят дебати, политиците в предизборна България сякаш избягват темата. Защо ли?
    Анализ на Георги Папакочев:
    На пръв поглед изглежда странно, но темата „Шенген” изцяло отсъстваше от първото тв-шоу на самообявилите се за фаворити в президентската надпревара кандидати на ГЕРБ и БСП. Причината едва ли е единствено във внимателно съгласувания между двете партийни централи сценарий

  8. Анонимен
    #15

    аз лично не се притеснявам и 25 милиарда да ти обещаят ... сега като имаме на разположение 13 милиарда до края на 2013 ... да не би да ги получихме ... няма и да ги получим щото Боко само лентички реже, а закон за проектирането няма ... а без проекти пари няма ... така че да видим ... в момента имаме на разположение 13 милиарда, от които я получим а не 1 .... значи като ти обещаят 26 може и да получим 2

  9. Анонимен
    #14

    ta da okradesh ne 8 a 14 miliarda! Mutra skapana i tvoeto vreme ste doide, ne si nedosegaem, badi siguren!

  10. Анонимен
    #13

    Важното е да върви производството на ленти. Толкова ленти произвеждаме, че можем да изнасяме вече за трети страни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.