Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ислямът в двете Америки

53 коментара
Ислямът в двете Америки

Има една Америка, в която няма значение какъв език говориш, на кой Бог се молиш или колко са дълбоки корените ти в Новия свят. Америка, в която предаността към Конституцията надделява над етнически различия, езикови бариери и религиозни разделения. Америка, в която най-новопристигналият на нашите брегове е не по-малко американец от някоя славна правнучка на първите заселници.

Но има и друга Америка - тази, която възприема себе си като специфична култура, а не само като набор от политически предложения. Тази Америка говори английски, не испански или китайски или арабски. Тя има зад себе си особено религиозно наследство: първоначално протестантство, а след това юдео-християнски консенсус, включил и  евреите, и католиците. Тя черпи социалните си норми от традициите на англо-саксонската диаспора и очаква от новодошлите да се асимилират в тези норми, и то бързо.

Между тези две разбирания за Америка - едното конституционно, а другото културно - има напрежение през цялата ни история. И те са под напрежение отново това лято в спора за ислямската джамия и културен център, които е предвидено да бъдат построени на две пресечки от "кота нула".

Не е изненадващо, че първата Америка възприема проекта като завършен израз на висшите идеали на нашата страна. "Това е Америка", поде миналата седмица президентът Обама, "и нашата привързаност към религиозната свобода трябва да остане непоклатима". Построяването на джамията, каза на нюйоркчани кметът Майкъл Блумбърг, е "важен тест на принципа за религиозна свобода".

Другата Америка си позволява да има друго мнение. Тя възприема проекта като оскърбление срещу паметта за атентатите от 11 септември и знак на неуважение към ценностите на страната, където ислямът едва отскоро стана част от общественото съзнание. А под тези опасения прозира тъмното подозрение, че ислямът във всяка от формите си може да се окаже несъвместим с американския начин на живот.

Това е типично за начина, по който обикновено протичат такива дебати. Първата Америка проявява склонност към по изискани изказвания, а втората често нанася по-груби удари с по-ксенофобски тон. Първата Америка приветства бедните, изнурените, скупчените човешки маси; втората Америка настоява те да си променят имената и да изоставят родния си език, като често издигат бариери пред тях. Първата Америка се радва на религиозната свобода; втората Америка преследва мормоните и дискриминира католиците.

Но и двете разбирания за нашата страна могат да предложат своя истинска мъдрост; и двете са били необходими за успеха на американския експеримент. По време на големите имиграционни вълни през 19 век изискването към новодошлите да се адаптират към англо-саксонската култура - и заплахата от дискриминация, ако не го сторят - са били решаващи за тяхната бърза асимилация.

Имиграционните ограничения след 1920 г. са драконовски в много отношения, но те са създали епоха, в която постоянното етническо разделение е преминало в общ американизъм без тиренце (като в афро-американец).

Същото е валидно и за религията. Трайният натиск за приспособяване към американските норми, налаган откровено и без подбор на средствата, в крайна сметка е убедил мормоните да се откажат от полигамията и полека ги е приобщил към общоприетото поведение. Вродените подозрения към нелибералните тенденции на католицизма вдъхновиха американските католици да стимулират признаването на своята църква съгласно добродетелите на демокрацията и така стана възможно за поколения имигранти да се чувстват едновременно католици и американци.

Същото е днес с исляма. Първата Америка е в правото си да настоява за абсолютното право на мюсюлманите да строят и да се молят където искат. Но втората Америка има право да настоява за нещо повече от американските мюсюлмани (особено към особи като Фейсал Абдул Рауф - имамът, който стои зад джамията), отколкото просто да демонстрират своята правоверност.

Прекалено често мюсюлманските институции в САЩ се оставят да бъдат замесени с идеи и групировки, които мнозинството американци с основание смятат за неприемливи. Много често американските мюсюлмански лидери заемат уклончива позиция, когато от тях се иска да се разграничат напълно от нелиберални каузи.

По световните стандарти Рауф може да бъде модел за "умерен мюсюлманин". Но световните стандарти и американските стандарти са различни. За да се интегрират напълно в нашия национален живот, американските мюсюлмани трябва да имат лидери, които да не окачествяват Америка като "съучастник в престъплението" от 11 септември (както каза Рауф скоро след нападенията от 2001 г.).

Те се нуждаят от лидери, чиито антени са достатъчно чувствителни, за да осъзнаят, че няма да бъде от полза за стремежа към междурелигиозен диалог, ако издигнеш голяма джамия на две преки от мястото на масово убийство, извършено в името на исляма.

С други думи те се нуждаят от лидери, които разбират, че докато идеалите на първата Америка се защищават от E pluribus, то претенциите на втората Америка са новодошлите да помогна за създаването на  unum *.

По БТА

________________________________

* E pluribus unum (лат.) - Единство в многообразието (девиз изобразен на държавния герб на САЩ) - бел. прев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

53 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. От Драгалевци
    #55

    WASP - бял англосаксонски протестант, живият в предгладия ,работят много, ходят на църква всяка неделя и гласуват за хора като Бари Голдуотър и в краен случай за левичаря Рейгън.Разни там либерални отрепки като Обама, Кенеди или Клинтън не са ми по вкуса.Лошото е че у нас няма хора като Бари Голдуотър, бог да го прости.

  2. Don Domat
    #54

    tova kogo ti "podkrepia6" dragi niama nikakvo zna4enie. Ima zna4enie kogo podkrepiat samite americanci. Te ne podkrepiat tvoia Goce i dori ne sa 4uvali za nego ... chill out

  3. Сашо
    #53

    Много америки, много нещо. Първата е идеалната, но за съжаление отдавна не съществува (ако въобще някога е съществувала). А втората, както е описана по-горе, е отдавна притежание на юдаизираните хазари и християнски фанатици, които също са в джоба на юдаизираните хазари.Устроиха си фойерверк в Манхатън преди 9 години, джиросаха го на Осама, и от тогава - войни, полицейщина и мозъчни промивки като горната.

  4. Да!
    #52

    американския начин на живот и ценностите на Свободното общество. Нима има идиоти, които да се съмняват в това?!

  5. Стефо Мангала
    #51

    Първата група са американци-наивници.Втората група са американци-твърдоглавци.Грешката е в наглостта на чалмалиите, че се навират там, където са орезилили исляма. То е все едно братята мангали да опънат катуна до вечния огън на Свети Крал.

  6. Hmm
    #50

    Род Доутхад говори за неща които са табу.. Но това е истината.. Втората Америка, на англосаксонците ги тегли към дъното и както се вижда нищо не може да ги спре.. Жалко за този общо взето успешен експеримент. Искам да видя червени англосаксонски вратове да се превиват на полето, в мизерията, в просташката работа... итн, която сега вършат нелегалните емигранти и техните потомци от десетилетия, след като започна отливът на емигранти и мозъци краят е близо... , а само с войни не става..

  7. Kotaraka
    #49

    Този материал е ТОЧНО в този дух. Пак се опитват да разделят хората на ние и ваши. Само дето ние вече си научихме урока . НЯМА протестанска америка и конституционна. Всички трябва да са равни преди закона. Само дето престъпниците които бутнаха близнаците (Буш, Чейни, Румсфелд, Уолфовитц, Рокафелер, Сорос) още не са в затвора.

  8. Въпрос
    #48

    Може ли да попитам автора дали знае нещо за една друга Америка, стояща както над Конституцията, така и над англосаксонската идентичност. Онази Америка, която се кълне в пирамидата и всевиждащото око, изобразени на валутата й. Америка, която решава нещата на тъмно далеч преди те да отидат в Конгреса, в международните организации или в медиите. Америка на тайните братства, в които демокрацията е празна дума. Та авторът е прав за юдео-християнския консенсус, но защо изпуска свързващото звено в този привидно религиозен съюз - антирелигиозната в същността си идея за новия световен ред на масоните и илюминатите, за която религиите са наистина опиум за народите.

  9. Kotaraka
    #47

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=20599

  10. wute
    #46

    егати и смешниците (лЕво)аналлизатори се събрали тука...а бе, нЕкой от вас да е живял САЩ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.