Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ислямски богослови оспориха основанията за започване на джихад

9 коментара

Видни ислямски богослови дадоха ново тълкуване на известна средновековна фетва за започване на джихад. Те заявиха, че религиозният декрет, на който радикалните ислямисти често се позовават, за да оправдаят извършваните от тях убийства, не може да бъде използвана в глобализирания свят, където се спазват религиозни и граждански права, предаде Ройтерс в сряда.

На конференция в град Мардин в югоизточна Турция бе обявено, че фетвата от 14-и век на ислямския богослов шейх Ахмад Ибн Таймия изключва екстремистко насилие и че разделението на света според средновековния ислям на "Дом на исляма" и "Дом на войната" вече не е валидно.

"Всеки, който търси мотиви от тази фетва за убийство на мюсюлмани или немюсюлмани, греши в тълкуванието", се казва в декларация от срещата на ислямските учени. "Не може отделен мюсюлманин или група мюсюлмани сами да обявяват война или да участват в боен джихад", се подчертава в текста.

Т.нар. Фетва за Мардин е класически текст, използван от екстремистите, за да оправдаят насилието и бунтовете. Според тях религиозният указ дава право на мюсюлманите да обявяват други мюсюлмани за неверници и да поведат война срещу тях. Осама бин Ладен, например, често цитира фетвата в призивите към мюсюлманите да свалят саудитската монархия и да водят джихад срещу САЩ.

Ислямските богослови заявиха на конференцията, че фетвата трябва да се тълкува в историческия контекст на средновековните набези и управлението на монголите в земите на мюсюлманите. Според тях ислямът трябва да се тълкува съобразно променящите се политически ситуации и да се преодолее старата представа за свят, разделен на мюсюлмани и немюсюлмански.

"Появата на държави, в които се спазват религиозните, етническите и националните права, налага необходимостта целият свят да бъде обявен за място на толерантност и мирно съжителство между религиозни групи и фракции", посочват богословите. Те призоваха за по-дълбоко разбиране и тълкуване на контекста на средновековните фетви.

Конференцията в Мардин събра 15 водещи богословски авторитети от страни като Саудитска Арабия, Турция, Индия, Сенегал, Кувейт, Иран, Мароко и Индонезия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. z
    #10

    Всичко това е чудесно, но кой ще ги слуша?

  2. М.Н.
    #8

    не са по природа ненавистници на останалите хора и свят! Дано гласът им се чуе от повече техни последователи и те да се научат да живеят с различните от тях по миролюбив начин, а не с тотална война! Амин, дай Боже!

  3. Владо
    #7

    Това е много добра новина и правилна насока. Религиите са като хората - имат детство пубертет и зрялост. Мохамеданите се движат с 600 години закъснение, т.е. те в момента са във времената на кръстоносните походи и инквизицията. Радостно е, че в техните редици има уважавани хора, които отчитат измененията в заобикалящия ни свят. Тяхната дума не може да не се чуе и в джамиите, които бяха започнали да се превръщат в центрове за създаване на екстремисти.

  4. читател
    #6

    не се крият във "фетвата", тя е само претекст. Проблемът е в пренаселването на планетата, наличието на раси и народи с различно ниво на развитие, глобализацията и стремежът да се позват колкото се може повече блага и ресурси, наличието на малцина много богати и много бедни и пр. Бедните и тези които нямат перспектива намират утеха в агресивната ислямска религия с надеждата че или ще получат блага тук на земята или ще отидат в "рая" като избият колкото се може повече "неверници". "Учените" ходжи

  5. читател
    #5

    Тия ислямски "учени" се размърдаха защото усетиха че на цивилизования свят му писна от ислямската простотия и започва да ги гони обратно от земите си. Само че кой и как ще обясни на палестинците (дето се плодят като циганите) че Израел няма намерение да им дава земя и че те нямат шанс да живеят добре както евреите (причините не са само в земята). Единствения им шанс е да отидат в "рая", като повлекат с тях колкото могат евреи. И те ще го правят с фетва или без фетва...

  6. Але&Со
    #4

    очакват твърде много от своя Аллах. Не разбират, че даже да е Най-Правилният Бог, Той дава, но в кошара не вкарва. Мислят, че другите са им виновни, но другите постигат всичко с разум, труд и познания, а не с догми. Това, което е написано в Корана, колкото и да е премъдро, е крайно недостатъчно, капка от морето на познанието.

  7. От ЕС
    #3

    Това са истински миротворци! Радостно е ,че има такиева мюсулмани!

  8. авс
    #2

    След 600 години!!! Ислямските учени обявявяват в декларация, че: "Не може отделен мюсюлманин или група мюсюлмани сами да обявяват война или да участват в боен джихад"

  9. 123
    #1

    "Според ислямските богослови ислямът трябва да се тълкува съобразно променящите се политически ситуации и да се преодолее старата представа за свят, разделен на мюсюлмани и немюсюлмани."***Ислямските богослови си оставят вратичка,при други политически ситуации да променят фетвата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.