Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ISO 9001:2000 гарантира предимство пред конкуренцията

0 коментара

Иван Савов е Управляващ Партньор на "Муди Интернешънъл" за Централна и Източна Европа. Завършил СУ "Климент Охридски". Специализирал и работил в САЩ от 1990 до 1999 година в областта на стратегическото управление, разработване на нови пазари и системи за управление. Водещ преподавател по Системи за Управление на Муди Интернешънъл за регистрирано обучение към Международния Регистър на Сертифицираните Одитори (IRCA).

Г-н Савов, наскоро "Муди Интернешънъл-България" връчи сертификат по ISO 9001:2000 на Института за следдипломна квалификация при УНСС. Как ще коментирате тази нова практика за българските висши училища?

Действително, наскоро акредитиран сертификат на системата за управление на качеството за съответствие с изискванията на ISO 9001:2000 получи Институтът за следдипломна квалификация при УНСС. Придобиването на сертификат по ISO 9001:2000 гарантира международно признание на качеството на учебния процес и конкурентна професионална квалификация на обучаваните в института. През юни т.г. заедно създадохме първият в страната Център за сертифициране на одитори по ISO. Центърът "ИСК - Муди Интернешънъл" е структурно звено към института и е единственото в България място за обучение по международно признати програми за управление на качеството.

Какъв е мотивът висше учебно заведение да се стреми да управлява качеството според евростандартите? Бихте ли обяснили посланието на ISO 9001 към дадена организация?

За да работи една организация добре, трябва да е изпълнила четири основни условия. Тя трябва да има клиенти, от обслужването на които да получава пари. На второ място - има нужда от средства, за да създава своя продукт или услуга. С тези средства тя си осигурява материалната база, ресурсите и човешкия капитал. После идва необходимостта от знания за процесите, чрез които се получава крайният продукт, така че да удовлетворява изискванията на клиентите. И накрая - организацията има нужда от информация за това, какво точно искат клиентите и как го оценяват, след като са го получили. ISO 9001 поставя изискване да изпълним всички тези условия. Т.е. да създадем система от правила, отразяващи това, което правим във всички аспекти на нашата дейност, така че да бъде гарантирано съществуването на фирмата като организация, от една страна, и от друга - да са удовлетворени клиентите и да са убедени да дадат парите си при нас, а не при конкуренцията.

Как на практика стандартът по ISO помага да се създаде такава система?

Описват се извършваните дейности на всяко звено и хората приемат следването им като неизменна част от своята дейност. Стандартът казва: "Опишете и допълнете отговорността на ръководството да планира процесите, да делегира и кооридинира действията в организацията, да се отдаде на организацията, а не само да участва в нея". После идва ред на начина, по който се управляват документите в организацията, така че да не се допуска неактуална или невалидна информация да отклони процеса на създаване на продукт, който ще надмине очакванията на клиентите. Описва се и се допълва, също така и редът за управление на ресурсите в организацията. Стандартът по ISO изисква да се планира така, че всички ресурси да са налични - когато са нужни и в оптимален резерв, за да не се допускат непредвидени забавяния. Особено важно е да се укаже редът за управление на човешкия капитал, да се определи нивото му на компетентност, както и начините тя да бъде усъвършенствана.

А как фирмата може да си осигури предсказуемо поведение за договаряне с клиенти и доставчици, "доверявайки" се на ISO 9001?

Стандартът изисква да бъде разработена и документирана система за управление на информацията: "Научете се да откривате и още неосъзнатите потребности на клиента", съветва той. Всеки, следвайки системата за управление на качеството обаче, трябва да се научи да наблюдава и себе си, за да коригира стъпките си преди да причини дефект. Важно е в крайна сметка всеки на своето работно място да е предвидил проблемите и да има готова реакция за всяка ситуация. Тогава предимството на неговата фирма пред конкуренцията е гарантирано.

Може ли да се каже, че ISO 9001 подтиква фирмата да се развива? Как бихте обобщили ползата от придобиването и следването на стандарта?

Фирмата получава управление с много по-висок коефициент на ефективност. Нейните клиенти ѝ остават верни, броят им расте. Акционерите са удовлетворени и инвестират допълнително в хората, които работят за фирмата. Това ги прави още по-отдадени на системата, което отново е в полза на клиентите. Това е безспорно доказателство, че фирмата се развива и е създала предпоставки за пазарно предимство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.