Испанските маслини станаха жертва на американската търговска война

Испанските маслини станаха жертва на американската търговска война

Временните мита, които САЩ въведоха за вноса на испански маслини миналата година, вече се отразиха сериозно на засегнатия от безработица испански Юг. С постоянните, дори още по-високи мита, бъдещето на испанските производители на маслини изглежда мрачно.

Американското решение за налагане на мита върху вноса на испански маслини нанася щети. Секторът отчита спад на търсенето, а заетостта намалява - особено в икономически уязвимия испански Юг.

"Някои компании отчитат спад на производството с 20 % и вече трябваше да направят промени в персонала", каза генералният секретар на Асоциацията на испанските износители на трапезни маслини Антонио де Мора.

Голямата част от производството на маслини е съсредоточена в южната област Андалусия, един от испанските райони, които са най-силно засегнати от безработица.

Около 8000 работни места в областта са пряко свързани с отглеждането на маслини, а други 8000 са свързани косвено с бизнеса. Към това се прибавят и многото сезонни работници, нужни за беритбата между септември и октомври.

"Това е голям удар", казва Де Мора.

"Тепърва предстои да усетим най-тежките последици. САЩ са основният пазар за испанските маслини, на стойност над 70 милиона евро (79,75 милиона долара). Не мислим, че това означава тотален срив на сектора, но ще има доста последици", допълни той.

Испания е световен лидер в отглеждането и износа на трапезни маслини. Според испанското министерство на селското стопанство Испания има най-големия дял в ЕС, възлизащ на 71 %, а в световен мащаб делът ѝ от производството е 22 %.

На 10 юли Комисията за международна търговия на САЩ (федерална агенция, която е част от министерството на търговията) постанови, че вносът на испански маслини вреди на американската индустрия.

Това заключения бе зелената светлина, необходима от законова гледна точка, за превръщането на временните мита, въведени миналата година, в постоянни.

Комисията разследваше едновременно с министерството на търговията и двете ведомства стигаха до едно и също заключение: испанските маслини получават субсидии и се продават в САЩ на по-ниска цена от стойността им.

Комисията потвърди решението на министерството на търговията да наложи заради субсидиите мита на няколко испански производители на маслини на средно равнище 14,75 %, както и антидъмпингови мита от средно около 20 %.

Така испанските маслини са една от многото жертви, паднали в търговската война на американския президент Доналд Тръмп.

През изминалите няколко месеца САЩ наложиха мита на стоманата и алуминия от ЕС, а наскоро заплашиха с мита до 20 % и вноса на европейски коли.

"От известно време твърдим, че заплахата, надвиснала за всички европейски продукти, е още по-тревожна за нас от загубите за сектора ни", обяснява Де Мора.

Американският министър на търговията Уилбър Рос, 80-годишен мултимилионер, говорещ меко, но решително, бе човекът, който Тръмп избра, за да приложи на практика предизборния му лозунг "Америка на първо място" в търговската политика.

И Рос направи точно това - прегледа целия внос в САЩ, за да види дали вносителите се облагодетелстват от това, което Тръмп определя като нечестни практики спрямо американския търговски баланс. Испанските маслини са част от този внос.

Вносът на испански черни маслини е бил на стойност около 67,6 милиона долара (57,7 милиона евро) миналата година според американското министерство на търговията.

Министерството установи, че испанските износители продават продукцията си на цена с 16,88-25,5% по-ниска от "справедливата".

Въвеждането на временните мита от 22 % доведе до спад на испанския износ за САЩ с 42 % през първото тримесечие на годината, според Асоциацията на испанските износители на трапезни маслини.

Новите мита са на равнище близо 35 %.

В Андалусия страхът е осезаем. На 5 юли няколко хиляди души се събраха пред американското консулство в регионалната столица Севиля, за да защитят трапезната маслина.

Компаниите от сектора вече търсят алтернативи, проучвайки дали могат да намерят нови пазари, за да компенсират загубите в САЩ, според Де Мора.

"Те ще направят всичко възможно. Това обаче изобщо няма да компенсира загубите, които ще понесем", казва Де Мора.

По БТА

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?