Испанци ще строят Дунав мост ІІ

Испанската строителна компания “ФСС Конструксион (Fomento de Construcciones y Contratas) беше избрана за проектант и строител на втория мост над река Дунав, съобщиха във вторник от транспортно министерство. Строителния надзор ще се упражнява от френско-английските консултанти “ЕНЖЕРОП (INGEROP)/ Хай-Пойнт Рендъл” (Higt-Point Rendel).

ФСС предложи най-ниската цена за проектирането и строителството на моста сред останалите кандидати – малко над 105, 2 млн.евро. И беше единствената, която направи отстъпка от 5% от тази предложена цена. Окончателната стойност на договора за проектиране и строителство на втория мост над реката, която подписа транспортното министерство с “ФСС Конструксион”, е 99 955 948 евро.

Стойността на договора за строителен надзор с “ЕНЖЕРОП/Хай-Пойнт Рендъл” е 6 343 850 евро.

От транспортното министерство уточниха, че испанската строителна компания трябва да предложи каква да е конструкцията на моста. Тя е съобразена с технологичното оборудване, което използва строителят и което ще ползва след това при работата върху съоръжението. Тя трябва да спази някои основни параметри, зададени от инвеститора – Министерство на транспорта. Това са брой пътни ленти и железопътни линии, максимален отвор и височина на конструкцията до ниво “високи води”. Технологията на изпълнение и видът на материала обаче ще се определят от испанската компания.

Мостът ще е дълъг 1971 с четири пътни ленти общо и единична електрифицирана железопътна линия в средата на напречното сечение. Предвиден е и пешеходен тротоар и велосипедна алея с ширина от 2 метра. По план проектирането и строителството на моста ще отнеме три години и 2 месеца.

Вторият мост над  Дунав между Видин и Калафат е част от трансевропейския коридор ІV. Основната част от финансирането на строителните дейности се осигурява безвъзмездно от предприсъединителната програма ИСПА – 70 млн. евро, и кредит до 70 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Парите от държавния бюджет ще са малко под 61 млн.евро.

Конкуренти на испанците в търга за строителството на втория мост над реката бяха френско-българският консорциум “Венси(Франция)/ Главболгарстрой/ Мостстрой” с оферта от над 268, 2 млн. евро; германско-френският консорциум “Зюблин/ Ейфел конструкшън металик” с оферта от почти 158,3 млн.евро и френско-италианско-българския консорциум “Буик/Трансстрой Варна/Ризани де екхер” с оферта от над 183,1 млн. евро.

Класираният на второ място германски концерн “Зюблин” настоява за международна експертиза на проекта за мостовото съоръжение,  съобщи БНР. Официални писма с това искане са били изпратени до българското министерство на транспорта и  Европейската комисия. От “Зюблин” твърдят, че изработения проект не отчита спецификата на българския бряг и представлява опасност за корабоплаването.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?