Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ИТ специалист вещае още проблеми с тол системата

"Български пощи" не продават е-винетки от понеделник, както бе обещано

4 коментара
ИТ специалист вещае още проблеми с тол системата

Проблемите с електронните винетки продължават, а ИТ специалист прогнозира, че "изненадите" около тол системата ще продължат през цялата година.

Заради фалстарта със стартиралата от 1 януари продажба на е-винетките се стигна до оставки. По нареждане на премиера Бойко Борисов в събота бяха уволнени началникът на Националното тол управление Антон Антонов, членът на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), отговарящ за тол системата – Веселин Давидов и съветникът на регионалния министър Радослав Николов.

Преди ден шефът на АПИ Светослав Глосов съобщи, че от 7 януари, понеделник електронни стикери ще могат да се купуват от "Български пощи" и вериги бензиностанции. Проверка на БНР обаче показва, че това все още не е възможно.

От 5 януари е започнало разпространението на винетки на касите на Еasypay, а от началото на месеца продажба се извършва и от мобилния оператор А1.

Продажбата на винетки през банкомати, за което съобщи Борисов, ще стартира най-рано следващия месец, твърдят от Пътната агенция.

Междувременно ИТ специалистът и блогър Иво Мирчев предупреди за още проблеми с въвеждането на тол системата.

"Все още няма връзка между полицията и системата за винетки. В момента ако полицай ви спре на пътя, той няма как да провери дали имате електронна винетка. Не се знае и това кога ще стане въобще", каза Иво Мирчев пред БНР.

Затова от пътна полиция на пресконференция миналата седмица казаха да се пазят разписките за платена е-винетка, които се получават като съобщения. От Националното тол управление тогава увериха, че до дни таблетите на пътните полицаи ще бъдат свързани с тол системата, за да могат да се правят проверки онлайн.

Иво Мирчев смята, че ще има проблеми и с тол таксите за тежкотоварните автомобили, които трябва да влязат в сила от 16 август.

"Първият модул от тази система – електронните винетки, не работи. Сега започва по-интересното. Очаквайте в рамките на годината нови изненади по отношение на работата на системата. Очевидно се пръскат изключително големи суми за тази система и въпреки това тя дори не работи. Според мен тол системата за товарните автомобили няма да работи коректно", каза Иво Мирчев.

Според него фирмата, разработила системата за електронните винетки, има сериозна вина за случилото се. Тол системата е разработена от обединение на дъщерни фирми на австрийската "Капш". Мирчев обаче смята, че по-сериозната вина е на държавата, АПИ и съответното министерство, които практически не са водили процеса по правилния начин.

"Останаха доста неотговорени въпроси. Един от най-важните – какви са загубите, които ще понесе бюджетът от нефункционирането на системата. Другият важен въпрос – какви проверки и последствия ще има за отговорните за този провал длъжностни лица. Тези оставки – това са редовните бушони. Големият проблем в системата се прикрива с оставки на хора на по-ниски нива", смята ИТ специалистът.

От пътната агенция многократно коментираха, че към момента няма загуби. Причината е, че големия брой хартиени стикери изтичат в края на януари и началото на февруари. Тогава ще е и най-голямото натоварване на тол системата. Надеждите на АПИ са, че дотогава системата ще е заработила, а на каса и чрез различни устройства ще може да се купува от 4500 места в страната.

Иво Мирчев определи като манипулация от страна на АПИ обясненията, че когато толкова голяма система тръгва, нормално е да има спънки и трябва да мине определен период, за да се наместят нещата.

"Тази система не е нищо особено. Един от много важните въпроси, на който няма отговор – колко е платено за нея. Убеден съм, че са платени стотици хиляди, а това е система, която се изгражда буквално за няколко месеца с доста по-малка инвестиция. Подозирам, че българските граждани ще останат в абсолютно неведение по отношение на реалната стойност, платена за системата. Тя ще бъде скрита в тези 180 млн., които бюджетът е платил за тол системата", коментира още Иво Мирчев.

В сумата от 180 млн. лв. освен информационната система е включена и доставката на автомобилите за тол полицията, автоматите за купуването на е-винетки и камерите.

Иво Мирчев очаква, че фирмата ще бъде освободена частично от отговорност. Според него цялата тази ситуация поставя въпроса за обществените поръчки и начина, по който те работят.

"Ако една фирма иска да спечели обществена поръчка, тя трябва да даде съответния подкуп на съответното място. Тя няма никакъв стимул да завърши проекта качествено в срок, тъй като тя знае, че хората, които я контролират, са получили пари от нея и те имат стимул тази фирма да продължи да работи с тях. Това е една от причините системата с винетките да претърпи това фиаско", смята ИТ специалистът.

Според него вицепремиерът по еврофондовете, който отговаря за електронното управление, Томислав Дончев трябва да поеме пряка отговорност за хаоса с е-винетките.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Емил Станоев
    #4

    Повече от 10 години се занимавам със софтуер . Та си мисля че са наели пълни некадърници за тая работа !!

  2. tim
    #3

    Извинете, кой е този Мирчев? Няколко бележки: - изказване от типа - "аз познавам едни хора, които могат да свършат една работа по-евтино" е напълно безумно. Тол системата е огромна, проекта е за 30 или повече години, изисква се голяма стабилност и т.н. и т.н. Като е могъл Мирчев да направи по-евтина система, защо не е участвал в търга. - този човек коментира странични за специалист въпроси като цена, кой ще носи отговорност и др. Това показва политически, а не технически интерес.

  3. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #2
  4. безпартийна
    #1

    Мисля, че предпоследният абзац от статията обяснява защо фирмите, спечелили обществени поръчки нямат никакъв интерес системите, изградени по тях, да работят според изискванията. Те са си платили на тези, които трябва да ги контролират. Но понеже всичко е според "закона", КПКОНПИ няма да ги търси. Последните се съсредоточават в отнемане на имущество на противниците на това статукво. Е, харесва ли ви това?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.