Италиански боклук се гори в циментовите заводи в Девня

Камион с бали италиански боклук за България, сн. 24 часа

Балирани отпадъци от Италия се използват за гориво в девненските циментови заводи, а не се депонират у нас, стана ясно в четвъртък, след като вестник "24 часа" съобщи, че отпадъците на Палермо и Неапол потеглят към България за  съхранение. След като цял ден от екоминистерството обясняваха, че не знаят у нас да идват за депониране отпадъци от чужбина и че това е забранено според европейски регламент, накрая се оказа, че заводът "Девня цимент" е сключил договор с двете италиански общини за използване на пакетираните отпадъци като гориво.

Договорът за внос на балирания боклук през пристанище Варна е за една година, като гориво за завода "Девня цимент" ще бъдат внесени 35 хиляди тона отпадъци, предаде БНТ.

В момента теренът, който се използва за складиране на необичайното гориво край Варненския канал е празен, но първата пратка е пристигнала преди две седмици, съобщи областният управител на Варна Стоян Пасев за националната телевизия.

"Тогава беше получен сигнал за замърсяване, който и ние проверихме, но не бяха открити други нарушения освен частично разкъсани опаковки. Боклукът е внос от Италия, балите са подготвени за изгаряне - съдържат дървени частици, отпадъчен продукт от нефт, найлонови торбички, годни за горене", каза той.

Всички циментови заводи у нас ползват подобно алтернативно гориво, доставят си го от Европа и от завода за преработка в Езерово, край Варна, и няма излъчвани вредни емисии, твърди областната управа на Варна и казва, че няма място за безпокойство:

"Не че горим боклука на Европа, просто заводът използва тези отпадъци за гориво и не знам защо има затъмнение медийно, а не са излезли да се афишира точно каква е процедурата и каква е истината", казва Пасев.

На площадката на пристанище Варна балите стоят до три дни, с един кораб пристигат между 2 500 и 3 000 тона. Италианските медии публикуваха информация, че подобен внос ще има и пред бургаското пристанище. Областният управител на Бургас обаче твърди, че не са водени разговори и няма сключени такива договори.

"По принцип в ЕС е забранено транспортирането на отпадъци за депониране. Що се отнася до дейности по третиране, преработка на отпадъка, то това е позволено като транспорт в рамките на ЕС, но както казах - всяка една пратка трябва да бъде придружена от съответният документ и ако такива са издавани, просто трябва да проверим обемът и количествата, които са вписани в такива разрешителни", коментира перд журналисти министърът на околната среда и водите Ивелина Василева.

Привечер от екоминистерството заявиха,че не знаят за предстоящ внос на 35 хил. т отпадъци и посочиха, че "вносът на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергията, е ограничен до количества, които не надхвърлят 50% от количествата по съответните разрешителни на инсталациите".

Така и от ведомството обаче не казаха дали са знаели за предишните количества, за които признава областният управител на Варна.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?