Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Италия и Франция толкова се обичаха . . .

1 коментар
Италия и Франция толкова се обичаха . . .

Либийското досие, мигрантската криза, корабостроителницата Ес Те Екс, железопътната линия Лион-Торино . . . Решения, взети от новия френски президент Еманюел Макрон, хвърлиха сянка върху "голямото" приятелство, свързващо Франция с Италия.

Сред причините за търканията ще споменем инициативата на френския държавен глава, събрал във вторник в Париж двамата либийски лидери - премиера Файез Сарадж и съперника му Халифа Хафтар.

Реагирайки на следващия ден, италианският министър-председател Паоло Джентилони каза, че "следи с надежда развитието на събитията", но даде да се разбере, че се съмнява в благоприятния изход.

"Среща между премиера Сарадж и генерал Хафтар - това може да очертае позитивни перспективи. Надявам се инициативата да доведе до по-солидни резултати от предишната им среща в Абу Даби", подчерта той, припомняйки, че преговорите между двамата в емирството през май не доведоха до съществен резултат.

Друг признак, че има подозрения към френската позиция, бе изказването на италианския външен министър Анджелино Алфано, който в сряда след разговор с френския си колега Жан-Ив Льо Дриан отново потвърди, че е "важно всяка бъдеща инициатива за Либия да бъде предприета отново в рамките на Обединените нации".

Италианският печат описа с доста по-силни думи отзвука отвъд Алпите, но призна безспорния "дипломатически успех" на младия френски президент.

"Изстрелян на авансцената на преговорите, Макрон постигна целта и грабна наградата като посредник", писа "Кориере дела сера".

"Но той не забравя (или се преструва, че не я подценява) ролята на екипната работа, за да се стигне дотам", допълва вестникът. И отбелязва, че Макрон, "със сигурност информиран за лошото настроение, прокрадващо се отвъд Алпите", не е пропуснал да благодари на своя "приятел" Паоло Джентилони.

А всекидневникът "Стампа", издаван в Торино, пише за "грубото събуждане на Италия, непоканена на срещата въпреки ангажимента на страната в Либия и въпреки огромния прилив на мигранти към бреговете ѝ".

Защото мигрантският въпрос също е болезнена точка в трансалпийските връзки, откакто Макрон отказа в началото на юли да отвори френските пристанища за корабите на неправителствените сдружения, както бе поискала Италия, за да се намали натоварването на нейните.

Ултиматум

"Макрон разочарова Италия", изведе в заглавие "Стампа" само дни, след като Франция "придружи" до италианската граница 150 мигранти, влезли във Франция през Вентимиля.

И сякаш дипломатическите проблеми не бяха достатъчни, за да помрачат безоблачното небе на френско-италианските отношения, в сряда се намеси и икономиката - чрез случая с корабостроителницата Ес Те Екс Франс.

Два месеца след подписването на спогодба, предвиждаща италианската групировка Финкантиери да поеме контрола върху корабостроителницата, френското правителство сви платната и заяви, че иска да запази 50 на сто от контрола в компанията.

Рим веднага реагира твърдо на ултиматума с изявление на министъра на икономическото развитие Карло Календа. "Италия няма никакво намерение да продължава", съобразявайки се с френските условия, отсече той.

Въпроси у италианците поражда и един железопътен проект. На 19 юли френското правителство обяви, че прави "пауза" в работата по жп връзката между Лион и Торино - голям трансграничен проект, затвърден с договор между двете държави.

"Уж се знаем кой какъв е, уж сме наясно с положението, но се оказва, че това не е така, на моменти всичко ти идва в повече или не схващаш какво става", заяви за АФП Сандро Гоци, италианският държавен секретар по европейските въпроси.

Но като най-голям франкофил сред италианските министри той още не губи вяра. "Според мен Макрон може да бъде лидер на Европа и не бива да се ограничава с лидерство във Франция", каза Гоци.

А френско-италианското приятелство е нерушимо - затова във вторник, дочула зов за помощ от съседната страна във връзка със силните пожари в Югоизточна Франция и Корсика, Италия откликна и тутакси прати там спецсамолет "Канадеър".

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    След есента идва зимата, а с нея и проблемите с мигрантите, с който Макрон не иска да се занимава. Меркел винаги е ухажвала италианските премиери, защото те й осигуряват известно спокойствие. Макрон много скоро може да бъде изолиран от всички европейски лидери.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.