Италия забрани рекламата и спонсорството в хазарта

При нарушения ще се налагат солидни глоби на букмейкъри, медии и спортни клубове

Луиджи ди Майо

За разлика от България, където на този етап властите не могат да надвият хазартното лоби, Италия успя да забрани пряката и непряката реклама на хазарт, а също и спонсорството от страна на компании, занимаващи се с игри на щастието.

Така, вицепремиерът и лидер на популисткото движение "Пет звезди" Луиджи ди Майо успя да изпълни заканата си да забрани рекламата на хазарт за разлика от българския си колега Валери Симеонов, който засега има само частичен успех. Предложените от Симеонов ограничения за рекламата и продажбата на лотарийни билети в българския закон тръгнаха с фалстарт и засега са замразени в изчаквателен период от няколко месеца.

С правителствен акт № 87 от 12 юли 2018 г., публикуван в Официален вестник на Италия на 13 юли 2018 г., новото коалиционно правителство на Италия се фокусира върху някои от социалните и икономически цели на коалицията. По-специално, предвижда се забрана за рекламиране на хазарта и забрана за спонсорство от страна на хазартните дружества, считано от 1 януари 2019 г., съобщи платформата "Медийно право" на преподавателя в Софийския университет проф. Нели Огнянова.

С цел по-добра защита на потребителите и ефективно противодействие на хазартните игри всички видове реклами, свързани с хазарт и залагания, предлагащи парични печалби, публикувани директно или индиректно по какъвто и да е начин (включително на спортно, културно или артистично събитие, телевизионно или радиопредаване, печатен вестник или всяка друга печатна публикация, билбордове или интернет) се забраняват веднага след влизането в сила на акта в сила, т. е. от 14 юли 2018 г.

От 1 януари 2019 г. всички спонсорства на събития, дейности, програми, продукти и услуги в тази област също ще бъдат забранени.

Изключение се прави само за държавната лотария. Вече сключените търговски договори ще останат в сила, но за не повече от една година.

При нарушение на разпоредбите са предвидени солидни глоби. Те могат да достигнат до 5% от стойността на спонсорството или рекламния договор, като ще се налагат както на хазартните оператори, така и на медиите, които разпространяват рекламите, или на спортните клубове, които промотират хазарта срещу спонсорство.

Съдът на ЕС се е занимавал със съответствието на забраната на рекламата на хазарта с правото на ЕС в обединени дела C-447/08 и C-448/08, Sjöberg and Gerdin, припомня Огнянова.

Магистратите в Люксембург са категорични, че е допустима правна уредба на държава членка, която забранява насочената към пребиваващите в тази държава лица реклама на хазартни игри, организирани със стопанска цел в други държави членки от частни оператори.

Договорът за функционирането на ЕС позволява ограничения по съображения, свързани с обществения ред, обществената сигурност или общественото здраве. В съдебната практика са признати редица императивни съображения от обществен интерес, като например целите за защита на потребителите и предотвратяването на измамите, на подбуждането към разхищаване на средства за хазарт, на общата нужда да се запази обществения ред.

През декември 2017 г. Комисията прекрати процедурите за нарушение срещу свободата на услуги в сектора на хазарта поради недостатъчен интерес на Съюза да преследва предполагаеми нарушения на правото на ЕС в тази област.

Google обявява, че вече се е съобразил със забраната.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?