ИТС е готова за въвеждането на тол системата

Компанията ще инвестира над 15 млн. лв. в предоставянето на услугата за купуване на е-винетки и плащане на тол такси, каза Станислава Арнаудова

Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на ИТС.

Компанията "Интелигентни трафик системи" (ИТС) нашумя в публичното пространство покрай въвеждането на електронните винетки. Сега и предстои ново предизвикателство – събирането на тол таксите. Миналата седмица дружеството представи своите продукти за тол таксуване на превозвачите по време на изложението TRUCK EXPO 2019 край София.

Изпълнителен директор на ИТС е Станислава Арнаудова, която държи 80% от капитала. Останалите са собственост Теодора Михайлова. Компанията е регистрирана през 2012 г., веднага след като държавата обяви, че планира въвеждането на платеното преминаване по пътищата чрез тол такси. Според последния публикуван финансов отчет за 2017 г. ИТС отчита приходи от 2.5 млн. лв. от проучване на пътната инфраструктура и печалбата от 2.25 млн. лв.

За работата на TollPass и доставката на услугата за превозвачите разговаряме със Станислава Арнаудова.

Как решихте да станете национален доставчик на тези услуги?

Този въпрос е много важен, за да стане ясно, че няма нищо тайно и скрито. Интересите ми към този бизнес проект са от доста отдавна - още когато държавата обяви намеренията си да въведе тол система.

През годините сме следили внимателно всички критерии и изисквания, обявени от държавата за доставчик на централна система. Отделно проучихме как се извършва този бизнес в чужбина. Това става чрез компании "тол сървиз провайдър", каквато е и нашата.

За нас това беше дългогодишна подготовка, за да може да достигнем до бизнес модела, който да приложим и да изберем партньорите, с които ще работим и доставим най-доброто решение за нашите клиенти.

Изискванията от страна на държавата към кандидатите бяха ясни за всички участници и ние първи бяхме готови и изпълнихме критериите.

На колко възлиза инвестицията на ИТС в системата за обслужване на клиентите?

До момента в изграждането на системата, познатият вече на всички портал https://vinetki.bg, през който могат да бъдат купени електронни винетки, както и всички системи и интеграции, които стоят зад него възлиза на над 11 млн. лв.

С въвеждането и на услугата за тол таксуване TollPass до края на годината инвестицията ще надхвърли 15 млн. лв. Това са собствени средства, които фирмата влага в изграждането на системата.

Сумата не е малка, откъде я имате? Каква дейност развива ИТС?

Работата на "Интелигентни трафик системи" изцяло е фокусирана върху трафика, но аз имам дълга и успешна бизнес история. Започнах бизнеса си през 1996 г., когато създадохме подобна на тази компания за дистрибуция на мобилни телефонни услуги - веригата 2be със 112 магазина (тя беше купена от БТК през 2009 г. - бел. ред.). Тази компания съм я изградила от нулата. По своята същност ИТС е същата като дистрибуцията за трафик отчитане, каквато в момента управлявам. Нормално е да се интересувам от нови предизвикателства и компанията ИТС отново е плод на моя идея.

Как работи системата – при електронните винетки и при тол таксите? Колко души работят в компанията?

ИТС предлага безотказна система за таксуване по пътищата. Услугата ще се предлага под бранда TollPass и е базирана на GPS технология. Това означава, че няма да има необходимост шофьорите да спират автомобилите си, за да платят таксата за преминаване.

GNSS технологията за позициониране отчита четири параметъра – тегло на автомобила, емисионен клас, брой оси и клас на пътя, по който се движи.

Отчитането ще става по два начина – ръчно и автоматично. При ръчното отчитане трябва да се купи маршрутна карта. Тя е подходяща за камионите и автобусите, които минават транзит през България. Изисква се въвеждането на начална и крайна точка на маршрута, както и посочването на до шест междинни точки, през които ще мине превозното средство. Това трябва да стане за определено време, което системата автоматично изчислява.

Автоматичното отчитане за изминатото разстояние на камиона може да става чрез бордово устройство GNSS или чрез GPS тракер. Този модел е препоръчителен за превозвачите, които използват всекидневно българските пътища. Бордовите устройства няма да се купуват, а ще се ползват срещу депозит. Предлагаме необикновена цена от 3 евро месечната такса за обслужване на бордовото устройство.

Образно казано бордовото устройство, което ще се монтира на предното стъкло на автомобила, ще бъде неговата банкова карта. То ще показва баланса по сметката, колко километра е изминал автомобилът, както и всички данни за камиона като тегло, брой оси и т.н.

Бордовото устройство е на австрийската компания Kapsch. Сим картата в него, откъдето ще става преноса на данните към Агенция "Пътна инфраструктура" ще бъде на мобилния оператор А1.

Обявихте, че бордовите устройства, които ИТС предлага са на компанията Kapsch, която внедрява тол системата. Как я избрахте и защо работите точно с тях? Появиха се публикации, че двете компании ИТС и Kapsch са свързани.

Чухме тези твърдения. Бордовите устройства са част от една цялостна система. Kapsch са лидер в управлението на трафика по пътищата в света. Те предлагат всякакви решения – модифицират системите според изискванията на клиентите, които имат. В единия случай доставят решения за управление на трафика, според изискванията на държавата. В друг случай на доставчика на услугата, каквато е ИТС.

Насочихме се към световния лидер, за да сме сигурни, че няма да има никакви отклонения в работата ни – да покрием изискванията на държавата и съответно ще имаме надеждна технология, която ще отчита изминатото разстояние от автомобилите.

Отношенията между ИТС и Kapsch са партньорски между клиент и доставчик, нищо повече.

Готова ли е ИТС за тол таксите, които трябва да започнат да се събират от 16 август?

Готови сме да започнем работа на 16 август. Нашият бизнес план така е направен да започнем да работим.

Сега, след като беше дадена определена отсрочка, може малко да си отдъхнем. Ние сме заложили толкова много, че каквито и срокове да се поставят, ние не можем да не ги изпълним.

(бел. ред. - Премиерът Бойко Борисов обяви, че отлага старта на тол системата за ноември. Причината е, че държавата не е готова с въвеждането ѝ. Не са монтирани камерите на около 200 рамки, през които ще се засичат автомобилите. Не са вградени и устройствата в пътната настилка, които ще замерват теглото им. Законът обаче все още не е променен.)

С винетките в началото беше пълен хаос. Системата отказваше и забиваше, имаше и дублаж в закупуването им. Тези проблеми изчистени ли са вече? Ще има ли отново такъв хаос и с тол таксите, които към момента са неизвестна величина?

Всичко това е в миналото. Такъв дублаж за купуване и плащане два пъти на електронна винетка за един и същ автомобил и еднакви параметри вече няма отдавна.

Няма да се допусне дублаж и по отношение на заплащането на тол таксите. Техническото решение на ИТС АД под бранда TollPass е толкова усъвършенствано, че не очакваме проблеми с тол-системата и бордовите устройства. Все пак, ако клиент на ИТС АД има проблем по време на пътуването си, системата автоматично ще изпрати съответната информация на всички нива, като уведоми както шофьора, така и неговия транспортен мениджър.

Имаме подготвен екип, който може бързо да се справи с всеки възникнал технически проблем. Когато до тях достигне информация за неизправност, ще реагират веднага. Затова сме предвидили и контактен център, който ще работи 24 часа всеки ден, към който потребителите могат да се обръщат при всяко едно затруднение или в случай на неизправност.

Изграждането и поддръжката на нашата система TollPass е професионално предизвикателство за колегите - тя е разработена и ще бъде поддържана по най-високите европейски стандарти. Интернет платформата http://tollpass.bg/ ще бъде активна и ще заработи със старта на тол системата, а още от сега може да се регистрира всеки, който желае да бъде информиран за всички предстоящи събития.

Колко електронни винетки сте продали от началото на годината досега и на каква сума възлизат приходите от тази дейност към момента? Знае се, че вие работите с АПИ срещу комисионна от 7% за всяка продадена е-винетка. С колко поддоставчици работите и каква комисионна прибират те?

Нямам право да коментирам търговски условия, защото съм подписала договор за конфиденциалност с АПИ при много сериозни клаузи за неустойки. Комисионните ни с партньорите също са конфиденциални.

Факт е обаче, че с тях работим успешно и те са доволни от работата си с нас. Работим с около 20 партньори. Сред тях са мобилният оператор А1, големите вериги бензиностанции като Лукойл, OMV и Петрол, касите на "Изипей", Български пощи, сервизни центрове – все наложени места за продажби, където клиентите са свикнали да получават услугите ни. От скоро се продават български винетки и през платформата на един от най-големите европейски тол сървис провайдъри - Tolltickets.com, който е изключително популярен в Германия. Целта ни е да улесним трафика и преминаването на пътуващите през България турски граждани идващи от Европа.

Българите са свикнали да си купуват винетка от физически обект. Все още купуването онлайн не е толкова популярно, но тенденцията постепенно се обръща. Към момента над 60% от електронните винетките се продават на каса от физически обект.

Предлагате ли услугата, която сега развивате в България, и в друга държава?

Не я предлагаме, защото проектът, който развиваме у нас е изключително мащабен. Това е дълъг процес, който изисква да се следят изискванията в различните държави, за да може да се направи бизнес анализа колко ще ни струва тази инвестиция. Така че в момента сме се концентрирали изцяло в България.

Наскоро АПИ лицензира и втори доставчик на услугата "Телетол". Очаквате ли голяма конкуренция на пазара? Ще има ли и други доставчици на тази услуга? Какъв е вашият пазарен дял?

Със сигурност ще има голяма конкуренция на пазара. Винаги е добре да има силна конкуренция, защото това ще ни направи конкурентни, а услугата, която предлагаме още по-добра за клиентите. Пазарният ни дял е над 60% и работим здраво, за да го увеличим.

Още от Интервюта

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?