Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Иван Теофилов: Съчетанието художник - власт е противоестествено

0 коментара
Иван Теофилов

"Най-важен е начинът на живот, умението да осезаваш многообразието на света и да влагаш нещо от него в делата, навиците и постъпките си. Тогава не само вкусът,  но и ароматът на живота стават досегаеми и усвоими". Така ни отговори големият поет, преводач, драматург и режисьор Иван Теофилов. А разговорът ни във "въпреки.com" е по повод неговата автоантология "Вкусът на живота", излязла в издателство "Рива".

В нея има кратко стихотворение, сентенция или дори хайку: "Живях за гордата наслада и за злорадството на времето". А в предговора - монолог към книгата пише "знаех, че времето на негодника е постоянно и неотвратимо". И все пак, той успява да се опази от времето на негодниците. Може би защото спазва една морална и творческа, както и душевна хигиена. Както ще стане ясно от отговорите на нашите въпроси. От дълго време искахме да разговаряме с Иван Теофилов, но често нещо се случваше. А и той не е от хората, които пръскат думите си на вятъра и са готови да говорят за всичко. За това още по-ценни за нас са неговите отговори. Поиска да му пратим въпроси, а той ни отговори писмено. Но ние, все пак верни на спецификата на "въпреки.com", ще се опитаме да ги предадем като разказ, а не само като интервю с въпроси и отговори.

Впрочем, неговото внимание не е само към възрастните, но и към децата. Неотдавна излезе неговата книга "Цветният човек" /изд. Жанет 45/. В нея той пише:

Човек се блъска, търси доброто да намери

и в себе си намира – какво? – детето пак.

И още:

Деца, пазете туй дете, което

сте вие днес, и занапред така!

Това ще ви потрябва в битието.

Не вярвате? Повярвайте в Детето

и винаги го дръжте за ръка!

А за нас добави: "Детството е единственото случило се чудо в живота на всеки човек и щастливец е онзи, който съумява и в зрялата си възраст да съхрани цветовете му".  Може би тук освен връзката му с детето във всеки от нас е и контактът му през годините с кукления театър.

"Цветният човек" привлече вниманието и на децата

Нека да се върнем обаче към неговата автоантология, както я определя. За принципа, по който я е съставил Иван Теофилов казва:  "Обикновено, когато се прави подбор върху цялостно творчество се тръгва по реда на издадените книги. Стараех се този път да намаля хронологията и

да отдам повече значение на душевните състояния,

които са ме владеели през годините. Този различен подход приех за по-естествен". В много от стиховете във "Вкусът на живота" има посвещения на приятели – поети, театрали, художници. Кои са най-важните приятелства в неговия живот?

"Приятелствал съм с неимоверно много хора… Едни  са ме радвали, други  огорчавали. А някои дори напълно съм забравил. Ами  дълъг живот…", признава Иван Теофилов, който е роден в Пловдив. "Между най-важните са пловдивските ми приятелства с художниците Христо Стефанов, Йони Левиев, Жоро Слона, Димитър Киров и най-вече дългогодишната ми дружба с Енчо Пиронков и Атанас Згалевски, който почина неотдавна в Ню Йорк. В съприкосновението си с тях се чувствах  от ден на ден все по-уверен и благодарение на това общуване някак неусетно  изградих и  личната си естетика. И веднага след това щастието да стана драматург на първия експериментален театър в Бургас, да бъда свидетел   на изявите на бляскавата четворка режисьори – Леон Даниел, Вили Цанков, Юлия Огнянова, Методи Андонов, да съм  в тяхната среда, да влизам в техния творчески ритъм… А за сбъдването ми в литературата  най-вече дължа на знаменитата сива къща на проф. Тодор Боров до малките пет кьошета в София, където синът му, днешният именит френски писател и учен Цветан Тодоров, тогава едва 23 годишен, ни събираше. И спорехме, и мечтаехме, и дишахме въздуха  в кабинета на професора, с високите, зазидани стени от безбройни лавици  с книги… И най-сетне приятелството с творческата ми самота, която се оказа и най-продължителна…", споделя Иван Теофилов.

Неговата автоантология "Вкусът на живота" ще има премиера на 3 септември в рамките на Празниците на изкуствата "Аполония" в Созопол от 18 часа в Художествената галерия в града. "Към "Аполония" имам стари сантименти, заради една незабравима моя поетична вечер още в зората на Празниците в "Дома на моряка" . Ицко Финци беше стъкмил по точки един шантав сценарий, върху който импровизирахме. Финци беше в  силата на своя талант. С цигулката и с великолепното си чувство за хумор караше публиката да реагира спонтанно. Композиторът Кирил Дончев, бушуващ на пианото, му партнираше и не му  отстъпваше в кодошите. И наред със стиховете ми и с песните от различни Леонови пиеси с мои текстове,  си позволявахме  спомени за погрома на Бургаския театър, пародирахме соцдраматуртията  и си служихме с безброй щекотливи намеци в онова все още авторитарно време…", признава Теофилов.

Връщаме се към "онова време", когато пиесата му "Поетът и Планината" с реж. Леон Даниел е свалена от репертоара на Военния театър. "Постановката "Поетът и планината" беше свалена след седмото представление, на което присъства  Тодор Живков с членове от ЦК. Това беше може би

най-скандалното събитие в областта на изкуството през 60-те години.

На всяко представление пред театъра имаше тълпи от желаещи да видят спектакъла, охранявани от милиция. След този случай по какви ли инстанции не бях разкарван, за какво ли не бях бит и на какво ли не бях оприличаван. Ровеха се дори в битието ми. В продължение на години станах  постоянна мишена за соцкритиката. След Промяната писателката Рада Москова писа в сп. "Театър", че по това време в театъра се е стигало до човекоядство и цитираше моето име. Не бях изяден, но бях травмиран до такава степен, че години наред не можех да се измъкна от неврологията на  ВМИ. А на всичко отгоре непрекъснато бях обзет от неприятното усещане, че ме следят, че ме надзирават… (И се оказа вярно. В интернет в сайта на разследващия журналист Христо Христов, в дълъг-предълъг чаршаф от доноси на преследваните 30 интелектуалци през 60-те и 70-те години от VI управление на ДС фигурирам и аз, с приложен автентичен документ)", спомня си Иван Теофилов.

Леон Даниел - рисунка на Андрей Даниел

А за приятелството си с Леон Даниел добавя: "В Бургаския театър станахме приятели с Леон Даниел. Аз бях на 26, а Леон на 30  години, но така се получаваше, че аз действително се чувствах момче, а вероятно поради рано изявения си талант, пък и с поведението си в театъра той неволно бе придобил облик на солиден човек.  Следвал философия и завършил режисура в Ленинград, той беше обременен неимоверно от идеи и намерения, и търсеше непрекъснати поводи да ги сподели или впрегне в работа. Пък и целият му живот беше подчинен на мисълта му! Не рядко думите му течаха като написано слово и оставах с убеждението, че в него просто витаят излишъци от мисловна енергия…

Леон беше уникален човек и гениален режисьор.

Може би от онези режисьори, които са раждат на сто години веднъж. Към него чувствах някакво странно, почти магнетично усещане за  близост. Пък и  животът ни следваше навсякъде. Сякаш имахме  належаща нужда един от друг. И не напразно заживяхме като дачници по високите махали на Гинци, изпълвайки затаените звездни вечери с приглушено четене на театрални есета и стихове или съпреживявайки артистичните визии с още незасъхнали бои на Андрей Даниел… Ето и Леоновото откровение за мен, отразено в трети том от съчиненията му: "Иван е в малкия кръг от хората, с които се чувствам най-просто и естествено, с които обичам да имам обща работа, пред когото мога да изразя недоволството от себе си, от него, от целия свят… Той е неизменно това, което е бил - човекът, който е писал стихове за любимите ми спектакли, приятелят, който винаги се обажда, когато съм в беда, съседът ми от село Гинци, авторът на вероятно най-доброто, което направих в младостта си - "Поетът и планината"…", споделя Иван Теофилов.

Иван Теофилов и Божидар Кунчев

Колкото за своите различни занимания освен като поет, но и като драматург, и преводач казва: "Множеството ми дейности са по две причини - театралното ми образование /завършил е ВИТИЗ/и склонността ми към поезия. Всички са ми скъпи и ми е трудно да ги разпределя по вълнения и стойности. Вършех ги според  създадените обстоятелства, но винаги всеотдайно и с пълна ангажираност, пък си падах и  малко работохолик. Помня, че когато поставях една своя пиеса в Херцеговина, херцеговинските артисти  ме бяха нарекли "фабрика за работа". Превеждал е големи руски поети. Какво му носи превода на поезия, а и самата поезия? Кое смята за добра поезия? "Преводаческият труд е тежък, но носи и много мигове на щастие. Ако преводът е прецизен, то значи, че си навлязъл сериозно в творческия процес на превеждания автор и неволно си станал нещо като кръвен брат. Да навлезеш в творческата тишина на друг творец е наистина необикновено преживяване, някакъв особен, деликатен акт на творческа симбиоза… И колко по-стабилен се усещаш след това в своето писане!

А когато пиша, усещам радостта, че живея.

И това е повече, отколкото да съществувам. Във всяко време поезия се пише много, а днес чрез количествата стихосбирки и  по интернет – в изобилие: безброй упражнения в словесни еквилибристики и "шикарности" от различен характер. Но доброта поезия има собствено излъчване и не може да се сбърка", твърди поетът и преводач.

Иван Теофилов винаги е помагал на по-младите творци. Много от тях го смятат за свой учител и морален коректив. Опитва ли се да им внуши нещо? "Не е в характера ми да поучавам. Пък и всеки поет сам стига до заключението, какво трябва да прави.Така и аз сам съм стигнал до извода, че не трябва да бързам. Бързото писане манипулира езика, а това, което правим съществува единствено в езика.  Само анализът на упорито търсещия поет може да формулира собственото му поетическо кредо. И ако се ползвам с уважените на младите, както се твърди, сигурно е защото и аз живо се интересувам от творчеството им. Чета ги внимателно и винаги им казвам честно мнението си. А когато нещо много ме е впечатлило, придобивам почти празнично настроение. Освен това се старая с каквото мога практически да им помогна - било с атестат, с рецензия или с препоръка към институти и издателства, защото

познавам стената, през която трябва да минат.

Изпитвал съм я. И то жестоко", казва той. А колкото за това как приема литературните награди и защо понякога отказва държавни, както беше с ордена "Стара планина" казва: "Литературните  награди и наградите за изкуство приемам с вълнение, защото те не само забелязват, но и защитават труда ми. Отказах се от орден "Стара планина" по времето на президент Първанов, защото съм убеден, че съчетанието художник - власт е противоестествено", категоричен е Иван Теофилов.

*Статията може да намерите на въпреки.com

**Снимки: Стефан Джамбазов

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.