"ИйзиДжет" ще тества хибриден самолет

"ИйзиДжет" ще тества хибриден самолет

Авиокомпанията "ЕйзиДжет" (EasyJet) планира тестове на хибриден самолет, използващ водородни горивни елементи, което се очаква да спести на превозвача около 50 хил. тона гориво годишно и да намали вредните емисии.

Обявените от компанията намерения са за инсталиране в долната част на корпуса на самолета на елементи за събиране на енергия по време на натоварването на двигателите при приземяване, която да се използва после при рулирането на машината. Технологията ще прилича на системата за възстановяване на кинетичната енергия, използвана във Формула 1.

По този начин на пилотите няма да се налага да използват двигателите по време на продължително придвижване на машината по пистата от момента на кацане до стигане по терминала на летището. Според оценка на превозвача, годишно при рулирането на самолетите му се изразходват 4 процента от горивото. Изчисления сочат, че по пистите на летищата машините изминават около 6.4 млн. км годишно.

Всеки самолет ще има електродвигатели в основния колесник и системите за управление ще позволяват на пилотите пълен контрол върху скоростта, посоката и спирането на самолета, докато рулира. Така системата ще намали, а дори и може да премахне напълно, необходимостта от буксир за маневриране на самолета на и от стоянките, постигайки по-ефективно време за подготовка на следващия полет и повишаване точността във времето.

Единственият отпадъчен продукт на технологията ще е прясната чиста вода, която може да се използва за зареждане на системите за вода в полет. Концепцията е разработена от инженерния екип на компанията и неговия директор Иън Дейвис, които я развиват съвместно със студентите от "Кренфийлд".

Освен това компанията планира да оборудва със слънчеви панели корпуса на самолетите, чиято енергия да се използва като допълнителен източник за зареждане на акумулаторите по време на полет.

Сред другите иновативни идеи са крила с променлива геометрия по време на полет, специална обшивка тип "акула“, която намалява повърхностното триене с въздуха, инсталирането на ултралеки седалки с въглеродни влакна, включващи безжични телефони и панели за зареждане на таблети. В момента се изработват детайлните планове за провеждането на експериментите, които се планира да започнат по-късно през 2016  г.

Авиопревозвачът се ангажира да намалява въглеродния отпечатък на своите пътници и до 2020 г. цели да намали емисиите с още 7% спрямо днешните, които са 81.05 грама въглероден диоксид на пътникокилометър. Това прави общо 28% намаляване на емисиите за последните 15 години.

Във въздушната флотилия на превозвача има над 240 самолета "Еърбъс" със средна възраст 6 години. Авиокомпанията ще започне да получава доставки на  "Еърбъс A320нео" от юни 2017 г., като новите самолети ще бъдат с около 13% - 15% по-добра горивна ефективност спрямо тези, които ще заменят.

Действията на превозвача са актуални предвид изискванията към авиокомпаниите за намаляване на изхвърляните от въздушните превозни средства въглеродни емисии двойно до 2050 г.. Гражданската авиация е отделила около 700 тона въглероден двуокис през 2013 г.

"Еърбъс" и "Боинг" през последните години усилено експериментират с използването на водородни елементи на самолетите си като основният проблем, с който се сблъскват е намаляването на размерите и тежестта на горивните клетки.

Споделяне
Още от Бизнес