Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изборната кампания се изражда в директен маркетинг

"Алфа рисърч": Всеки десети е получавал парична оферта да си продаде гласа, всеки шести очаква помощ в натура, защита от уволнение, почерпка

0 коментара
Изборната кампания се изражда в директен маркетинг

Изборната търговия върви с пълна силна, става ясно от националното представително проучване на "Алфа рисърч". Общо 10.7% от хората казват, че са им предлагани пари или услуги срещу гласуване в полза на даден кандидат. Още по-голям е делът (28.8%) на онези, които са чували същото от свои близки или познати.

"Има сериозни основания да се смята, че предизборният период минава не под формата на комуникационна кампания за вижданията, ангажиментите и програмите на кандидатите за местни управленци, а под формата на директен маркетинг", се казва в изводите от проучването.

"Алфа рисърч" разкрива и друга обезпокояваща тенденция, които само потвърждава мащабната търговия с гласове. Местните влиятелни лидери са най-активните агитатори, според 15% от участвалите в проучването. Веднага след тях се нареждат работодателите и бизнесмените (11% от хората признават това). Техните предизборни действия са от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове. Едва 5.1% от хората казват, че най-активната агитация се върти от самите кандидати.

Най-активни агитатори остават политическите партии, според 46% от българите.

"Акцентът на кампанията се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. В тази ситуация практиката за привличането на избиратели с извънполитически средства от скандална започва да става нормална за все по-широки групи избиратели, особено за хората с по-ниски доходи и етническите малцинства", се казва в изводите на социологическото проучване.

Всеки шести българин е на мнение, че политиците трябва да предлагат на избирателите си помощ в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Тези практики се одобряват от 1/4 от нискообразованите, между 24% и 28% от жителите на селата и малко над половината от представителите на ромската общност (между 53% и 56% от ромите). Общо 7% от участниците в проучването са заявили директна готовност да си продадат гласа срещу пари.

Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко самите те оценяват изборите като честни. Едва между 7% и 11% от избирателите в селата, нискообразованите и представителите на ромски общности очакват изборите да бъдат такива. В мнозинството случаи става въпрос за осъзнато продаване на собствения глас, посочва "Алфа рисърч".

Разрастването и все по-голямото разнообразяване на практиките за директно мотивиране на избиратели поражда у мнозинството граждани съмнения за честността на изборите в България. Общо 17% от всички участници в проучването са на мнение, че изборите ще се спечелят честно, а за 47% - те ще са нечестни.

Общо 58% от българите твърдят, че ще участват на местните избори. Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС (90%).

Една четвърт от запитаните възнамеряват да се възползват от преференциалното гласуване за общински съветници. Ако този дял се реализира, би надхвърлил дела на ползваните преференции в европейските и парламентарни избори през миналата година. По-голям интерес към преференциалното гласуване изразяват избирателите в големите градове и тези с по-добър социален и материален статус.

*Настоящото изследване е проведено в периода 1-5 октомври 2015 г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Проучването е възложено и финансирано от Института за развитие на публичната среда. "Алфа рисърч" носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни. Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.