Изчезналият самолет ще се издирва само в южната част на Индийския океан

Близки на жертвите протестираха пред посолството на Малайзия в Пекин

Изчезналият самолет ще се издирва само в южната част на Индийския океан

Издирването на останките на изчезналия малайзийски пътнически самолет ще се съсредоточи върху южната част на Индийския океан, съобщиха във вторник малайзийските власти. Районът на претърсването е свит до 1.6 милиона квадратни километра от досегашните 2.24 милиона.

"Издирвателно-спасителните операции в северния коридор са отменени. Спряхме операцията и в северната част на южния коридор в близост до Индонезия", съобщи малайзийският министър на транспорта Хишамудин Хюсейн, предаде ДПА, цитирана от БТА. Преди ден малайзийският премиер Мохамад Наджиб Разак обяви, че полет Ем Ейч 370 е "приключил в южната част от Индийския океан".

Сателитните данни потвърждават, че самолетът се е разбил в Индийския океан, а последният
електронен сигнал от Боинга е подаден в нощта на изчезването на 7 срещу 8 март в 00.19 ч. по Гринуич. Сигналът продължава да се проучва.

В сряда в югоизточния австралийски град Пърт ще пристигне американски морски локатор, който ще се монтира на австралийския кораб "Океански щит". Така съоръженият плавателен съд трябва да пристигне в района на издирванията на 5 април. Това ще се случи два дни преди да се изчерпи захранването на подводните радиолокационни маяци на самолета и черните му кутии.

Стесняването на района за издирване ще позволи на Малайзия да организира едно от най-скъпоструващите и трудни разследвания на авиокатастрофи в историята. Очаква се разследването ще се ръководи от Куала Лумпур, но страната се надява и други държави, особено Австралия, да изиграят важна роля.

В момента се смята, че мястото на катастрофата е на около 2500 км югозападно от Пърт. Този отдалечен район в южния Индийски океан се характеризира с дълбоки студени води, огромни вълни и бурни ветрове.

Дори черната кутия може да не разкрие тайните

Във вторник австралийският експерт Тревър Дженсен обаче предупреди, че дори откриването на черната кутия може да не разкрие всички данни. Според него кутията може да покаже дали е имало проблеми при управлението на самолета, но не и дали те се дължат на човешка намеса. Записът на гласове покрива само последните два часа от полета.

"Ако нищо не е казано през това време, в нея няма да има нищо", предупреди бившия служител на австралийския авиопревозвач "Кантас".

Междувременно китайският президент Си Цзинпин нареди да се изпрати в Малайзия специален китайски посланик за решаване на въпроса с изчезналия самолет. Това ще е заместник-външният министър Чжан Есуй. Китай е поискал от Малайзия цялата информация, въз основа на която е направен изводът, че самолетът се е разбил в Индийския
океан.

Протести пред посолството в Пекин

Преди Китай да оповести дипломатическия си ход близо 200 разгневени роднини на пътници от изчезналия самолет на Малайзийските авиолинии протестираха пред посолството на Малайзия в Пекин. Те носеха плакати, на които пишеше "Искаме да разберем истината" и "Защо ни карат да чакаме толкова дълго?".

Някои хвърляха пластмасови бутилки с минерална вода по дипломатическото
представителство и се опитаха да щурмуват входа с искане да се срещнат с посланика. Стигна се до сблъсъци със силите на реда.

Черни първи страници

В опит да изкажат своята съпричастност с роднините на жертвите на катастрофата малайзийските вестници излязоха във вторник с черни първи страници.

"MH 370 R.I.P" ("Ем Ейч 370 Почивай в мир") пише на първа страница на черен фон "Стар" - най-големият всекидневник в Малайзия, който излиза на английски език. Близо 2/3 от 239-те жертви са китайци.

"Лека нощ, Ем Ейч 370", пише в. "Ню стрейтс таймс" също на първа страница на черен фон. Това е напомняне за последните думи, чути от въздушните диспечери на 8 март и казани от един от двамата пилоти.

Още по темата
Още от Свят

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?