Издателства обвиняват МОН в опорочена процедура за оценяване на учебници

Министерството твърди, че откази са получили учебници с фактологични грешки, рекламни послания и академичен език

Издателства обвиняват МОН в опорочена процедура за оценяване на учебници

Автори и представители на издателства обвиниха Министерството на образованието в опорочена процедура за оценяване на новите учебници за I и V клас. Според тях оценителите са писали преднамерени рецензии, основани на неверни твърдения, в следствие на което са облагодетелствани три издателства, а останалите са ощетени. От Министерството на образованието отрекоха пред Mediapool изнесените твърдения и посочиха, че проекти са били отхвърляни заради академичен език, неподходящ за възрастта на децата, терминология, предназначена за по-горен курс, или профанизиране на учебния материал, както и включване на рекламни послания. Откази са получили и проекти със сериозни фактологически грешки.

Процедурата по оценяването на новите учебници, които трябва да отразяват новите учебни програми и заложените промени в училищния закон, започна през август. През миналата седмица са излезли резултатите от първия етап, при който се оценява съдържателната част на проектите за учебници, техния дизайн и дали те отговарят на учебната програма.

Преминалите първия етап, отиват на втория, при който одобрените издателства изпращат учебниците си в училищата и те се оценяват от учителите.

На първия етап проектите на учебници са били оценявани от 7 оценители – учители, представители на регионалните инспекторати, БАН и при 4 отрицателни становища, те се отхвърлят. МОН одобри на първия етап 39 проекта за учебници за I клас и 72 проекта за V клас, които ще бъдат изпратени на учителите в страната и до 2 месеца те трябва да оценят качествата им. Сред тях преобладават учебници на издателствата "Анубис", "Булвест 2000" и "Просвета".

Издателства се оплакват, че иновативният подход се санкционира

Ивайло Иванов, който е учител по информационни технологии в 134 училище “Димчо Дебелянов“ и автор на учебници към издателство “Нова звезда“ разказа, че на авторите е отказано да получат рецензиите, въз основа на които проектите им са отхвърлени. Разрешено им е да четат рецензиите в обем от 70 страници на място в МОН и да се водят записки. От министерството обаче обясниха, че нормативно е регламентирано, че запознаването с рецензиите става по този начин.

“В прочетеното от нас като рецензии прави впечатление, че има целенасочена линия за умишлено поставяне на оценки на базата на лъжливи твърдения. Например за моя проект като критика е написано, че “Урок А“ е преди “урок Б“, а трябва да е обратното, а всъщност в моя проект “Урок А“ е след “Урок Б“.

“По-потресаващо за мен като автор с над 40 учебника и помагала е, че комисиите са санкционирали авторския подход – нещо, което трябва да дърпа образователната система напред“, посочи той.
Това беше потвърдено и от други негови колеги. Галина Златарева от издателство “Питагор“ каза, че от учебниците се изхвърля всичко с нов и различен подход. “Седем оценители са в състояние да махнат всичко ново и смислено в новите програми. Искат отново да вкарат всички учебници в общия коловоз“, коментира тя.

Представителите на издателствата коментираха, че оценителите са настоявали да виждат, това което утвърдено като съдържание през последните години, от което се оплакват родители и ученици.

Потърпевшите автори дадоха примери, че без сериозни аргументи проектите им са критикувани от оценителите.

Теодора Апостолова, която е автор на отхвърлен учебник и в същото време е участвала в писането на новата учебна програма, коментира, че проектът ѝ е отхвърлен с мотива, че не отговаря на същата тази учебна програма. “Аз искам да попитам този оценител може ли да ме убеди, че не съм могла да напиша учебник по програмата, която съм писала“, каза тя.

Ивайло Иванов даде пример, че неговият учебник, койдо в стария си вариант е бил избиран в над 40% от училищата да се преподава по него, сега е оценен като “не отговарящ на възрастовите характеристики“.

Друга критика била, че проектът не отговаря на съвременото състояние на науката, без да се посочва защо. Критикуван е, че се дават примери с операционната система Windows 7, а по думите му повечето училищни компютри са с тази версия.

От едно от издателствата дадоха пример, че в буквара им за първи клас им е направена забележка, че в него може да се пише, както и че при изучаването на отделните букви като примери са давани освен лични имена и предмети и имената на знакови личности като например Васил Левски, Георги Бенковски, което според оценителите било недопустимо.

Затова засегнатите автори и издателства обжалват цялата процедура и смятат да я дадат на разследващите.

МОН отрече и нарочи отхвърлените издателства във фактологични грешки

От Министерството на образованието отрекоха всички обвинения и посочиха, че учебниците, получили откази, са с фактологични грешки, рекламни послания или са написани на прекалено висок език. “Подходите и методите, чрез които се достига до изпълнението на държавния образователен стандарт, са авторско решение и не ограничават различни творчески реализации“, коментираха от министерството.

По неофициална информация в един от отхвърлените учебници пишело, че след тежки боеве Христо Ботев е загинал във Врачанския Балкан на 2 юни 1878 година, а той е убит на 1 юни 1876 година.

В друг отхвърлен учебник при изучаването на здравословното хранене изделието “Зрънчо“ е фигурирало като здравословна храна. Друг учебник за I клас използвал прекалено академичен език, като например: “Анита е именит лауреат. Тя има ноти. Интонира оратория“.

В една от задачите било поставено условие кое от децата ще се казва Прасчо, което според експертите е обидно и може да постави дете в унизителна ситуация.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?