Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Издръжката на хуманитарните направления в университетите е увеличена с 15%

0 коментара
Издръжката на хуманитарните направления в университетите е увеличена с 15%

Държавната издръжка на хуманитарните направления във висшите училища е увеличена с около 15% от началото на 2017 година. Това заяви зам.-министърът на образованието и науката проф. Иван Димов по БНР по повод отворено писмо на учени хуманитаристи от висши училища и институти към БАН, изпратено до държавните институции. В писмото те споделят опасенията си, че се оформя тенденция към закриване на хуманитарните специалности.

Проф. Димов отрече Министерството на образованието и науката (МОН) да има такива намерения и обясни, че се случва точно обратното – субсидията за хуманитарните направления се увеличава. С промени в Постановление №162 на МС, обнародвано в Държавен вестник на 20 януари 2017 г., коефициентът на финансиране на обучението на един студент в хуманитарните направления беше увеличен от 1.60 на 1.85, каза зам.-министърът. Той поясни, че за да се формира крайната сума за издръжката, коефициентът се умножава по 693 лв., колкото е базовият норматив.

От началото на годината за всеки записан в редовна форма в направленията "Социология, антропология и науки за културата“, "Филология“, "История и археология“, "Философия“, "Религия и теология“, "Психология“, "Социални дейности“, "Право“, "Обществени комуникации и информационни науки“ или "Политически науки“ държавните университети получават по 1282.05 лв. Преди влизането в сила на промените в постановлението издръжката беше 1108.80 лв. за студент на година.

Димов посочи, че субсидията на образователните направления се решава съвместно със Съвета на ректорите, с който министерството има добър диалог. Държавата се вслушва в исканията на специалистите и хората, които се реализират в хуманитарните науки. От Рейтинговата система се вижда ясно, че студентите от някои хуманитарни направления не се реализират добре. В "История и археология“ само 39.14% от завършилите прилагат в практиката си придобитото висше образование. В Социология – 35%. Това означава, че ако държавата плаща обучението на трима студенти, само един се реализира по специалността“, поясни зам.-министърът. Проф. Димов заяви още, че МОН всяка година регулира приема, като за тази академична година местата във висшите училища бяха с 1000 по-малко.

Гл. ас. Соня Петрова от Югозападния университет (ЮЗУ), която е един от авторите на отвореното писмо, изтъкна, че в Стратегията за развитие на висшето образование има неясни текстове. Тя обърна внимание, че хуманитарните науки не могат да бъдат измерени с пазарни критерии. Те формират меки умения, които се споменават на няколко места в Стратегията. Пазарът на труда също не е константна величина, и ако едни специалности се търсят днес, може след години те да не са актуални, добави тя.

Зам.-министър Иван Димов се ангажира да приеме авторите на писмото и да разясни принципите на Стратегията. Той обяви и че през следващата седмица министър Николай Денков ще се срещне с ректорите на всички университети, които обучават студенти в хуманитарни направления.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.