Износът на храни и напитки с 10% ръст за година

Пшеницата формира съществена част от износа на български селскостопански стоки

Износът на български хранителни стоки и напитки надхвърля 3 млрд. лв. от началото на годината до момента, което е ръст от около 10% спрямо миналата година. Това обяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева по време на дискусионен форум на тема "Износът на агростоки – пробиви и нови възможности", организиран от в. "Български фермер" в четвъртък.

Основно експортът на селскостопански продукти е насочен към Германия, Гърция и Италия. Извън ЕС се наблюдава увеличаване на интереса към български храни и вина от пазарите в Турция и Азия – Китай, Казахстан, Азербайджан, Япония и др.  

През тази година хранителната индустрия е произвела продукция за близо 10 млрд. лв., докато година по-рано стойността ѝ е била 9.6 млрд. лв. Делът ѝ  в общата промишлена продукция на страната нараства значително.

Експортът на стоки на хранителната индустрия се развива по-интензивно от общия за страната, посочват от агенцията за малки и средни предприятия. През последните години търговията с аграрни стоки представлява около 12 - 13% от общия стокообмен на България, около 17 - 18% от общия износ и около 9 - 10% от общия внос.

Водещи стоки в аграрния износ на страната в стойностно изражение са зърнени и маслодайни култури (пшеница, царевица, ечемик, слънчоглед, рапица), тютюни и цигари, сирена, тестени продукти, храни за животни, месо (основно птиче), вина и др.

За насърчаването на експорта към трети страни и търсене на нови пазари за традиционни български продукти във и извън ЕС се изпълнява проект за финансиране с европари на участията на български фирми в редица от най-значимите международни изложби и панаири на хранително-вкусовата промишленост.

Споделяне
Още от Бизнес