Износът нараства с 1.4% за първите 10 месеца

В топ 10 на експортните пазари на България има само една държава извън ЕС

Износът нараства с 1.4% за първите 10 месеца

Износът на България се е увеличил с 1.4% за първите 10 месеца на 2018 г. спрямо 2017 г., сочат данните на Националният статистически институт (НСИ).

Експортът към държавите от ЕС расте значително – с 9.7%, докато този за страните извън съюза – т. нар. трети страни, се свива с 12.9% към края на октомври.

През периода януари - септември 2018 г. износът на стоки от България за ЕС се увеличава с 10.1% спрямо същия период на 2017 г. и е в размер на 28 млрд. лв.

Основни търговски партньори на България в ЕС са Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция и Белгия.

Най-голям ръст има в секторите "Храни и живи животни" (20.1%) и "Необработени (сурови) материали, негодни за консумация (изкл. горивата)" (17.8%). Спад се наблюдава единствено в сектор "Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход" (0.5%).

Вносът на стоки в България от ЕС през периода януари - септември 2018 г. се увеличава с 8.2% спрямо същия период на 2017 г. и е на стойност 29.6 млрд. лв. Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Германия, Италия, Румъния, Испания и Гърция.

В същото време износът на стоки от България за трети страни намалява с 12.9% по данни към края на октомври в сравнение със същия период на 2017 г. и е на стойност 14.4 млрд. лв.

Основни търговски партньори на България извън ЕС са Турция, Китай, Сърбия, САЩ, Република Македония и Руската федерация.

Най-голям ръст има в сектор "Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход" (30.8%), а най-голям спад – в сектор "Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн" (36.1%).

Вносът на стоки в България от трети страни през периода януари - октомври 2018 г. се увеличава с 9.2% в сравнение със същия период на 2017 г. и е на стойност 19 млрд. лева. Най-много стоки като ценова стойност България внася от Русия, Турция, Китай и Сърбия.

Междувременно, за шеста поредна година сайтът exporter.bg връчи наградите "Експортьор на годината" 2017 - класация с фокус върху малките и средните компании - износители.

Голямата награда за най-големи приходи от износ през 2017 г. спечели "Лемприер Уул" ЕООД, а призът за "Динамика на развитие" отиде при "Кремио" ЕАД. Наградата за "Устойчивост на развитие" спечели "Марица Олио" АД.

"2017 година беше една от най-успешните по отношение на износа, отбелязахме значителен за последните години ръст от 15%. Достигнахме 28 млрд. евро от експорт. Все още нямаме обобщените данни за 2018 г., но тенденцията показва, че запазваме доброто темпо и изнасяме стоки средномесечно за 2.2 млрд. евро", заяви зам.-министърът на икономиката Александър Манолев по време на церемонията.

Той подчерта, че в топ 10 на експортните пазари на България има само една държава извън ЕС - Турция, което показва, че родните производители се налагат на най-конкурентния пазар - този на ЕС. Китай се доближава все повече до топ 10, което означава, че българските компании са предприемчиви, движат се в крак със световните тенденции и успяват да предложат конкурентен продукт дори на пазари като Далечния Изток.

"Номинираните и победителите тази вечер потвърждават нещо много важно - в структурата на експорта все по-голям дял заемат стоки и продукти на нашата индустрия, т.е. България вече не е само доставчик на суровини, а страна, чиято икономика произвежда готова продукция и успешно я реализира на чуждите пазари", добави Александър Манолев.

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?