Износителките на минерална вода ще получат облекчения

Компаниите за бутилиране на минерални води вече ще плащат концесионното си възнаграждение въз основа на добитата вода от извора, който експлоатират. "Това се предвижда в новия проектоозакон за водите, разработван от министерството на околната среда", съобщи Асен Личев, директор на Дирекция "Ползване на водите" във ведомството. В момента годишната такса, която фирмите внасят в държавния бюджет за ползването на водоизточниците, се смята според нетните приходи на дружеството.

"Новата формула се въвежда, за да се стимулират компаниите да бутилират по-големи количества", обясни Личев. Сега 50 на сто от извиращата вода не се оползотворява, сочат данните на екоминистерството.

Отпадане на концесионната такса за изнесените количества минерални води или 10-годишен гратисен период, предвижда още проектозаконът. Така ще се облекчат финансово фирмите, които търгуват зад граница. "Освободените средства няма да са много големи, но например тяхното влагане в реклама ще допринесе много за развитието на съответната компания и популяризирането ѝ на пазара", коментира Милчо Бошев, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ). "Подобно решение ще даде допълнителен тласък на сериозния растеж, който бележи износа на български минерални води", допълни той.

Двойно повече количества от изворна вода ще изнесем през 2004 г., сочат прогнозните данни на АПБНБ, цитирани от министър Долорес Арсенова, която откри във вторник кръгла маса за перспективите пред търговията с бутилирани води. Десет млн. л. ще продадем в чужбина до края на годината. Основният ни външен пазар за тази стока е САЩ, сочи статистика на Министерството на икономиката. След Щатите се нареждат Израел, Турция, Германия и Сърбия и Черна гора, според данните на Агенция "Митници".

Запазване на търговската марка на няколко български минерални води, се предвижда още в проектозакона. "Нужно е да ги популяризираме като български, а не както в момента ги продаваме в чуждите вериги под други търговски наименования със смотано с долния ъгъл дребно надписче "Произведено в България", категоричен е Личев. Според него страната ни има потенциал да се нареди на четвърто-пето място в световен мащаб като производители и износител на минерални води.

"Фирмите обаче трябва да развият дистрибуторската си мрежа за собствените си марки, иначе "Евиан" ще ги залее дори на българския пазар, каквато тенденция има", каза Личев.

"Кои да са марките изворна вода, които България да регистрира, ще се определи с Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки по критерии, които ще се разработят, ако се приеме предложение в проектозакона", уточни Личев. "Става въпрос и за сериозен финансов ресурс, който трябва да се отдели за тази регистрация. Той обаче се изплаща във времето", категоричен е той.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?