Изпълнителят на тол системата се разграничи от проблемите й

"Капш" е предала всичко поръчано по договора работещо, но сред него не са сайтът bgtoll.bg и конвертирането на винетките

Изпълнителят на тол системата се разграничи от проблемите й

Кашата около новата тол система за покупка на е-винетки, която струва 180 млн. лв. става все по-голяма, след като изпълнителят ѝ обяви, че е предал на пътната агенция в работещ и тестван вид всичко каквото му е поръчано по договор, но това оборудване и технологии не са свързани въобще с компонентите на системата, които създадоха проблеми.

Австрийската "Капш" твърди, че системата е приета от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) без забележки и работи, съгласно изискванията на възложителя.

"Капш" е осигурила напълно работеща, тествана и одобрена система, се посочва в позиция на компанията, изпратена до Mediapool.

Сайтът за покупка на винетки bgtoll.bg не е разработен от австрийската компания. Тя не е правила и конвертирането на хартиените стикери, което отпадна, след като се установиха пробиви в системата. Не е имало също така искане за наличие на модул за плащане кеш.

Компанията е доставила оборудването – терминалите за самотаксуване, центърът за данни, автомобилите за контрол и т.н. От 14 декември те са изцяло под контрола на АПИ. Това се казва още в позицията на изпълнителя на новата тол системата консорциум "Капш Трафик Солюшънс" по случая. В нея се повдига завесата относно задълженията на компанията по договора с АПИ.

Изявлението на "Капш", която е водещ световен доставчик на цялостни решения за таксуване на пътната инфраструктура с дейност на 5 континента, идва на деветия ден от хаоса с е-винетките и след четири оставки на шефове в АПИ. Последната беше подадена в сряда от шефа на пътната агенция Светослав Глосов.

Дни преди да подаде оставка Глосов каза, че е възможно АПИ да потърси неустойки от изпълнителя, за недобре свършена работа. По думите му към момента на австрийската компания не е платено нищо.

Междувременно стана ясно, че Министерството на регионалното развитие започва проверка по изпълнението на договора. "Капш" заявява, че "приветства плановете на българските власти за провеждане на задълбочени проверки на сроковете и резултатите във връзка с въвеждането на системата за електронна винетка".

Продажбата на е-винетки стартира на 17 декември, а от 1 януари те станаха задължителни. Тогава започнаха и проблемите с електронната система. До този момент са продадени над 114 000 винетки за над 7.8 млн. лв., по данни на АПИ.  

Интернет страницата bgtoll.bg не е на "Капш"

"Според сключения с АПИ договор обхватът на работата включва доставка на контролни превозни средства, централна изчислителна система за електронни винетки и тол таксуване и оперативен център за данни, онлайн магазин за продукти за таксуване за използване на пътната мрежа (което не включва водещата информационна уеб страница bgtoll.bg), 500 терминали за самообслужване и мобилно приложение", посочват от "Капш".

Това означава, че най-вероятно АПИ е надградило, по неясно какви причини, предадената от "Капш" система. Досега този въпрос не е коментиран, а журналистите бяха оставени с впечатление, че сайтът е дело на австрийската фирма.

"Според техническите изисквания, заложени в тръжната процедура, собственикът на системата АПИ отговаря за техническата и търговска експлоатация на системата, както и за процеса на правоприлагане", казват от "Капш".

Системата е била тествана и работела

Австрийската компания твърди, че е осигурила напълно работеща, тествана и одобрена система.

Преди предаването ѝ на възложителя, започвайки от септември 2018 г., заедно с АПИ и Световната банка в качеството ѝ на официален съветник, "Капш" е провела обширни изпитания от край до край за всеки компонент, приложение, функционалност и подсистема, предмет на договора. Тези обширни тестове потвърждават, че системата е напълно функционираща, се казва в позицията на австрийското дружество.

Конвертирането на валидните още стикери - неясно чия отговорност

Според подписания договор "Капш" е отговорна за изграждането на онлайн магазин за закупуване на продукти за използване на пътната инфраструктура, достъпен чрез бутона "Купи електронна винетка" на страницата bgtoll.bg. Онлайн магазинът е тестван и одобрен от Световната банка в качеството ѝ на надзорен орган, се казва в позицията на компанията.

"Капш" твърди, че не е отговорна за изграждането и оперирането на информационната уеб страница bgtoll.bg. Онлайн магазинът на "Капш" се намира/хоства в центъра за данни на системата за събиране на такси и "Капш" стриктно спази изискванията на АПИ при разработването на функционалността му.

"Конвертирането на хартиена винетка в електронна винетка не е предмет на договора с "Капш". Компанията не е отговорна и за уебсайта, свързан с конвертирането на винетки", твърди още австрийското дружество.

Уволненият вече началник на Националното тол управление Антон Антонов разпореди спиране на конвертирането на хартиените стикери в е-винетки на 3 януари. Причината бяха пробиви на сайта.

Тол системата не предвижда плащания в брой

Плащанията в брой за електронни винетки не попадат в обхвата на договора между "Капш" и АПИ, заявяват от австрийската компания.

В момента обаче трескаво се въвежда плащане на каса в "Български пощи", търговски вериги  и бензиностанции. Няма яснота защо АПИ не са възложили плащания на е-винетки на каса.

Голям проблем беше липсата на терминали за самотаксуване по граничните пунктове в първите дни на 2019 г.

От "Капш" заявяват, че са доставили, оборудвали и подготвили готови за инсталиране поискания брой терминали за самообслужване.

След инструкции от АПИ екипите на "Капш" доставят и инсталират терминалите, където пътната агенция потвърждава, че предварително одобрените локации отговарят на техническите изисквания за инсталации.

Всичко е изцяло под контрола на АПИ

На 14 декември 2018 г. АПИ и "Капш" подписват приемо-предавателен протокол за предаване на системата за електронна винетка и прилежащите ѝ активи.

След подписването на протокола терминалите за самообслужване, центърът за данни, онлайн магазина, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ, заявяват от "Капш".

Съгласно договора, след предаването ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ, твърди австрийското дружество.

"Капш" отговаря за гаранционното обслужване на компонентите на системата.

Готовност за съвети без пари

Въпреки че не е част от договорното споразумение, "Капш" предоставя обширни и непрекъснати съвети при поискване от властите, добросъвестно и без допълнително заплащане, посочват от компанията. 

"Капш" приветства проверката на регионалното министерство и е уверена, че всички ангажименти към властите и по отношение на договора са изпълнени, завършва позицията на дружеството.

България е шестата европейска държава, в която на "Капш" е възложена отговорността за изграждане на национална система за таксуване на пътната инфраструктура. Другите са Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус. Наскоро компанията сключи договор за събиране на тол таксата за пътническите превозни средства и в Германия.

Обединение от дъщерни фирми на "Капш" спечели поръчката за изграждането на новата тол система с цена от 180 млн. лв. Тя трябва да обслужва продажбата на електронни винетки за леките автомобили и тол такси за тежкотоварния трафик от 16 август.

Към момента Министерството на регионалното развитие все още не е представило тарифите и платените пътища за камионите, въпреки обещанията, че това ще се случи още през миналата година. В същото време те трябва да бъдат изпратени до Европейската комисия за нотификация до 16 февруари. Тарифите все още не са публично обсъдени.

Още от Бизнес