Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изпълнителят на тол системата се разграничи от проблемите й

"Капш" е предала всичко поръчано по договора работещо, но сред него не са сайтът bgtoll.bg и конвертирането на винетките

12 коментара
Изпълнителят на тол системата се разграничи от проблемите й

Кашата около новата тол система за покупка на е-винетки, която струва 180 млн. лв. става все по-голяма, след като изпълнителят ѝ обяви, че е предал на пътната агенция в работещ и тестван вид всичко каквото му е поръчано по договор, но това оборудване и технологии не са свързани въобще с компонентите на системата, които създадоха проблеми.

Австрийската "Капш" твърди, че системата е приета от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) без забележки и работи, съгласно изискванията на възложителя.

"Капш" е осигурила напълно работеща, тествана и одобрена система, се посочва в позиция на компанията, изпратена до Mediapool.

Сайтът за покупка на винетки bgtoll.bg не е разработен от австрийската компания. Тя не е правила и конвертирането на хартиените стикери, което отпадна, след като се установиха пробиви в системата. Не е имало също така искане за наличие на модул за плащане кеш.

Компанията е доставила оборудването – терминалите за самотаксуване, центърът за данни, автомобилите за контрол и т.н. От 14 декември те са изцяло под контрола на АПИ. Това се казва още в позицията на изпълнителя на новата тол системата консорциум "Капш Трафик Солюшънс" по случая. В нея се повдига завесата относно задълженията на компанията по договора с АПИ.

Изявлението на "Капш", която е водещ световен доставчик на цялостни решения за таксуване на пътната инфраструктура с дейност на 5 континента, идва на деветия ден от хаоса с е-винетките и след четири оставки на шефове в АПИ. Последната беше подадена в сряда от шефа на пътната агенция Светослав Глосов.

Дни преди да подаде оставка Глосов каза, че е възможно АПИ да потърси неустойки от изпълнителя, за недобре свършена работа. По думите му към момента на австрийската компания не е платено нищо.

Междувременно стана ясно, че Министерството на регионалното развитие започва проверка по изпълнението на договора. "Капш" заявява, че "приветства плановете на българските власти за провеждане на задълбочени проверки на сроковете и резултатите във връзка с въвеждането на системата за електронна винетка".

Продажбата на е-винетки стартира на 17 декември, а от 1 януари те станаха задължителни. Тогава започнаха и проблемите с електронната система. До този момент са продадени над 114 000 винетки за над 7.8 млн. лв., по данни на АПИ.  

Интернет страницата bgtoll.bg не е на "Капш"

"Според сключения с АПИ договор обхватът на работата включва доставка на контролни превозни средства, централна изчислителна система за електронни винетки и тол таксуване и оперативен център за данни, онлайн магазин за продукти за таксуване за използване на пътната мрежа (което не включва водещата информационна уеб страница bgtoll.bg), 500 терминали за самообслужване и мобилно приложение", посочват от "Капш".

Това означава, че най-вероятно АПИ е надградило, по неясно какви причини, предадената от "Капш" система. Досега този въпрос не е коментиран, а журналистите бяха оставени с впечатление, че сайтът е дело на австрийската фирма.

"Според техническите изисквания, заложени в тръжната процедура, собственикът на системата АПИ отговаря за техническата и търговска експлоатация на системата, както и за процеса на правоприлагане", казват от "Капш".

Системата е била тествана и работела

Австрийската компания твърди, че е осигурила напълно работеща, тествана и одобрена система.

Преди предаването ѝ на възложителя, започвайки от септември 2018 г., заедно с АПИ и Световната банка в качеството ѝ на официален съветник, "Капш" е провела обширни изпитания от край до край за всеки компонент, приложение, функционалност и подсистема, предмет на договора. Тези обширни тестове потвърждават, че системата е напълно функционираща, се казва в позицията на австрийското дружество.

Конвертирането на валидните още стикери - неясно чия отговорност

Според подписания договор "Капш" е отговорна за изграждането на онлайн магазин за закупуване на продукти за използване на пътната инфраструктура, достъпен чрез бутона "Купи електронна винетка" на страницата bgtoll.bg. Онлайн магазинът е тестван и одобрен от Световната банка в качеството ѝ на надзорен орган, се казва в позицията на компанията.

"Капш" твърди, че не е отговорна за изграждането и оперирането на информационната уеб страница bgtoll.bg. Онлайн магазинът на "Капш" се намира/хоства в центъра за данни на системата за събиране на такси и "Капш" стриктно спази изискванията на АПИ при разработването на функционалността му.

"Конвертирането на хартиена винетка в електронна винетка не е предмет на договора с "Капш". Компанията не е отговорна и за уебсайта, свързан с конвертирането на винетки", твърди още австрийското дружество.

Уволненият вече началник на Националното тол управление Антон Антонов разпореди спиране на конвертирането на хартиените стикери в е-винетки на 3 януари. Причината бяха пробиви на сайта.

Тол системата не предвижда плащания в брой

Плащанията в брой за електронни винетки не попадат в обхвата на договора между "Капш" и АПИ, заявяват от австрийската компания.

В момента обаче трескаво се въвежда плащане на каса в "Български пощи", търговски вериги  и бензиностанции. Няма яснота защо АПИ не са възложили плащания на е-винетки на каса.

Голям проблем беше липсата на терминали за самотаксуване по граничните пунктове в първите дни на 2019 г.

От "Капш" заявяват, че са доставили, оборудвали и подготвили готови за инсталиране поискания брой терминали за самообслужване.

След инструкции от АПИ екипите на "Капш" доставят и инсталират терминалите, където пътната агенция потвърждава, че предварително одобрените локации отговарят на техническите изисквания за инсталации.

Всичко е изцяло под контрола на АПИ

На 14 декември 2018 г. АПИ и "Капш" подписват приемо-предавателен протокол за предаване на системата за електронна винетка и прилежащите ѝ активи.

След подписването на протокола терминалите за самообслужване, центърът за данни, онлайн магазина, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ, заявяват от "Капш".

Съгласно договора, след предаването ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ, твърди австрийското дружество.

"Капш" отговаря за гаранционното обслужване на компонентите на системата.

Готовност за съвети без пари

Въпреки че не е част от договорното споразумение, "Капш" предоставя обширни и непрекъснати съвети при поискване от властите, добросъвестно и без допълнително заплащане, посочват от компанията. 

"Капш" приветства проверката на регионалното министерство и е уверена, че всички ангажименти към властите и по отношение на договора са изпълнени, завършва позицията на дружеството.

България е шестата европейска държава, в която на "Капш" е възложена отговорността за изграждане на национална система за таксуване на пътната инфраструктура. Другите са Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус. Наскоро компанията сключи договор за събиране на тол таксата за пътническите превозни средства и в Германия.

Обединение от дъщерни фирми на "Капш" спечели поръчката за изграждането на новата тол система с цена от 180 млн. лв. Тя трябва да обслужва продажбата на електронни винетки за леките автомобили и тол такси за тежкотоварния трафик от 16 август.

Към момента Министерството на регионалното развитие все още не е представило тарифите и платените пътища за камионите, въпреки обещанията, че това ще се случи още през миналата година. В същото време те трябва да бъдат изпратени до Европейската комисия за нотификация до 16 февруари. Тарифите все още не са публично обсъдени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ген. Иван Колев
    #12

    И още нещо - преди дни г-жа министърката Аврамова се изхвърли как щяла да глобява фирмата Капш за некачествена работа. Пък и хакери били нападнали системата... Абе, просто ужас! Целият свят се е наговорил да съсипе хубавата система на АПИ и министърката, пък и на целия й отбор начело с баш Бойко. Ха сега да я видя г-жата министърка да ми обясни като как ще ги глобява пустите им австрийци, дето една тол система като хората не могат да направят. Давай Петя, давай Аврамова!

  2. Кольо Христов
    #11

    На maps.google.com още не е платено за картата!

  3. GreatWhite
    #10

    Кучето е заровено в бостана. И колкото повече замирисва, толкова по-големи тикви растат. Наторяване! Същото е и в Агенция Митници - новата и прехвалена система за внос на "бедния" ни МинФин е издънена. Хората не могат да осъществят един нормален внос и стоките им стоят на границата. Скоро и там ще има препарирани калинки, които са си помислили, че с ИТ-технологиите се работи както са "работили" навремето с бухалките.

  4. Ген. Иван Колев
    #9

    Сега стана ли ясно къде е заровено кучето? Щото побързаха да се избършат с "алчните и некомпетентни ойрокапиталисти" от Капш, фирма с изключително добро реноме. Сега! Нека си припомним, че предстои поръчка за изтребители Ф-16. Не ми се мисли какви ще ги поръчат нашите андрешковци и какво ще получат ВВС в крайна сметка, за да наместим едни пари, така че да има хем за мене, хем за тебе. Бог да пази България!

  5. Peter Popov
    #8

    Като собственик на модерен сайт, правен миналата година от чуждестранна фирма, мога да потвърдя че парите и целият скандал са тотална недомислица на правителството. Тука фирмата изпълнител НЕ НОСИ отговорност, тъй като има други проекти които погледнах, гореизброените в Австрия, Швейцария и т.н. в които системите им работят без проблем, съответно фирмата има портфолио и знания и явно и адекватен екип, който да разработи и предаде действащ продукт. Знаейки типа на нашите "управници", след предаването

  6. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #7
  7. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #6
  8. Чалгаристан
    #5
    Отговор на коментар #3

    Според мен е фризьорката направила сайта на търговския регистър или на Гоце децата с хотела за 5 милиона от сайтове. А може и оная фирма в която една женица наляла 2 милиона за да и направи липсващия вече it-farmer.bg приличащ на реден на word

  9. Чалгаристан
    #4

    180 млн пък едно задание не знаят как да дадат. Ех калинки, ех търпящи ги роби платци

  10. olele
    #3

    Като всичко в БГ, някой мамин, лелин, чичов УЕБ диайнер е изкарал от тъпото сайтче пари за заплата за 2 г . напред заедно с рушфета за леля, чичо, мама... Ххаххха всичко в БГ е така, за това никога, Никога няма да се оправим.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.