Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изстинаха ли чувствата на Европа към Русия?

0 коментара

В най-близко бъдеще Евросъюзът може да преразгледа и втвърди политиката си спрямо Русия. Такива са поне преобладаващите настроения в подготвяна от Европарламента проекторезолюция.

Италианското председателство в ЕС, общо взето "благоприятно" за Русия - главно поради личните отношения между президента Путин и премиера Берлускони, приключи. Сега обединена Европа може да си припомни вкупом всички неприятни въпроси към Москва.

Темата за обща борба срещу тероризма сякаш спря да "работи" в отношенията със Запада. Тя естествено остава в дневния ред, но вече не може да го определя изцяло. Приблизително същото става и в отношенията между Русия и САЩ. Европа постепенно започва да си припомня за Чечения, и то в контекста на борбата за спазване на човешките права в руската република - въпрос, който бе източник на редица дипломатически неприятности за Москва. Според информация от източници в Брюксел в редиците на Евросъюза нараства общ стремеж за радикално преразглеждане на текущите отношения с Русия.

Признаци за криза в отношенията имаше още в навечерието на срещата Русия-ЕС в Рим миналата есен. Руската дипломация се опита тогава да използва противоречията в Евросъюза (по-специално да се опре върху съмнителния за редица европейци авторитет на Силвио Берлускони), което ѝ донесе тактическа победа - разногласията с ЕС по чеченския въпрос и за сроковете за изтегляне на руските войски от Приднестровието не стигнаха до мащабен скандал. У европейците остана обаче една горчилка. Те все по-често изтъкват, че риториката за интеграция и сътрудничество с Европа на най-високо равнище в Русия все повече се разминава с хода на преговорите на експертни нива.

Именно в прякото общуване между руски и европейски чиновници, изобщо между руския и европейския елит, проличава най-остро основната пречка за взаимното разбирателство, сближаване и оттам - за интеграцията. Това са различията в базовите ценности, във възприемането на съвременния свят и формите на приемливо поведение в него.

Темата за разногласията се разглежда доста подробно в проекторезолюция, подготвена от външнополитическата комисия на Европарламента. Според документа все повече се разширява "пукнатината" между риториката и конкретните постижения в редица области - от икономиката и борбата срещу престъпността до съвместните научни изследвания. Нещо повече - авторите твърдят, че ситуацията бързо се превръща в "нездрава", и апелират към членовете на ЕС и Еврокомисията да се преразгледа целият комплекс от отношения между Русия и Съюза.

В слово пред комисията тези дни външният министър на Ирландия (понастоящем държава - председател на ЕС) Брайън Коуен заяви, че ЕС трябва "да отстъпи назад" и критично да помисли какво всъщност иска от отношенията с Русия и как да го постигне. Според проекта ЕС би могъл да изиграе ключова роля за напредък на Русия към "свободна, демократична пазарна икономика", но сега явно не изпълнява тази своя мисия и то "по начин, възможно най-достоен за съжаление". Сред слабостите в "руската политика" на ЕС авторите отбелязват твърде големия брой набелязвани цели и сфери на сътрудничество при липса на ясни приоритети. Те предлагат установяване на следните:

Първо. ЕС "трябва да си осигури сътрудничеството на Русия" по проблемите на сигурността. Тук се споменават съвместното решаване на граничните въпроси, радиоактивното замърсяване на околната среда и екологията изобщо, нелегалната емиграция, трансграничната престъпност. Макар и неофициално - в кулоарите, еврочиновниците дават скептична оценка за днешното състояние на сътрудничеството. Понякога руските ведомства - външното, вътрешното и правосъдното министерство с месеци не могат да се разберат кой за какво отговаря, казват те. Друг път пристигат някакви делегации и водят продължителни и безсъдържателни преговори с една-единствена характерна черта - вечните претенции за изключителност и нежелание да се следва "общият критерий".

Второ направление е защитата на човешките права, демокрацията и правовата държава. Авторите на резолюцията апелират отсега нататък на Чечения да се отделя специално внимание. ЕС "трябва да има единен глас по въпросите на положението в Чечения" и този глас да се базира върху общоевропейските хуманитарни принципи.

Трето - търговията и икономическото сътрудничество изобщо. В доклада за пръв път е формулирана мисълта, че досега ЕС е надценявал своята зависимост от руския петрол и газ и обратно - подценявал е нуждата на Русия от европейските пазари. С това всъщност се девалвира едва ли не основният коз на Русия във всички преговори с ЕС - "имаме наистина някои проблеми, но енергийният диалог означава всичко и за нас, и за вас". Не, отвръщат европейците - това далеч не е всичко. Русия бездруго няма къде другаде да пласира своя петрол и газ.

Авторите критикуват Русия и заради забавената ратификация на протокола от Киото, заради нежеланието на Москва автоматично да прилага Споразумението за партньорство и сътрудничество с ЕС към присъединяващите се държави (според Русия това ще влоши двустранната ѝ търговия с тези страни - главно от бившия социалистически лагер).

Изобщо по всичко личи, че разширяването на Съюза като цяло няма да стопли отношенията му с Москва - бъдещите нови членки имат твърде много застарели "комплекси" спрямо бившия "голям брат". Те са готови да изтълкуват (най-често неправомерно) едва ли не всички действия или намеци на Москва като нежелание да вижда в тях равностойна част от Европа.

Но в крайна сметка, взети поотделно, тези неща са дреболия. Европейците напоследък все по-често илюстрират основните си разногласия с Москва с негативни оценки на вътрешните тенденции в Русия.

"Неевропейски" е според тях процесът срещу компанията Юкос - става дума за икономически престъпления, а обвиняемите са хвърлени в затвора още преди да има присъда (това не е прието в Европа). Не съвсем "по европейски" бяха проведени парламентарните избори през декември, казват те - формално всичко изглеждаше уж чисто и честно, обаче една от партиите някак си "не по европейски" бе изтеглена към победата по административен път. Формиран бе парламент "не съвсем по европейски образец" - почти еднопартиен. Солисти в Думата сега са някакви слабо познати умерени или неумерени националисти - "не по европейски" свъсени, далеч не винаги оксфордски образовани чичковци. Медиите също някак "не по европейски" еднообразно раболепстват пред властта.

След 11 септември 2001 станахме свидетели на мощен тласък в отношенията между Русия и Запада. Изглеждаше дори, че съвместната борба срещу тероризма и взаимоизгодното икономическо сътрудничество ( енергетиката примерно)ще "избутат" отношенията на едно ново равнище. "Отгоре" бяха изречени доста думи - приятелски и наистина необходими. Появиха се и съвсем розови мечти за безвизов режим между Русия и ЕС, дори - защо не - за присъединяване на федерацията към Съюза в някакво отдалечено бъдеще. Добрите думи обаче не получиха достатъчно развитие чрез конкретни дела в преговорите на по-ниско равнище.

Процесът на взаимодействие срещна и друга пречка - Европа все по-ясно започна да усеща "провинциализма" на руския елит (с изключение на отделни представители), неговия учудващо неевропейски манталитет. Неизвестно защо европейците бяха силно изненадани от това - също както при първото им "разочарование" от Русия в средата и края на 90-те. А може би вече са и разочаровани.

Много скоро подобна "изненада" и разочарование може да изрази и Америка - личната дружба между Путин и Буш отново няма да е достатъчна. Ценностите отново твърде много се разминават. Това разминаване в ценностите със Запада - и с Европа, и с Америка, може да стане основен външнополитически проблем на Владимир Путин по време на втория президентски мандат. На този подчертано "хуманитарен" фон може да станат наивни и неактуални както плановете за безвизов режим, така и споровете дали да се укрепва рублата спрямо долара, дали да се превръщат спестените долари в евро или обратно.

Защото твърде голямото разминаване в ценностите рано или късно може да стигне до разминаване в основополагащите (например за Запада) икономически принципи.

Може просто да бъде създаден абсолютно различен политически и икономически контекст за по-нататъшното развитие на Русия. Те може и да си мислят, че пътят към "свободна, демократична пазарна икономика" е улица с еднопосочно движение. Ние винаги ще намерим къде да обърнем - стига да искаме ...

*Със съкращения, по БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.