Кабинетът даде 104 млн. лв. помощ на БДЖ

Парите уреждат напълно втория облигационен заем, но не е ясно има ли поставени условия към железниците

Кабинетът даде 104 млн. лв. помощ на БДЖ

Правителството реши да отпусне на "Холдинг БДЖ" бюджетна помощ от близо 104 млн. лв., с които държавните железници да се разплатят с трима свои кредитори по заем от 2007 г., заради който бе обявена продажба на централата на компанията в идеалния център на София, но бе прекратена след договорка с облигационерите за начина на погасяването му.

Реално отпусната сума от 103 728 000 лв. съответства на дължимия остатък по втория облигационен заем на държавния жп превозвач, който бе за общо 240 млн. лв.

Заемът е безлихвен и трябва да бъде върнат от БДЖ на държавата до 28 декември 2020 г., каза министърът на транспорта Ивайло Московски. Посочи, че с него БДЖ ще покрие всичките си задължения към финансови институции. Така дълговете на държавния превозвач ще останат само около стотина  милиона лева, от които около 80 млн. лв. са към Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Това е поредната държавна финансова инжекция за БДЖ. През февруари 2018 г. държавният превозвач получи 31 млн. лв. от бюджета, които трябва да върне до края на 2020 г. Преди това през  август 2017 г. БДЖ получи други 62 млн. лв., които трябва да възстанови до края на 2018 г.

Така за по-малко от година държавните железници получиха 197 млн. лв., които са предоставени в рамките на одобрената през юни 2017 г. от Брюксел държавна помощ от 224 млн. лв. за холдинга.

Безлихвените заеми ще бъдат върнати от БДЖ на държавата и по-скоро, каза Московски. Уточни, че те ще бъдат погасени с концесионното плащане за летище "София", чиято процедура правителството одобри миналата сряда и се очаква публикуването на самата процедура.

Московски не коментира поставени ли са условия за реформи в БДЖ за отпускането на новия кредит. В началото на юни финансовият министър Владислав Горанов отказа да отпусне на холдинга 20 млн. лв. за текущата вноска по облигационния заем, взет от кредиторите FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local S.A. и KA Finanz AG, по чието искане бе обявен търгът за емблематичната сграда за 7.3 млн. лв. Тогава Горанов се мотивира, че не иска проблемът на железниците да се решава на парче, а ще се търси по-трайно решение.

Сега беше отпусната пет пъти по-голяма сума, без да се съобщава какво ще бъде предприето за решаване на хроничните финансови проблеми на държавните железници.

 

Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?