Кабинетът дава 200 млн. лева за съветските самолети

МиГ 29

Правителството одобри в сряда ремонти на старите съветски самолети МиГ 29 и Су 25 за общо около 200 млн. лева. Военното министерство движи поръчките от месеци, но съгласно Закона за отбраната военните разходи над 50 млн. лева се одобряват от кабинета, а тези над 100 млн. лева - от парламента.

Първият одобрен проект е за ремонта на изтребителите МиГ 29, който ще се извърши от руската корпорация РСК МиГ. МО изпрати покана само до нея, тъй като е фирмата производител и държи лицензите за ремонтите на МиГ-овете.

Рамковото споразумение за ремонт на 8 изтребители не може да надхвърли повече от 81 294 416 млн. лв. без ДДС.

България разчита само на МиГ-овете, за да охранява въздушното си пространство, тъй като от години липсва политическа воля за придобиване на нови, съвместими с НАТО изтребители.

За да се сключат конкретни договори по рамковото споразумение с РСК МиГ, правителството дава допълнителни близо 46 млн. лева на МО тази година.

Средствата се осигуряват за сметка на преструктуриране на разходите по централния бюджет за 2018 г.

"Реализирането на проекта е в пряка зависимост от осъществяването на проекта за придобиване на нов тип боен самолет и е от изключителна важност, както за националната сигурност и отбраната на страната, така и за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на ЕС", посочват от Министерския съвет.

Въпреки това все още експерти се опасяват, че наливането на толкова значителни средства в руските изтребители поставя под въпрос закупуването на нови. В момента България избира нови изтребители между три оферти: на САЩ и "Локхийд Мартин" (Lockheed Martin) за последната модификация на Ф-16 - блок 72, известна като "Вайпър" (Viper), на Швеция и СААБ (SAAB) за "Грипен" (Gripen) и на Италия за втора ръка "Юрофайтър" (Eurofighter), но проектът се движи с известно забавяне.

На този фон МО подготви и ремонта на съветските щурмоваци Су 25, а правителството в сряда го одобри.

Необходимите средства за изпълнениете му са до 99 012 000 лв. с ДДС (82 510 000 лв. без ДДС).

За да се сключат конкретни договори по този проект, правителството отпуска до 82 510 000 лв. по бюджета на Министерството на отбраната за 2018г.

Поръчката ще се изпълни от беларуската компания "558-ми авиоремонтен завод".

До поръчката бе допуснат само един кандидат, след като другата поканена компания Обединена авиостроителна корпорация – Русия не подаде оферта.

Поръчката предизвика сериозен скандал и стана повод БСП да обвини МО в "поредния грабеж". Тя привлече вниманието след като в нея бе заложена прогнозна цена до 41 млн. евро без ДДС, а единствената допусната компания подаде оферта за около 310 млн. лева.

От военното министерство обаче посочват, че разминаването в офертата не е основание за отстраняване на компанията.

Процедурата предвижда с беларуския завод да бъде сключено рамково спорамуние, а след това конкретни договори за ремонт в зависимост от нуждите и финансовите възможности на министерството.
Военното министерство обяви амбиция да ремонтира всичките 14 машини, но предвид разминаването в цената не е ясно колко от тях ще литнат отново.

Ремонтът на старата съветска техника се оказва основен приоритет на военния министър Красимир Каракачанов, който последователно и методично подготви двете крупни поръчки. 

Споделяне
Още по темата
Още от България