Кабинетът дава нови 3.5 млн. лв. за гафове по "Цанков камък"

Парите са за пътя, строен по неодобрен проект

Кабинетът дава нови 3.5 млн. лв. за гафове по "Цанков камък"

Правителството отпусна в сряда 3.5 млн. лева за обезопасяване на пътя към хидровъзел "Цанков камък" и по този начин плати за гафовете на възложител, строител и технически надзор при изграждането на "златната" 20-километровата отсечка Смолян – Девин – Кричим, глътнала 240 млн. лева до момента. Премиерът Бойко Борисов коментира решението с раздразнение на министерското заседание в сряда, но е съвсем наясно, че това е единственият начин да премахне една от последните формални пречки пред реалния старт на хидровъзела, станал нарицателен за лобизъм, корупция и бездънна яма за пари.

Пускането в експлоатация на "Цанков камък" се бави вече две години, а "Националната електрическа компания" (НЕК), собственик на проекта, не дава конкретни обяснения за този факт извън текущите тестове на централата и проверките от един куп институции. Формално причината е, че проектът няма издаден Акт 16. Причината за това пък е, че държавна приемателна комисия отказва категорично да приеме пътя към Цанков камък, тъй като не отговаря на условията за безопасност. На времето хидровъзелът и пътят са вкарани в общ проект, имат едно строително разрешително, съответно Акт 16 на централата може да се издаде само след одобрението на всички компоненти.

 

"Три години аз не мога да накарам Агенция "Пътна инфрастурктура" да вземе този път от НЕК, защото той е построен опасен за хората и струва колкото магистрала "Тракия", коментира темата премиерът Борисов в сряда. "БСП излизат и казват: ГЕРБ направи "Цанков камък". Вие разбирате ли това какви наглеци може да бъдат?! НЕК в момента е в това лошо състояние поради две причини – заемът от БНП-Париба от 500 милиона евро за АЕЦ "Белене" (всъщност заемът е за 250 млн. евро – бел. ред.) и близо един милиард за "Цанков камък" и това цялото общество го знаеше. Бива лъжа, бива да лъжат, ама за "Цанков камък" да ми го припишат...", гневеше се премиерът на правителственото заседание. От думите му излезе, че с отпуснатите в сряда пари ГЕРБ отново оправя бакиите на "предишните".

 

Вината за лошия път до "Цанков камък" в действителност се прехвърля от три години между строителя австрийската "Алпине Бау" и пътната агенция. Изместването на старата отсечка Девин – Михалково се наложи заради предвидената 3400 дка чаша на язовир "Цанков камък", която оставя стария път под водата. За новото трасе са вдигнати 30 подпорни стени, някои от които на 3 етажа, с дължина от 40 до 70 м, с врязвания в планината от 50 до 70 м , също укрепени с бетонни стени, изграден е тунел с дължина 900 м. и са ремонтирани 10 км от стария път Девин – Лясково. Строителите признават в свои изказвания пред медиите, че това е най-трудният участък, който някога са строили. Заради "ядовете" на изпълнителя държавата плаща в периода 2004 – 2009 г. 120 млн. евро за пътя вместо предвидените 41 млн. евро.

 

Според "Алпине бау" всички трудности по строителството и неговото значително оскъпяване се дължат на лошо проектиране, избор на неподходящо трасе, ненадеждно геоложко проучване. Източници от пътната агенция обаче коментираха пред Mediapool, че австрийската фирма е строила, без да следва съгласувания от АПИ проект. Направиха корекции, които не са одобрени от нас. Това налага допълнително укрепване на откосите, отводнителна система и т.н., казаха от АПИ. От там потвърдиха думите на премиера, че няма комисия, която да се подпише под приемателен протокол за пътя в този му вид. Защо не е потърсена отговорност от фирмата – изпълнител и строителния надзор остава мистерия. Вместо това гафовете им се плащат с пари на данъкоплатците.

 

Първоначалните оценки показали, че допълнителното укрепване ще струва двойно повече – 7 млн. лева, но проектът е променен, така че да се намали цената и в същото време да се гарантира безопасността на пътя, който бе завършен през 2010 г. Няколко месеца по-късно край него се активизираха свлачища, а монтираните оградни мрежи се оказаха недостатъчни да спрат камъните и земната маса.

 

И въпреки, че НЕК намери 1 млрд. лева за проекта "Цанков камък", а подизпълнителите отделиха 1.5 млн. лева за консултантските услуги на хидростроителния експерт и лидер на ДПС Ахмед Доган, вече повече от половин година нито електрическата компания, нито "Алпине Бау" искат да извадят 3.5 млн. лева, за да оправят пътя. Сега притиснато от времето и реалната опасност за здравето и живота на хората, които все пак използват участъка, правителството го прави вместо тях. Единствените последствия за "виновните" засега са гневни реплики за пред медиите. 

Още по темата
Още от Бизнес