Кабинетът гласува 800 млн. лв. за пътя Видин-Ботевград

Средствата са за следващите четири години

Снимка: Архив

Кабинетът разреши на регионалното министерство в сряда да сключи договори за 796.7 млн. лв. за модернизацията на пътя Видин-Ботевград, който е обявен за "обект с национално значение" след серия протести на хората от региона. Средствата ще бъдат разходвани през следващите 4 години.

Очаква се до месец да започнат строителните дейности, стана ясно от изказване на регионалния министър Петя Аврамова. Пътят между Видин и Ботевград трябва да е с две ленти за движение в посока, с аварийна лента и разделителна ивица.

Парите ще се дават по новия механизъм, при който цялата стойност за изпълнение на строително-монтажните работи по договорите за трите участъка от трасето ще се разплати на изпълнителите след приключване и приемане на строителните дейности.

През март 2018 г. премиерът Бойко Борисов обеща лично пред протестиращите, че пътят от Видин до Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 г. и беше направен времеви график за изпълнението му.

Пътят е разделен на 6 участъка. Освен Мездра – Ботевград, другите са Видин – Димово (35.7 км), Димово – Бела – Ружинци (22.3 км), Ружинци – Монтана (40.3 км), Монтана – Враца (28.7 км) и Враца – Мездра (9 км).
От тях единствено за първите два бе обявена обществена поръчка - от Видин до Ружици.

В средата на септември изненадващо се оказа, че само за месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е успяла да прегледа и оцени офертите за проектиране и строителство на отсечката Видин-Ружинци (54.3 км). За изпълнител на участъка от Видин до пътен възел "Макреш", който е с дължина 30 км, бе обявено обединение с основен участник "ПСТ Груп". Спечелилата оферта е за 298 млн. лв., което прави по 10 млн. лв. на километър.

Пътят Видин – София е част от европейски коридор, който свързва Западна и Централна Европа с Бяло море. Пътят стана много натоварен след пускането на втория мост "Нова Европа" над Дунав между Видин и Калафат.

Междувременно, в сряда стана ясно, че "Трейс Груп холд" обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обществената поръчка за разширение на 20 км. от пътя Мездра-Ботевград. На 10 септември АПИ избра за победител в търга обединение между "Геострой" и "Пътстрой-92" от групата "Геотехмин" на Цоло Вутов. Офертата бе за 160 млн.лв. при прогнозна цена 147 млн.лв. с ДДС.

В последните месеци "Трейс груп холд" е отстранена от почти всички поръчки на АПИ, съответно и активно ги обжалва, посочва в. Капитал. Фирма от групата "Трейс" се оказа изпълнител на ремонта на пътя край Своге, където през август 2018 г. след тежка катастрофа загинаха 20 души. Впоследствие прокуратурата повдигна обвинение на изпълнителния директор на фирма "Трейс София", която е ремонтирала трасето - инж. Бисер Иванов. Според обвинението фирмата изпълнител е използвала лошо качество материал и това е повлияло на движението по настилката.

Още от Бизнес