Кабинетът отчете успехи в борбата с отпадането от училище

Сн. БГНЕС

Близо три пъти по-малко ученици са напуснали образователната система през тази учебна година спрямо предходната. Броят им е 5200, докато през миналата са били 14 058, сочат представените в Министерския съвет данни от работата по Междуинституционалния механизъм за обхват. Въпросният механизъм има за цел да връща и задържа в училище отпаднали вече от системата ученици, както и такива, които никога не са посещавали часовете, въпреки че са във възраст за задължително образование.

За две години в детските градини и училищата са върнати или записани за първи път над 40 000 деца и ученици, съобщиха от Министерството на образованието и науката.

Вицепремиерът Томислав Дончев определи работата по механизма като успешна и подчерта, че държавата е решителна в усилията си. През втората година от функционирането му екипите от учители, социални работници, полицаи, медиатори и други специалисти се фокусираха върху приобщаване на новоотпадналите, както и върху ранния обхват на 5, 6 и 7-годишните деца, обясниха от образователното министерство.

"Бяха направени 81 346 посещения на адрес, голяма част от които на ученици с голям брой отсъствия по неуважителни причини. Върнатите или записани за първи път в детска градина или училище през учебната 2018/2019 г. са 19 077. От тях 18 255 посещават редовно учебните занятия. Освен децата в задължителна училищна възраст (7-16 г.) са обхванати 577 младежи на 17 г., 453 – на 18 г., и 322 на 19 г.", обяви Дончев.

От системата повторно са отпаднали 822 деца. Основните причини са ниска социализация и недостатъчно приобщаване към училищния живот, слабо владеене на български език, затруднения при усвояването или слаб интерес към учебния материал, ниската грамотност на родителите, ранните бракове и други.

На семействата, които не изпращат децата на детска градина или училище, са били съставени 326 акта за административни нарушения. Издадени са и 85 наказателни постановления. Според министъра на образованието и науката Красимир Вълчев този инструмент не е достатъчно ефективен, тъй като сигналите за непосещаващи училище деца са били 11 000 в последната година.

Спрените, прекратени или намалени семейни помощи за натрупани над пет неизвинени отсъствия от септември 2018 г. до януари 2019 г. са за 2 162 108 лв. Предстои средствата да бъдат предоставени на 2434 детски градини и училища, в които се обучават тези деца. С тях могат да се организират допълнителни обучения по различни предмети, допълнителни консултации, както екипна работа между учители и други педагогически специалисти.

Министърът на труда и социалната политика Бисер Петков припомни, че вече са предложени промени в Наредбата за целевите помощи за отопление с цел да се обвърже и това подпомагане с посещението на учебни занятия. По думите му ще бъдат обособени нови три групи хора, в които ще влизат родителите на деца от 5 до 16 г., които не ходят на училище. Предложението е те да имат по-ограничен достъп до помощи за отопление, без да бъдат лишавани от тях.

Предстои работата по Механизма за обхват да бъде насочена в по-голяма степен към ежедневната посещаемост, подчерта министър Красимир Вълчев. В същото време учебният процес трябва да е ориентиран към придобиване не само на знания, но и на умения. "Учителят не трябва да е лектор, а да провокира учениците да учат. Те трябва да са активни участници в процеса на обучение, да търсят информация, да я анализират и да могат да боравят с нея", допълни той.

Още от България