Кабинетът отново даде пристанището "Видин-юг" на "СКМ Порт Видин"

Компанията ще плаща най-малко по 672 лв. на месец на държавата и ще вложи над 3.7 млн. лв. за 35 години

Кабинетът отново даде пристанището "Видин-юг" на "СКМ Порт Видин"

Правителството отново даде на концесия за 35 години пристанищния терминал "Видин-юг" на създаденото специално за целта дружество "СКМ Порт Видин". Така на практика кабинетът потвърди решението си от края на миналата година, когато концесията беше оспорена от другия кандидат в процедурата "АВВ Електрифициране".

Неуспелият кандидат, който е търговец на ток, косвено свързан със собствениците на "ТЕЦ Свилоза" и енергийния бос Георги Христозов, спечели делото и Комисията за защита на конкуренцията върна концесионната процедура в начална фаза – разглеждане на документите.

Интересното в случая е, че ТЕЦ "Свилоза" беше предишният концесионер на пристанището. Компанията спечели концесията през 2013 г. срещу такса от 13 800 лв. годишно и обещание за инвестицията от 5.7 млн. лв. през първите 10 години, но три години по-късно, в началото на 2016 година, поиска прекратяване на договора.

Новият концесионер – по-малки инвестиции и такси

Новият концесионер "СКМ Порт Видин" ще направи значително по-малко инвестиции в терминала. Той ще инвестира 3.737 млн. лв. за целия период на концесията от 35 години. Средствата ще бъдат вложени в ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и за изграждане на нови съоръжения, е посочено в правителственото съобщение.

"СКМ Порт Видин" ще извършва годишно концесионно плащане, съставено от две части – фиксирана и променлива. Фиксираната част е в размер на 8060 лева без ДДС, което е средно по 672 лв. месечно.

Променливата част на годишното концесионно плащане е в размер на 1.76% от общия размер на нетните приходи за текущата година от всички дейности, свързани с ползването на обекта на концесията, които надвишават приетата сума за базови приходи от 252 000 лева, се казва още в съобщението на правителствената информационна служба.

Плановете на концесионера

Пристанищен терминал "Видин-юг" е разположен върху площ 48 дка и се използва за прием и съхранение на насипни и генерални товари, които не изискват специални условия за обработка. Основният товар до момента са били въглища.

Плановете на новия концесионер са да разшири дейността му и да го използва за транспорт на зърнени култури.

"Първото, което ще направим, е да възстановим и изградим открити и закрити складове и силози. Планираме още да разширим досегашното предназначение на пристанището и да го пригодим и за транспорт на зърнени култури. Познаваме почти всички зърнопроизводители в района. Няколко големи европейски и световни компании проявяват интерес", коментира

Мариян Иванов, управител на "СКМ Порт Видин" пред "Капитал" в края на 2016 г.

Кой стои зад "СКМ Порт Видин"

Дружеството "СКМ Порт Видин" е създадено в края на септември 2016 г., след откриването на концесионната процедура с капитал от 50 000 лв., от който са внесени 12 500 лв., според Търговския регистър.

Акционери в него са "СКМ Инвестмънт" (60%) и "МИК Инвестмънт" (40%).

"СКМ Инвестмънт" е еднолична собственост и се управлява от Альоша Стефанов Георгиев, а

"МИК Инвестмънт" е собственост на Красимир Огнянов Константинов.

"СКМ Порт Видин" се управлява от Мариян Страхилов Иванов, който е бивш зам.-кмет на Видин по финансите.

Според в."Капитал" зад "СКМ Инвестмънт" стои бившият антимафиот Кирил Малчиковски, чиито дружества обикновено започват със СКМ - "СКМ Шипинг", "СКМ Инвестмънт", "СКМ Интернешънъл". Другото доказателство за свързаността е изпълнителният директор Мариян Иванов, който има дълга кариера в повечето от изброените дружества на Малчиковски.

През 2007 г. той открива "Гранд казино Видин", собственост на компанията му "Глобал лоджистикс". В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисията "Кушлев", като размерът на запора е 1.4 млн. лв., сочи регистърът ДАКСИ. Причината е подозрения, че имуществото е придобито благодарение на престъпна дейност.

Според съдебния акт Малчиковски е изнасял незаконно през границата на страната в особено големи размери прекурсор - оцетен анхидрид, който е предназначен за търговски и производствени цели, в т.ч. и на амфетамин, пишат през 2009 г. видински медии.

Загубилият концесията

Другият кандидат за концесията на порт "Видин-юг" е търговецът на електроенергия "AВВ Електрифициране". Той има косвени връзки със собственика на ТЕЦ "Свищов", предишният концесионер на пристанището.

Мажоритарен собственик на "АВВ Електрифициране" е белгардската компания "Воинг Инженеринг", показва Търговският регистър.

Останалите акционери са "Транс Болкан Дизайн" ЕООД и "Енергкемикал" ЕООД.

Единият от акционерите в "Енергкемикал" има обща фирма с Илко Аков, който е директор на една от компаниите акционери в ТЕЦ "Свищов" - "Ай Ти констракшън" ЛТД.

"Енергкемикал" е непряк акционер в "Енерджи маркет" и в "Сага комодитис", които според представители на енергийния сектор се свързват с Борислав Лоринков. Той е бивш прокурист на ТЕЦ "Видахим" и заедно с Георги Христозов, който е заемал ръководни постове в енергетиката, се спрягат за реалните собственици на изброените фирми, пише в."Капитал". Те обаче не фигурират никъде документално като такива.

"AВВ Електрифициране" е основана от Бистра Акова (роднина на Илко Аков) и до 2015 г. е имала пряко участие в капитала.

Още от Бизнес