Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът отново даде пристанището "Видин-юг" на "СКМ Порт Видин"

Компанията ще плаща най-малко по 672 лв. на месец на държавата и ще вложи над 3.7 млн. лв. за 35 години

0 коментара
Кабинетът отново даде пристанището "Видин-юг" на "СКМ Порт Видин"

Правителството отново даде на концесия за 35 години пристанищния терминал "Видин-юг" на създаденото специално за целта дружество "СКМ Порт Видин". Така на практика кабинетът потвърди решението си от края на миналата година, когато концесията беше оспорена от другия кандидат в процедурата "АВВ Електрифициране".

Неуспелият кандидат, който е търговец на ток, косвено свързан със собствениците на "ТЕЦ Свилоза" и енергийния бос Георги Христозов, спечели делото и Комисията за защита на конкуренцията върна концесионната процедура в начална фаза – разглеждане на документите.

Интересното в случая е, че ТЕЦ "Свилоза" беше предишният концесионер на пристанището. Компанията спечели концесията през 2013 г. срещу такса от 13 800 лв. годишно и обещание за инвестицията от 5.7 млн. лв. през първите 10 години, но три години по-късно, в началото на 2016 година, поиска прекратяване на договора.

Новият концесионер – по-малки инвестиции и такси

Новият концесионер "СКМ Порт Видин" ще направи значително по-малко инвестиции в терминала. Той ще инвестира 3.737 млн. лв. за целия период на концесията от 35 години. Средствата ще бъдат вложени в ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и за изграждане на нови съоръжения, е посочено в правителственото съобщение.

"СКМ Порт Видин" ще извършва годишно концесионно плащане, съставено от две части – фиксирана и променлива. Фиксираната част е в размер на 8060 лева без ДДС, което е средно по 672 лв. месечно.

Променливата част на годишното концесионно плащане е в размер на 1.76% от общия размер на нетните приходи за текущата година от всички дейности, свързани с ползването на обекта на концесията, които надвишават приетата сума за базови приходи от 252 000 лева, се казва още в съобщението на правителствената информационна служба.

Плановете на концесионера

Пристанищен терминал "Видин-юг" е разположен върху площ 48 дка и се използва за прием и съхранение на насипни и генерални товари, които не изискват специални условия за обработка. Основният товар до момента са били въглища.

Плановете на новия концесионер са да разшири дейността му и да го използва за транспорт на зърнени култури.

"Първото, което ще направим, е да възстановим и изградим открити и закрити складове и силози. Планираме още да разширим досегашното предназначение на пристанището и да го пригодим и за транспорт на зърнени култури. Познаваме почти всички зърнопроизводители в района. Няколко големи европейски и световни компании проявяват интерес", коментира

Мариян Иванов, управител на "СКМ Порт Видин" пред "Капитал" в края на 2016 г.

Кой стои зад "СКМ Порт Видин"

Дружеството "СКМ Порт Видин" е създадено в края на септември 2016 г., след откриването на концесионната процедура с капитал от 50 000 лв., от който са внесени 12 500 лв., според Търговския регистър.

Акционери в него са "СКМ Инвестмънт" (60%) и "МИК Инвестмънт" (40%).

"СКМ Инвестмънт" е еднолична собственост и се управлява от Альоша Стефанов Георгиев, а

"МИК Инвестмънт" е собственост на Красимир Огнянов Константинов.

"СКМ Порт Видин" се управлява от Мариян Страхилов Иванов, който е бивш зам.-кмет на Видин по финансите.

Според в."Капитал" зад "СКМ Инвестмънт" стои бившият антимафиот Кирил Малчиковски, чиито дружества обикновено започват със СКМ - "СКМ Шипинг", "СКМ Инвестмънт", "СКМ Интернешънъл". Другото доказателство за свързаността е изпълнителният директор Мариян Иванов, който има дълга кариера в повечето от изброените дружества на Малчиковски.

През 2007 г. той открива "Гранд казино Видин", собственост на компанията му "Глобал лоджистикс". В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисията "Кушлев", като размерът на запора е 1.4 млн. лв., сочи регистърът ДАКСИ. Причината е подозрения, че имуществото е придобито благодарение на престъпна дейност.

Според съдебния акт Малчиковски е изнасял незаконно през границата на страната в особено големи размери прекурсор - оцетен анхидрид, който е предназначен за търговски и производствени цели, в т.ч. и на амфетамин, пишат през 2009 г. видински медии.

Загубилият концесията

Другият кандидат за концесията на порт "Видин-юг" е търговецът на електроенергия "AВВ Електрифициране". Той има косвени връзки със собственика на ТЕЦ "Свищов", предишният концесионер на пристанището.

Мажоритарен собственик на "АВВ Електрифициране" е белгардската компания "Воинг Инженеринг", показва Търговският регистър.

Останалите акционери са "Транс Болкан Дизайн" ЕООД и "Енергкемикал" ЕООД.

Единият от акционерите в "Енергкемикал" има обща фирма с Илко Аков, който е директор на една от компаниите акционери в ТЕЦ "Свищов" - "Ай Ти констракшън" ЛТД.

"Енергкемикал" е непряк акционер в "Енерджи маркет" и в "Сага комодитис", които според представители на енергийния сектор се свързват с Борислав Лоринков. Той е бивш прокурист на ТЕЦ "Видахим" и заедно с Георги Христозов, който е заемал ръководни постове в енергетиката, се спрягат за реалните собственици на изброените фирми, пише в."Капитал". Те обаче не фигурират никъде документално като такива.

"AВВ Електрифициране" е основана от Бистра Акова (роднина на Илко Аков) и до 2015 г. е имала пряко участие в капитала.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.