Кабинетът отново замразява сделката “Тракия”

Кабинетът отново замразява сделката “Тракия”

Целият договор с анексите за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас с дружеството–концесионер “Магистрала Тракия” АД е бил изпратен в началото на октомври в Европейската комисия (ЕК), съобщи в понеделник пред “Инфо радио” министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Точно преди седмица българският евродепутат Николай Младенов (ЕНП) алармира, че правителството не е изпратило анекса към концесионния договор в Брюксел.

Проблемът е, че страната ни е длъжна да изпраща в ЕК всички публично-частни партньорства за проверка дали има държавна помощ. Документите се съгласуват с Брюксел преди да влязат в сила. Въпреки че анексът с новите параметри на договора за концесия е подписан още на 25 април, до 13 октомври в ЕК не беше постъпила цялата документация, уточни Димитър Кюмюрджиев от “Трансперенси Интернешънъл”.

По време на петъчния парламентарен контрол на 12 октомври, министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов каза, че след седмица, на редовното си заседание Министерски съвет ще одобри концесията след полученото в края на септември положително становище от Евростат.

Организацията е сигнализирала Брюксел, че България не спазва законите за държавната помощ. Преди ден, евродепутатът Николай Младенов съобщи, че Европейската комисия започва разследване по договора за допустимостта на държавната помощ.

Според министър Асен Гагаузов, Министерството на финансите е изпратило договора в Брюксел, а от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) са предали всички поискани документи. Гагаузов уточнява, че анексът практически още не е влязъл в сила.

Правителството ще изчака с решението си за концесионния договор, докато мине проверката от Брюксел, уточни Гагаузов. И ако комисия “Транспорт” към ЕК се произнесе, че договорът не отговаря на европейските изисквания, решението няма да се гледа от правителството.

Според Асен Гагаузов има два варианта, ако Брюксел открие недопустима държавна помощ. Единият е отново да се ревизира договорът, а другият е да се чакат още три години, докато се намерят средства за дострояването на пътя.

Междувременно в публичното пространство се появи информация, че португалските фирми в консорциума “Магистрала Тракия” – “МСФ”(MSF), “Групо Лена” (Grupo Lena),“Сомаг” (Somague), срещат затруднение с осигуряването на финансирането за строителството на магистралата. Циркулират и слухове, че българската фирма “Мостстрой” на бизнесмена Васил Божков е готова да осигури парите за дострояването на магистралата. Самият министър Асен Гагаузов пред в. “Пари” не отрича подобна възможност.

По информация на Mediapool и други фирми със сериозни финансови институции зад гърба си са готови да поемат строителството на магистралата.  

Според специалисти от бранша, осигуряването на пари от фирмите, а не от банка поставя огромни въпроси пред ясния произход на средствата, които ще се вложат в изграждането на магистрала “Тракия”.

Единственият легален начин, по който частните пари могат да влязат в публичния проект, е чрез фондовата борса. Пътно-строителните фирми, които листват акциите си на борсата в момента, са “Холдингово дружество Пътища” и “Мострой”. На борсата до края на октомври трябваше да излезе “Трейс Груп холд”, която завърши една от отсечките по автомагистрала Тракия от Оризово до Стара Загора.

Основният пакет от акциите на “Холдингово дружество Пътища” – 69.17 на сто, са собственост на “Бургаски корабостроителници”. Според неофициални информации голяма част от капитала на “Бургаски корабостроителници” принадлежи на Васил Божков, въпреки че той няма пряко регистрирано участие там. Над 49 на сто от “Мостстрой” се държат също от “Бургаски корабостроителници”.  

Евентуалното бъдещо участие на Васил Божков в концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас се коментира от източници, близки до властта, като цената за “пускане” на концесионния договор. Пътно-строителната фирма “Трейс груп холд” пък се възприема като близка до коалиционния партньор НДСВ и се очаква, че ще бъде наета като подизпълнител за дострояване на пътя.

Според специалистите обаче, подобно финансиране ще промени предварително одобрения финансов модел на вече парафирания договор и не е ясно дали документът отново трябва да се съгласува в Брюксел. Опитът на Mediapool да получи официална информация от Министерство на регионалното развитие и благоустройството за финансовия модел и изпратените до Европейската комисия документи бе безуспешен.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: