Кабинетът отпусна до 100 млн. лв. за нови влакове през 2020 г.

Кабинетът отпусна до 100 млн. лв. за нови влакове през 2020 г.

Правителството отпусна до 100 млн. лв. за покупката на нови влакове през 2020 г.

Средствата се дават целево на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД, гласи краткото съобщение на пресслужбата на кабинета.

БДЖ има план за купуване на нови мотрисни влакове на два етапа. Първият е за 41 нови влака в рамките на управлението на това правителство. При него финансирането е в размер на 420 млн. лв. и трябва да дойде по линия на капиталовите трансфери от държавния бюджет, обяви преди време транспортният министър Ивайло Московски.

За втория етап трябва да бъдат осигурени още 450 млн. лв., с които да бъдат купени още 44 мотрисни влака. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство, по думите на Московски.

След заседанието на кабинета пред депутати в парламента Московски обясни, че част от авансовото плащане по концесията за летище "София" ще се използва за купуването на нов подвижен състав на железниците, а останалата част за погасяване на дълговете на БДЖ, които към този момент възлизат на малко над 100 млн. лв.

Това означава, че от 550-те млн. авансово плащане за концесията, които се очаква да постъпят – 100 млн. лв. ще отидат за погасяване на дълговете на БДЖ, а 450 млн. лв. ще останат за купуването на нов подвижен състав. В същото време Московски каза преди време, че прогнозната цена на поръчката ще е 420 млн. лв. Така остава неясно защо се отпускат допълнително до 100 млн. лв. за нови влакове на БДЖ, тъй като сумата набъбва на 550 млн. лв.

В правителственото съобщение липсва информация по този въпрос, а и транспортният министър не обяснява към момента разликата.

За това пък неотдавна от Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат.

Част от основните параметри са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години. Всичко това навява на мисълта, че търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес на българския данъкоплатец, каза неотдавна Веселин Кирев от неправителствената организация.

В началото на април Московски обяви, че плановете са обществената поръчка за купуването на нови влакове да бъде обявена до месец и половина.

Три месеца по-късно това все още не е факт, като няма информация по какви причини се бави обявяването ѝ. Тръжната документация за подновяването на подвижния състав се подготвя повече от година.

Още по темата
Още от Бизнес