Кабинетът планира развитието и на социалната инфраструктура

Кабинетът планира развитието и на социалната инфраструктура
Надгражда се националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата на България, като в нея ще се включи и социалната инфраструктура. Това съобщи министър-председателят Сергей Станишев в понеделник на среща с представители на дипломатически и международни мисии и чуждестранни журналисти. В продължението на сегашната стратегията, която е за периода 2006-2015 г. и бе приета от правителството преди месец, ще се планират инвестициите в секторите на здравеопазването, образованието и развитието на информационните технологии.

За посочения срок в момента са предвидени над 13 млрд. евро инвестиции, от които за времето до 2009 г. са планирани 5,2 млрд. евро, а в следващите шест години – 8 млрд. евро.

За първия период за транспорт са заложени 4 млрд. евро, за втория – 6 млрд. евро. Като приоритетен сектор Станишев посочи железопътния транспорт, където с пари от ИСПА, структурните фондове, заеми и националния бюджет ще се модернизира релсовия път Видин-София, жп линията София-Пловдив-Бургас, както и удвояването на линиите Пловдив - Свиленград и Свиленград - до турската граница.

По линия на публично-частното партньорство се очакват по 2,4 млрд. евро за гражданските летища и за терминали, 19 млрд. евро за селско стопанство и 3,7 млрд. евро за ВиК-сектора.

Като друг приоритет на правителството Станишев определи модернизацията на пътната мрежа в страната. Той обеща до края на годината да бъдат открити още 80-90 км магистрали. В края на септември ще бъде завършена част от аутобана "Тракия", в участъка Бургас-Карнобат, чието строителство се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка. Също за тази година се очаква да бъдат завършени още 2 км от магистрала "Струма" с обща индикативна стойност на проекта 600 милиона евро.

За магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море" ще се търси публично-частно партньорство, като вече с Европейската инвестиционна банка се водят преговори за евентуално предпроектно проучване и за разглеждане на правилата във връзка с концесионирането. Подобно партньорство ще се търси и за пристанищата и летищата, припомни Станишев.

В енергийния сектор основните приоритети на кабинета са енергийната ефективност и интеграцията на енергийната ни система в европейския пазар и във възникващите евросредиземноморски пазари, като за участието ни на последните е важна реализацията на проекта за строеж на газопровода “Набуко”. Той ще транзитира синьо гориво от Близкия Изток, Кавказ, Средна Азия до Европейския съюз. Като друг водещ газов проект бе определена тръбата Дупница-Димитровград-Ниш.

В същото време премиерът посочи, че България изостава в развитието на битовата газификация. У нас едва около 15 на сто от всички общини ползват синьото гориво, докато за Евросъюза средният процент е около 80 на сто.

За околна среда са предвидени над 3,5 млрд. евро инвестиции до 2015 г. те ще отидат основно за пречиствателни станции за отпадни води, където страната ни има да изпълнява ангажименти за обхващане и на малките населени места в система за преработка на отпадните води. Средствата ще са и за канализация и за подобряване на водоснабдителната система в туристическите обекти на България.

Всички тези инфраструктурни проекти ще се изпълняват с подкрепата и на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Световната банка и Банката за развитие на Съвета на Европа, заяви пред дипломатическите представители министърът на финансите Пламен Орешарски.

През всяка от следващите три години Министерството на финансите очаква по около 500 млн. евро от ЕИБ в подкрепа на усвояването на еврофондовете. След 2009 г. средствата от банката ще достигнат до 700 млн. евро. Специален меморандум ще регламентира финансовите взаимоотношения на България с ЕИБ. Документът ще бъде подписан през есента, каза Орешарски.

От ЕБВР може да очакваме до 150 млн. евро. Също толкова може да се очаква и от Световната банка, допълни той.

От Банката за развитие на Съвета на Европа може да очакваме за социални проекти между 50-70 млн. евро годишно.

Споделяне
Още от Бизнес