Кабинетът предложи вариант за Булгартабак

Нова схема за приватизацията на стратегически предприятия, които касаят националната сигурност, одобри днес правителството. Схемата се предлага като промяна в закона за приватизацията, включва във вземането на крайното решение парламента и изключва административния съдебен контрол върху актовете на правителството и Агенцията за приватизация.

Както mediapool.bg писа още преди два дни, новият вариант за приватизацията на тези предприятия предвижда процедурата да се провежда пак от АП, но агенцията няма да избира крайният купувач. Тя ще внася финалния си доклад с класираните кандидати в правителството и Министерският съвет ще избира купувача. Преди да се сключи приватизационния договор, с който купувачът става собственик на предприятието, документът ще се одобрява от парламента. С мотива, че става дума за стратегически предприятия, които касаят националната сигурност на държавата, административните решения на АП и МС по тези сделки няма да могат да се обжалват пред Върховния административен съд по реда на закона за административното производство.

Представяйки предложението за промяна в закона, внесено от 7 министри, МВР-шефът Георги Петканов специално подчерта, че при вземането на решение за избор на купувач в тези случаи, правителството ще се съобразява със защитата на националната сигурност.

Освен Петканов, вносители на това предложение са вицепремиера Василев, финансовият министър Милен Велчев, транспортният Пламен Петров, земеделският Мехмед Дикме, енергийният Милко Ковачев и министърът на отбраната Николай Свинаров.

Към новия текст правителството предлага и списък от 12 предприятия, които според кабинета касаят националната сигурност на държавата. Освен Булгартабак, в списъка влизат БТК, седемте електроразпределителни дружества, "Кинтекс", "Тератон" и ВМЗ- Сопот.

В заключителните разпоредби на проектозакона е записано, че новият ред важи за сделки, при които все още не е избран кандидат-купувач. След като ВАС отхвърли избрания кандидат-купувач, процедурата за тютюневия холдинг се върна във фаза, която позволява новата схема да се приложи за Булгартабак и кабинетът да продаде холдинга на кандидата на Дойче банк "Тобако кепитъл партнърс".

Пред медиите след заседанието на кабинета Георги Петканов припомни, че органите на МВР вече са дали свое становище по сделката за Булгартабак, свързано със защитата на националната сигурност. Становището ще бъде предоставено на Агенцията за приватизация и на МС при вземане на решение, както и на Народното събрание при неговото утвърждаване.

Новите текстове дават възможност на АП да одобри доклад за кандидатите за Булгартабак, който няма да подлежи на съдебен контрол. Ведомството ще може да обясни неизпълнението на решението на ВАС за искане на нови оферти с това, че са влезли в сила нови текстове, които не му позволяват да го изпълни.

Схемата, родена след съдебните проблеми в приватизацията на Булгартабак и БТК, явно няма да се приложи и за телекома, тъй като съдът отхвърли всички досегашни жалби за избора на купувача "Вива венчърс" и преговорите с него могат да продължат по досегашния ред.

Според министър Георги Петканов, новият подход е необходим, за да може при продажба на предприятия със структуроопределящо значение за икономиката и с висока обществена и социална значимост да не се застрашава сигурността на страната.

В становища на Националната служба "Сигурност" и на Военното контраразузнаване се казва, че дейността на избраните 12 дружества е свързана със сигурността на България.

Специално в случая с тютюневия холдинг мнението на службите е, че рисковете и заплахите са свързани с евентуалното закриване на дружествата, свиването на производството и свързаната с това загуба на пазари. Това можело да доведе до загуба на поминъка на тютюнопроизводителите. Според, службите в страната са регистрирани 120 хил. тютюнопроизводители, които заедно със семействата си са общо 460 хил.души. При закриване на предприятия ще се повиши нивото на безработица в смесените райони и от там ще нарасне социалното напрежение. При приватизирането на холдинга можело да се стигне до целенасочено предизвикване на социално напрежение и криминализиране на отрасъла.

Друг риск бил, че при евентуално закриване на смесени предприятия в чужбина ще се стигне до загуба на търговски марки и на перспективи за развитие на външните пазари.

Като примери за подобна световна практика говорителят на правителството Димитър Цонев каза, че със специален закон е приватизирана Луфтханза в Германия, дял от чешкия телеком и хърватската електрическа компания.

Пред Дарик радио в Москва вицепремиерът Николай Василев заяви, че очаква сделката за Булгартабак да приключи в рамките на сегашната процедура. Според него с с изкупуването на акциите на "Тобако кепитъл партнърс" от Дойче банк се решават проблемите поставени с решението на петчленен състав на ВАС.

Василев не се ангажира с прогноза дали сегашните оферти ще бъдат променени. Той бе категоричен, че промените в закона не противоречат на конституцията. Те щели да въведат ред и спокойствие в приватизацията. Вицепремиерът каза, че списъкът с фирмите за които ще важи новия ред не бил окончателен.

СДС изчакват, БСП - скептични

В първите си реакции депутатите от НДСВ и ДПС подкрепиха предложението на правителството, СДС не заеха категорично становище, преди да видят конкретните текстове, а от БСП бяха по-скоро скептични.

Предложението на правителството е израз на кураж, политическа и държавническа воля за осъществяване на важните за България приватизационни сделки, коментира Мирослав Севлиевски от НДСВ. В изработването на конкретните текстове за промяната на приватизационния закон бяха включени група депутати - юристи от НДСВ.

Севлиевски обвини предишните правителства - на БСП и на СДС, че ако сделките за БТК и Булгартабак са станали още по-тяхно време, е щяла да се получи по-добра цена за двата монопола. Според него, законовите изменения няма за забавят приватизацията на Булгартабак и БТК.

ДПС предварително е дало съгласието си за предлагания от правителството вариант, стана ясно от коментара на депутата Кемал Еюп. В началото на обсъжданията, започнали преди седмица, между НДСВ и ДПС имало различия, но най-накрая те били преодолени.

Става въпрос единствено за сделките, засягащи националната сигурност, при които крайното решение ще бъде в ръцете на парламента, каза Еюп.

ДПС-депутатът не отрече съвпадението между съдебните проблеми в приватизацията на БТК и Булгартабак и новия ред за сключване на сделки с отсъствието на административен съдебен контрол, предлаган от правителството. Има някакво съвпадение, но целта е парламентът да поеме по-голяма отговорност за приватизационните сделки, които засягат националната икономика. Защо по-рано не сме се сетили за това, е друг въпрос, отбеляза Еюп. След поредица от въпроси той все пак призна, че до това законодателно решение се е стигнало след съдебните затруднения за двете сделки.

На въпрос дали се притеснява, че управляващите ще бъдат обвинени в опит да заобиколят съда, Еюп напомни, че освен ВАС, в държавата има и Конституционен съд, който също може да се произнесе.

Говорителят на СДС Николай Младенов отказа да коментира подробно законопроекта, докато дясната опозиция не се запознае с конкретните текстове. Той обаче напомни, че преди месеци СДС е предложил изгонени от България чуждестранни граждани заради националната сигурност да не могат да участват в приватизацията на български предприятия. Това предложение на десницата за промяна в приватизационния закон бе отхвърлено в пленарна зала. Ако това е решението, което Министерският съвет е приел, то означава, че усилията на опозицията все пак били чути, каза Младенов.

Помолен за коментар дали СДС остава на позицията си, че ако се гласува закон, който да извади от съдебен контрол големите приватизационни сделки, сините ще сезират Конституционния съд, Младенов отговори, че първо трябва да се види варианта на правителството. Той обаче определи като недопустими лансираните досега предложения. Говорителят на СДС визира предишния вариант за промяна в закона за приватизацията, който изваждаше от съдебен контрол приватизацията на предприятия с одобрена от парламента стратегия.

Михаил Миков от БСП оцени правителственото предложение като опит със закон да се решава конкретен казус. "Разбирам голямата преумора и безпътица, в която е изпаднал кабинетът и управляващото мнозинство по отношение на конкретните сделки. Но не може със списъци - и това е доказано многократно, с изменения в закона за конкретна сделка или конкретен човек да се решават въпроси, които са отговорност на изпълнителната власт. Прехвърлянето на топката между институциите ще доведе до нови противопоставяния, до нови борби. Трябва да има ясен и строг закон, приложим за всички сделки", коментира Миков. Според него, парламентът може да промени стратегията за приватизация на БТК и Булгартабак.

Споделяне

Още от Бизнес