Кабинетът преговаря с Бритиш аероспейс и EADS за военните хеликоптери

Правителството води преговори с няколко големи компании за модернизацията на българските военни хеликоптери, обясни по време на презентацията на "Бритиш Аероспейс" в хотел "Шератон" председателят на Агенцията за чуждестранни инвестиции Павел Езекиев.

Той не отрече, че основни кандидати са британската компания и френско-германската EADS. Продължавали и разговорите с още две компании. Според източници на mediapool.bg става въпрос за американската Локхийд Мартин и израелската "Израел еъркрафт индъстрис".

Според Езекиев се очаква правителството да направи своя окончателен избор до месец и половина. В междуведомствената група, водеща преговорите, са включени представители на министерствата на икономиката, на отбраната, на финансите и др.

Военната поръчка - в комплект и с други инвестиции

По думите на Езекиев, сега се разговаря за възможностите за договаряне на офсетна сделка. Това означава получаването на ангажимент, че фирмата, спечелила поръчката за хеликоптерите, ще се ангажира да инвестира определени средства в България и по други проекти.

По време на днешния семинар, от "Бритиш Аероспейс" дадоха примери с техни офсетни програми в други страни. В Чехия например, освен военната поръчка, те са инвестирали в изграждането на завод за преработка на магнезиеви отпадъци. В Южна Африка автомобилната компания "Волво", която е свързана с британците в смесеното дружество за производство на самолети "Грипен", е инвестирала в производството на двигатели. В Швейцария е осигурена поръчка за Британските железници на стойност 20 млн.лири.

Според представителите на "Бритиш Аероспейс", офсетните им програми позволяват да се дискутират инвестиции, които са от интерес за съответното правителство в области като здравеопазване и високи технологии.

Цел на модернизацията - оборудване със системата "свой - чужд" и възможност за нощни полети

Най-вероятно ремонта на хеликоптерите ще мине по чл.6 от Закона за обществените поръчки, който позволява на правителството да се договори пряко, без да обявява конкурс.

Компанията изпълнител ще трябва да ремонтира нелетящите хеликоптери и да снабди всички със системата за разпознаване свой -чужд, която се използва от войските на НАТО. Друга цел е нашите хеликоптери да получат необходимото оборудване, за да могат да извършват и нощни полети, което сега е невъзможно.

Изпълнителят на поръчката ще трябва да получи и сертификат от руското конструкторско бюро МИЛ, за да извърши ремонта.

Възможно е част от изпълнението на поръчката да се възложи на български фирми или да се направи инвестиция на зелено. Друг вариант е у нас да се създаде база за поддръжка на военни хеликоптери, която да обслужва и съседните ни страни.

Цената на сделката още не е ясна, но се обсъждат възможности тя да бъде финансирана от изпълнителя и да бъде изплащана от правителството впоследствие, в период от няколко години. От "Бритиш Аероспейс" не изключиха възможността да осигурят подобно финансиране.

Споделяне

Още от България