Кабинетът "пропуснал" да внесе в ЕК анекса на концесията за "Тракия"

Кабинетът "пропуснал" да внесе в ЕК анекса на концесията за "Тракия"

Европейската комисия  не е запозната с анекса към концесионния договор за автомагистрала "Тракия", където има държавна помощ, която не е нотифицирана от Брюксел. За това алармира в понеделник евродепутатът Николай Младенов от групата на ЕНП на пресконференция в Русе. 

Информацията идва десет дни след като премиерът Сергей Станишев, откривайки 24 км участък от пътя между Оризово и Стара Загора, се похвали, че европейската статистическа служба Евростат пуснала договора.

Положителното становище на Евростат бе последното изискване, за да се задейства концесията.

Младенов обвини министър-председателя, че заблуждава българското общество. Той посочи, че при такива случаи информацията за държавната помощ трябва да е внесена в европейската генерална дирекция "Транспорт". 

Според евродепутата от партия ГЕРБ, в анекса, договорен през април 2007 г., са нарушени изисквания за държавната помощ и гаранции. Младенов иска от ЕК да провери и допълнителното споразумение. Реакцията на Брюксел се очаква следващата седмица, уточни той.

Според него в договорните текстове има различни схеми за държавна помощ и гаранции към концесионера, които трябва да бъдат одобрени от Еврокомисията. Недопустимо е българската държава да поема задължения да изплати вместо концесионера около 400 млн. евро задължения по банковия му кредит с лихва около 12 на сто при положение, че България може сама да довърши магистралата със заем от Европейската инвестиционна банка с лихва около 3. 5 - 4 на сто, посочи евродепутатът от ГЕРБ.

Не е ясно на основата на какви данни са определени 13 000 коли на ден, приминаващи по магистралата, под чиято бройка българската държава трябва да плаща компенсации на португалския консорциум, допълни Младенов.

Той пита Брюксел дали ако се установи, че предоставените нови гаранции на концесионера от страна на правителството представляват държавна помощ, тези текстове ще трябва да бъдат анулирани.

Възможно ли е португалско-българският консорциум концесионер да върне предоставената от държавата оперативна помощ и извънредни разходи за строителството, пита още Младенов.

Още по темата
Още от Бизнес