Европейските средства за строителството на магистрала "Хемус" през следващия програмен период 2014-2020 г. няма да стигнат. Това съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Поводът е задочния спор с президента Росен Плевнелиев, който нарече "национално предателство" идеята магистралата да се даде за изграждане чрез "публично-частно партньорство".
Бюджетът на бъдещата оперативна програма "Транспорт", от където би трябвало да дойдат парите за магистрала "Хемус", е 1.5 млрд. евро заедно с националното съфинансиране, каза министър Терзиева. По думите ѝ с първостепенно значение за финансиране е доизграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, като прогнозната стойност е между 800 и 1 млрд. евро.
Това на практика означава, че всички пари за нови магистрали по оперативна програма "Транспорт" след 2014 г. ще отидат за строителството на 67-километровия участък през Кресненското дефиле и на практика пари за други пътища няма да има.
Причината е, че бюджетът от 1.5 млрд. евро ще се подели почти по равно между железници и пътни магистрали, като малка част ще отиде и за изграждане на интермодални терминали, по думите на транспортния министър Данаил Папазов.
В същото време строежът на магистрала "Хемус" от София до Варна по предварителни оценки възлиза на 800 млн. евро. "Да погледнем истината в очите и да не заблуждаваме хората. Да твърдим, че европейските средства за "Хемус" ще стигнат, е нереалистично. Затова мислим и за други начини за финансиране", каза министър Терзиева.
Днес тя не спомена публично-частното партньорство като възможен вариант, както преди седмица, което предизвика гнева на президента Плевнелиев. "Ще извършим национално предателство, ако работещ инструмент за изграждането на автомагистрала "Хемус" бъде променен в публично-частно партньорство", каза Плевнелиев на 29 август. Той изтъкна успехите си за включването на магистралата за европейско финансиране, но не обясни откъде ще се намерят парите сега, след драстичното орязване на средствата по програма "Транспорт".
По времето, когато беше министър на регионалното развитие, Плевнелиев обясняваше, че е договорено в Брюксел строежът на "Хемус" да стане по новия инструмент "Свързана Европа". Бюджетът на този фонд обаче беше драстично орязан спрямо първоначално лансирания вариант, а финансирането на пътни проекти въобще изпадна от него.
От Съюза за стопанска инициатива обаче обявиха, че изцяло подкрепят лансираната от министъра на регионалното развитие идея да се потърсят и други източници на финансиране за доизграждане на "Хемус”, включително чрез инструмента на публично-частното партньорство. Оржанизацията обаче смята, че даването на това трасе на концесия трябва да стане при спазване на принципите на публичност, прозрачност и свободна конкуренция и при създаването на съответните гаранции за защита на публичните активи.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
24 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И кой подкрепя частно-публичното партньорство - Съюзът за стопански инициатива, т.е. Алексей Петров - Трактора, Октопода, или както желаете. И нали са ви ясно последиците - липса на удобни и качествени паралелни пътища, което означава задължително ползване на магистралата, невероятни тол-такси, задължения на държавата (значи на нас, данъкоплатците) да покрива недостатъчно голям трафик - като при Тракия на Симеончо. Да живеят олигарсите, нищо че Серьожа се кани да прави декларация по този повод.
Аман бе, къде са парите? Само от винетки всяка година над 1 млрд. лева за пътища влизат. А от ЕС става въпрос за НЯКОЛКО милярда ЕВРО в продължение на 14 години (2007-2020) за пътища. И това в страната с най-ниските разходи в ЕС - най-нисък данък, най-евтина земя, най-ниски заплати, най-евтин ток и най-евтини горива. Къде са парите??
За България е множо по-необходима АМ "Хемус", а не АМ "Струма". Нека да бъде разгледан и обсъден обществено и експертно този въпрос. При недостиг на средства (в което аз вярвам, че е така) нека да се подхо ди по целесъобразност, което би било разумното решение. Да бъде построена по-необходимата за България магистрала - АМ "Хемус".
Ако е часна , некои олигарх ще си събира тол такса от пътуващите.
Jack Daniels: Чини ми се че ЕС са спрели париците вече.
яудел се значи ... ами дайте на електората си да ги набере от дърветата на червената глупост! плодовете им са сладки и се оглупява безвъзвратно от тях:))) калпазани, оставка!
махнете си десятъците бре твари!
От актуализирания бюджет, Олигарски!
ВАЙ-ВАЙ-ВАЙ, ОТКЪДЕ ДА НАМЕРИМ ПАРИ ЗА КРАДЕНЕ?
"Западът ВЕЧЕ е финасирал магистрала Хемус" Нова глупост! Конкретните проекти ще се одобряват от Брюксел през следващата година, ако ги докажем, де.