Кабинетът се чуди откъде да намери пари за довършването на "Хемус"

Кабинетът се чуди откъде да намери пари за довършването на "Хемус"

Европейските средства за строителството на магистрала "Хемус" през следващия програмен период 2014-2020 г. няма да стигнат. Това съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Поводът е задочния спор с президента Росен Плевнелиев, който нарече "национално предателство" идеята магистралата да се даде за изграждане чрез "публично-частно партньорство".

 

Бюджетът на бъдещата оперативна програма "Транспорт", от където би трябвало да дойдат парите за магистрала "Хемус", е 1.5 млрд. евро заедно с националното съфинансиране, каза министър Терзиева. По думите ѝ с първостепенно значение за финансиране е доизграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, като прогнозната стойност е между 800 и 1 млрд. евро.

 

Това на практика означава, че всички пари за нови магистрали по оперативна програма "Транспорт" след 2014 г. ще отидат за строителството на 67-километровия участък през Кресненското дефиле и на практика пари за други пътища няма да има.

 

Причината е, че бюджетът от 1.5 млрд. евро ще се подели почти по равно между железници и пътни магистрали, като малка част ще отиде и за изграждане на интермодални терминали, по думите на транспортния министър Данаил Папазов.

 

В същото време строежът на магистрала "Хемус" от София до Варна по предварителни оценки възлиза на 800 млн. евро. "Да погледнем истината в очите и да не заблуждаваме хората. Да твърдим, че европейските средства за "Хемус" ще стигнат, е нереалистично. Затова мислим и за други начини за финансиране", каза министър Терзиева.

 

Днес тя не спомена публично-частното партньорство като възможен вариант, както преди седмица, което предизвика гнева на президента Плевнелиев. "Ще извършим национално предателство, ако работещ инструмент за изграждането на автомагистрала "Хемус" бъде променен в публично-частно партньорство", каза Плевнелиев на 29 август. Той изтъкна успехите си за включването на магистралата за европейско финансиране, но не обясни откъде ще се намерят парите сега, след драстичното орязване на средствата по програма "Транспорт".

 

По времето, когато беше министър на регионалното развитие, Плевнелиев обясняваше, че е договорено в Брюксел строежът на "Хемус" да стане по новия инструмент "Свързана Европа". Бюджетът на този фонд обаче беше драстично орязан спрямо първоначално лансирания вариант, а финансирането на пътни проекти въобще изпадна от него.

 

От Съюза за стопанска инициатива обаче обявиха, че изцяло подкрепят лансираната от министъра на регионалното развитие идея да се потърсят и други източници на финансиране за доизграждане на "Хемус”, включително чрез инструмента на публично-частното партньорство. Оржанизацията обаче смята, че даването на това трасе на концесия трябва да стане при спазване на принципите на публичност, прозрачност и свободна конкуренция и при създаването на съответните гаранции за защита на публичните активи.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес