Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът се разплаща с пътния бранш, отпусна над 776 млн. лв.

Дават още пари за надграждане и поддържане на "уникалната" тол система

3 коментара
Кабинетът се разплаща с пътния бранш, отпусна над 776 млн. лв.

Служебното правителство на Гълъб Донев ще се разплати с пътния бранш след две години на протести, обвинения в незаконно строителство и изнесени куфари с пачки за милиони. Плащанията ще бъдат направени в навечерието на предстоящите парламентарни избори.

За целта Министерският съвет отпусна малко над 776 милиона лева за поддръжката и строеж на пътища и магистрали, съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков след заседанието на кабинета. Той изрично уточни, че ще бъде платено само безспорно извършеното строителство, докато за незаконни строежи няма да се плаща.

С отпуснатата сума на практика ще бъдат платени почти напълно претенциите на браншова камара "Пътища", които искаха 1.2 милиарда лева за извършени пътни ремонти в периода 2020 - 2021 г.

Средствата от 776 млн. лв. са допълнителен лимит, който се предоставя за харчене на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Това се налага, защото до приемането на Закона за държавния бюджет за 2023 г., агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) разполага с крайно недостатъчни средства за изпълнение на основните си дейности по осигуряване на безопасност на движението по републиканската пътна мрежа, се казва в съобщение на пресслужбата на Министерския съвет.

В него е посочено, че АПИ ще използва получените 776 272 700 лв. за разплащане на задължения за изпълнени дейности по текущ ремонт и поддържане на пътната мрежа, на обекти от ново строителство и основен ремонт, за подмяната на ограничителни системи, пътни знаци и маркировка, както и за поддържане и надграждане на тол системата.

За какво ще отидат парите?

От осигурените средства 157 937 530 лв. са за поддържане на пътищата при зимни условия в сезон 2022/2023 по възложени задания за периода октомври - февруари, включително и на дейности, обезпечаващи пътната безопасност. Сумата е с около 58 млн. лв. повече спрямо платеното на фирмите за поддържане на пътища за зимата на 2021/2022 г. Тази година зимата е значително по-топла и безснежна в сравнение с миналата.

С 438 208 830 лв. ще бъдат погасени част от задължения към строителни фирми за извършени дейности по поддържане на републиканските пътища, възлагани в периода 2020 г. и началото на 2021 г., за които не са били осигурени средства от държавата, каза регионалният министър. По думите му това е създало изключително напрежение между държавата и пътния сектор. Ще бъдат разплатени само ремонтите, за които е установено, че са текущи. Тези, за които проверките са показали, че са основни ремонти, направени като текущи, няма да се плащат, докато парламентът не намери решение на незаконното строителство, стана ясно от обясненията на регионалния министър.

"Народното събрание не пожела да намери начин, с който да регламентира извършеното незаконно строителство, с което нанесе сериозна щета върху строителния бранш", каза арх. Шишков.

Нито една парламентарна политическа сила не подкрепи предложените от арх.Шишков промени в Закона за устройство на територията за узаконяване на незаконното строителство с различни аргументи. Съмненията са, че по този начин ще се отвори широко вратата за узаконяването му.

За четири големи и важни инфраструктурни проекти, които се строят интензивно, са осигурени 150 102 800 лв., каза арх.Шишков.

По думите му единият е участъкът от магистрала "Хемус" между Белокопитово и Буховци, който бе пуснат през октомври 2022 г. По него предстои финално плащане на строителите.

Другият обект, по който ще има плащания, е скоростният път Видин - Ботевград, каза арх.Шишков. Той допълни, че в рамките на три месеца ще бъде пуснат участък от 7 километра. Става въпрос за отсечката между Новачене и Скравена. Според първоначално подписаните договори пътят между Ботевград и Мездра трябваше да е готов до края на 2022 г. и чак след като бъде пуснат в експлоатация да се плати на фирмите. Договорите обаче бяха променени заради забавянето на държавата при отчуждаването на терени и претенциите на местната власт за изграждане на кръстовища на две нива, а не кръгови, както беше първоначално по проект.

Най-голямата част от 150-те милиона ще отидат за укрепване на свлачищата на магистрала "Струма" при тунела "Железница", каза арх. Шишков. За това са необходими около 100 млн. лв. съгласно обявените обществени поръчки. Въпреки че изпълнителите са ясни, договорите с тях все още не са подписани, според регистъра на обществените поръчки, показа проверка на Mediapool. Срокът за изпълнение на укрепването на свлачищата е повече от 1 година и 3 месеца. Въпреки това регионалният министър оптимистично обеща в рамките на три месеца да бъде пуснато движението през новоизградения тунел "Железница" в посока от Гърция към София. През миналата година арх. Шишков обещаваше как до края на 2022 г. ще пусне движението през тунела поне в едната посока, но това не се случи.

Последният голям обект, за който са осигурени пари, е магистрала "Европа" за участъка Калотина - Драгоман, който предстои да бъде пуснат в експлоатация, каза арх.Шишков. Този участък трябваше да е готов през януари 2022 г. според първоначално подписания договор, но завършването му непрекъснато се отлага по различни причини.

"Държавата осигурява средства в началото на годината, за да не се губи темпо на строителството и тези инфраструктурни обекти да бъдат завършени", каза регионалният министър Шишков.

Над 8 млн. лв. ще отидат за ремонти на пътища. Част от тях са за обекти изцяло финансирани от републиканския бюджет. Като примери са дадени третокласният път Мъдрец - Медникарово - Обручище, за който властта обещаваше да е готов още през 2022 г., пътят Ново Паничарево - Ясна поляна, пътят Маринка - Звездец и други.

Друга част от 8-те милиона лева, не е посочено колко, ще отидат за ремонт на пътища, изпълняван по европрограми, по които има риск от загуба на средства. Това означава, че не е сигурно, че ремонтите ще приключат до края на 2023 г., когато финансово приключва изминалият програмен период 2014 - 2020 г. Става въпрос за пътни обекти по оперативна програма "Региони в растеж". Такива например са третокласните пътища Каблешково - Межден (лот 35), Варна - Белослав - Разделна - Падина - Житница (лот 36) и пътят Русе - Кубрат (лотове 32 и 33), се казва в правителственото съобщение.

За експлоатационното поддържане и надграждане на електронната система за събиране на пътни такси за ползване на пътната мрежа се осигуряват 21 741 030 лв. С тях ще се обезпечат плащанията по договорите, свързани с поддържането и управлението на тол системата, включваща приемане и обработка на картови плащания за осигуряване на каналите за продажба и валидиране на продукти за електронно пътно таксуване. От Министерския съвет посочват, че електронната система е от ключово значение за ефективното събиране на пътни такси, но и подпомага дейността на различни държавни институции, свързани с националната сигурност.

Това е поредният транш към австрийската фирма "Капш", която получи 180 млн. лв. с ДДС за изграждането на тол системата. Отделно - в края на 2020 г., АПИ подписа втори договор с консорциум "Капш Трафик Солюшънс" за поддържане и надграждане на тол система за 141 млн. лв. с ДДС за следващите 5 години. От правителственото съобщение не става ясно дали одобрените над 21 млн. лв. са по този договор. Той беше обявен за незаконен от Сметната палата, но пък наскоро шефът ѝ Цветан Цветков беше уволнен заради случая Nexo.

Колко пари бяха похарчени за пътища през 2022 г.?

До момента Министерството на регионалното развитие и благоустройството не е представило публичен отчет похарчен ли е рекордният бюджет за пътища от 2.2 млрд. лева за 2022 г.

По груби изчисления от тях реално са усвоени около 800 млн. лв.

По данни на финансовото министерство до края на май 2022 г. бяха похарчени около 673 млн. лв.

Основната част от тези пари - около 650 млн. лв. отидоха за разплащането на 50% от претендираните от пътните строители над 1.2 млрд. лв. по договорите за текущ ремонт и поддържане.

По време на парламентарния контрол от думите на арх. Шишков стана ясно, че по договорите за строителството на магистрала "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград са платени още около 100 млн. лв.

Отделно е имало плащания и по договорите за текущ ремонт и поддържане, като техният размер не е съобщаван от арх.Шишков публично с обяснението, че не си спомня, колко точно са те.

Други около 420 млн. лв. от бюджета на АПИ бяха дадени за инфраструктурни обекти на общините.

Останалата част от средствата най-вероятно не е усвоена, според публикуваните данни на финансовото министерство за изпълнението на Бюджет 2022.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. стефчо
    #3

    Разбирай - твоите и моите пари в момнета се раздават по места, за да печлят изборите за ГЕРБ / ДПС и който там малък се наложи в последния момент, за да излязат сметките. Всичко това, разбира се, осъществено от радвия савецки гълъбарник. БКП никога не си отивало, просто замалко се сниши и се преоблече... :(

  2. асен
    #2

    този мръсник ще узаконява незаконното строителство! гълъбарника на резидента пилее пари, сякаш са техни!

  3. John Doe
    #1

    Сега и Гълъбарникът ще почне да изнася пари с чували за руската пета колона около пРезидента Румен Радев.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.