Кабинетът ще се опита да въведе ред в модернизацията на армията

Правителството ще оптимизира процедурите за доставки за модернизацията на армията. На заседанието си в четвъртък министрите ще обсъдят и най-вероятно ще приемат решение за оптимизация, съобщи в Пловдив вицепремиерът и министър на икономиката Лидия Шулева, след среща с представители на български фирми от военно-промишления комплекс.

Шулева уточни, цитирана от БТА, че правителството ще определи приоритетните проекти за модернизация, ще определи министрите, които да създадат правилата, ще определи критериите и процедурите за преговори и ще даде мандат за воденето им.

Като основна цел тя посочи постигане на максимална прозрачност на доставките за модернизация на Българската армия.

От 2001 г. досега е стартирал само един проект за модернизация - на самолетите МиГ-29 и той се провали по вина на избраната от военното министерство фирма изпълнител - руската РСК МиГ. Вторият опит - да се избере партньор за модернизацията на военните хеликоптери, се съпровожда с непрекъснати скандали между цивилното и военното ръководство на армията и постоянна смяна на концепцията какво точно да се прави от страна на министъра на отбраната. Свинаров подписа и принципно споразумение с Даймлер Крайслер, част от европейския консорциум EADS, за подмяна на сухопътните транспортни средства в армията, което още не е стигнало до конкретизация.

Кабинетът все още не е одобрил и Стратегическия преглед на отбраната, който според експертите трябва да определи насоките за модернизация на армията и едва след това да се стартират конкретните процедури. Според министъра на отбраната Николай Свинаров, от две седмици документът се съгласува между различните министерства и не е изключено да бъде внесен на заседание на кабинета още утре.

По думите на Шулева, създаването на ясни и прозрачни правила ще даде възможност най-накрая да започнат да се прилагат офсетни програми, както и различни финансови инструменти за финансиране на модернизацията.

Шулева посочи, че само с бюджетните средства, отделяни за отбраната, България не би могла в кратък срок да модернизира армията според изискванията на НАТО. Шансовете - както за армията, така и за военно-промишления комплекс, по думите ѝ са насрещните поръчки, свързани с офсетните програми, които основно са инвестиционни.

За разлика от самолетите МиГ 29, в началото на предварителните преговори за модернизацията на хеликоптерите бе лансирана идеята, че се търси изпълнител, който срещу поръчката ще предложи насрещна офсетна програма.

Вицепремиерът, която присъства на откриването на международната изложба за отбранителна техника "Хемус 2004" допълни, че до момента министерството на отбраната е представило общо 11 проекта за модернизация на армията. Сред тях са този за модернизацията на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24, както и за сухопътните транспортни средства.

На същата изложба, но малко преди Шулева, министърът на отбраната Николай Свинаров отново обяви срокове по проекта за хеликоптерите. По думите на Свинаров, до 15 юни назначената от него работна група трябва да му представи доклад относно кандидатите за конкурса за модернизацията. Комисията щяла да селектира до 2-3 фирми, с които ще се проведат разговори и ще се избере изпълнител.

По думите на Свинаров, евентуалното закупуване на нови вертолети няма да осуети модернизацията на българските Ми 17 и Ми 24. Подобна оферта преди десетина дни отправи консорциума EADS, а министърът не скри благоразположението си към нея.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: