Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът внесе в парламента две решения за бюджета след 10 юни

0 коментара
Снимка: Архив

Служебното правителство внесе две паралелни решения за временно потушаване на очерталата се бюджетна криза след 10 юни. И двете или поне едно от тях трябва да бъдат одобрени от парламента, като в противен случай правителството няма да може да прави плащания и трансфери след тази дата и държавата ще изпадне във финансов блокаж.

Служебното правителство първо внесе проект на решение на парламента за "определяне на допълнителен срок за събиране на приходи, за извършване на разходи и предоставяне на трансфери", което е най-чистият вариант от гледна точка на Закона за публичните финанси.

Проблемът е, че проекторешението е изключително лаконично и не обхваща важни казуси като реформата в социалното подпомагане и определянето на помощи за учениците от втори, трети и четвърти клас.

Според него до приемането на Бюджет 2023 приходите се събират по действащите закони, а извършването на разходите и предоставянето на трансфери е в размер, не по-голям от размера им за същия период на предходната година, като се отчитат влезлите в сила актове на Народното събрание и правителството, които предвиждат допълнителни или намалени бюджетни средства, при спазване на фискалните правила по Закона за публичните финанси.

Поредността на плащанията предвижда първо да се погасяват вноските по обслужване на държавния дълг и към Европейския съюз. След това се предоставят трансферите за съдебната власт, социалноосигурителните фондове (включително за пенсии), общините, сметките за средства от ЕС за Националния фонд и Държавен фонд "Земеделие", БТА, БНТ и БНР. Чак на трето място са лимитите за плащания на бюджетните организации.

Новото решение ще позволи плащането на увеличените с 12% пенсии от 1 юли. От същата дата ставката на ДДС ще се върне от 9% на 20% за парното и доставката на природен газ.  

Не се решава обаче въпросът с невъзможността да се тегли нов дълг, защото това не може да се случи без редовен закон за бюджета. Не е напълно ясно и какви ще са последствията за дефицита. "Спазването на фискалните правила" по Закона за публичните финанси означава сериозното му ограничаване, което на фона на по-високите разходи за пенсии тази година би довело до орязване на разходи на министерствата.

Няколко часа по-късно правителството внесе и второ предложение - законопроект за удължаване на удължителния закон, който по-детайлно описва бюджетните взаимоотношения при липсата на приет бюджет, но е далеч по-спорен от гледна точка на съответствието си със Закона за публичните финанси. Според неговия член 87 държавата може да работи без приет бюджет до 3 месеца след 1 януари, като в това време не влиза периодът, в който няма действащо Народно събрание. При надхвърляне на 3-те месеца, какъвто ще е случаят след 10 юни, парламентът по предложение на Министерския съвет определя с решение допълнителен срок за събиране на приходи, за извършване на разходи и за предоставяне на трансфери. Възможност за "удължителен" закон не е разписана.

Въпреки това кабинетът предлага удължаване на удължителния закон, както и негова редакция. Ако тя се приеме, ще има гаранция за въведените помощи за ученици от втори, трети и четвърти клас, които в момента не са определени. Още по-важното е, че проектът гарантира обвързването на социалните помощи с линията на бедност, а не с гарантирания минимален доход. 

Ключова промяна в удължителния закон е премахването на коварната клауза, според която Министерството на финансите бе блокирано да ползва огромната част от фискалния резерв, което в условията на забрана за теглене на нов дълг заради липсата на бюджет поставя държавата пред ликвидна криза. 

"Предвид изложеното прилагането на рестрикции по отношение на извършването на плащания в рамките на разполагаемия ресурс на единната сметка крие потенциален риск за настъпване на временен ликвиден разрив и невъзможност за обслужване на плащания, включително плащания по обслужване на държавния дълг, разходи по бюджета на Държавното обществено осигуряване и държавни бюджет, съответно блокиране на действието на важни социални, икономически и финансови функции на държавата. Още повече, че разпоредбата на чл. 87, ал. 2 на Закона за публичните финанси ограничава възможностите за поемане на държавен дълг до приемане на Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г., което може да постави България в ситуация на липса на алтернативи и натрупване на просрочени задължения, което съответно ще блокира функционирането на системите", изтъква финансовото министерство. 

И двете предложения на служебния кабинет са разпределени на бюджетната комисия, която обаче все още няма насрочено заседание тази седмица.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.