Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетите "Близнашки" и "Борисов 2" са харчили по 900 000 лв. месечно за реклама на еврофондовете

Предпочитаните медии са почти едни и същи на всяка власт, но ТВ7 изпада от класацията

3 коментара

Служебното правителство на Георги Близнашки и дошлият след него кабинет на Бойко Борисов са харчили по близо 900 000 лева средно на месец за реклама на еврофондовете. В периода 6 август 2014 г. - 23 февруари 2015 г. са сключени договори на обща стойност над 15.3 млн. лева. Реално изплатените суми на телевизии, радиа, вестници и интернет сайтове са над 6.1 млн. лева. Това показва публикуваната справка на правителството по договорите за "Информация и публичност" със средствата на ЕС.

Най-големият дял от отпуснатите средства е насочен към телевизиите, които за последните седем месеца са получили около 3 млн. лв., следвани от радиата – с близо 2 млн. лв. Далеч по-малко са парите за печатни медии - близо 400 000 лв., а интернет сайтове – 62 870 лв., като единствено оперативна програма "Транспорт" се възползва от техните услуги.

ТВ 7 е изпаднала от списъка с предпочитаните медии на властта, но останалите – бТВ, Нова телевизия, Дарик радио и радио "Фокус Нунти" продължават да са вечните фаворити.

Освен рейтингите и гледаемостта на телевизиите, допълнителен плюс за това дава и Законът за обществените поръчки (ЗОП), който не третира равнопоставено медиите. Електронните, в които попадат радио и телевизия, имат право на пряко договаряне, докато за печатни и интернет издания разпределението на рекламни бюджети става чрез търгове, които обикновено се печелят от близки до съответната власт рекламни и пиар агенции.

Нова телевизия с най-много получени пари – 1.27 млн. лв., ТВ 7 изпада

Доскоро бТВ беше номер едно по получени европейски средства, но сега позициите ѝ с Нова телевизия са почти изравнени.

За последните 7 месеца Нова телевизия е успяла да получи 1.27 млн. лв. при сключени договори на стойност над 2.12 млн. лв. В същото време на бТВ са били изплатени малко над 1.08 млн. лв., но пък има подписани договори за 2.38 млн. лв., сочат публикуваните данни.

Веднага след тях е обществената телевизия БНТ с изплатени 544 780 лв. при сключени договори за 1.83 млн. лв.

Телевизия ТВ7, която допреди година беше част от империята на банкера Цветан Василев и беше предпочитано място за изява на министрите на Пламен Орешарски, е изпаднала от софрата. През последните седем месеца с ТВ7 има сключен само един договор за 200 000 лв. по оперативна програма "Техническа помощ", като от тях са изплатени 100 хил. лв. За сравнение, в периода 1 юни 2013 г. - 30 юни 2014 г., медията имаше приход от общо 1.05 млн. лв. по линия на еврофондовете. След срива на КТБ, чийто мажоритарен собственик е Цветан Василев, собствеността ѝ претърпя трансформации, а дълговете ѝ набъбнаха неимоверно. Към момента не е ясно кой контролира групата ТВ7, чийто журналисти тази седмица заплашиха със стачка заради неплатени заплати, но междувременно незнаен за публиката благодетел е осигурил парите.

БНР догонва шампиона Дарик

При радиата се наблюдава скъсяване на дистанцията между безспорния лидер от 2007 г. насам Дарик радио, което все още запазва тази си позиция, но държавното Българското национално радио (БНР) уверено наваксва.

През последните седем месеца на Дарик радио са изплатени 686 784 лв. при подписани договори за 893 156 лв., сочат публикуваните данни. В същото време БНР е получило 627 537 лв. при сключени договори за 881 152 лв.

Топ три при радиата се затваря от радио "Фокус" със сключени договори за 629 719 лв., от които са разплатени 412 003 лв. Най-големият договор на радиото е с оперативна програма "Конкурентоспособност", подчинена на икономическото министерство, за 419 892 лв.

Шампиони са министерствата на икономиката и екологията

През последните 7 месеца най-много средства за реклами на европейски програми са отпускали Министерството на икономиката и Министерството на околната среда и водите - по над 1 млн. лв..

Министерството на земеделието и храните (МЗХ) също е разплатило близо 1.7 млн. лв. по Програмата за развитие на селските райони, но това са плащания предимно по стари договори, уточниха от ведомството на министър Десислава Танева. По времето на министър Димитър Греков са сключени общо 30 договори с електронни медии за над 2.1 млн. лв. от 1 март до 30 юли 2014 г. От тях 9 са с телевизии, а останалите 21 - с радиа. По времето на министър Десислава Танева са подписани три договора с телевизии и четири с радиа на обща стойност 345 хил. лв. Те са сключени от началото на годината до 20 март 2015 г., се казва в съобщение на МЗХ.

Над 1.56 млн. лв. са раздадени по оперативна програма "Конкурентоспособност", контролирана от икономическото министерство. След тях е оперативна програма "Околна среда" с разплатени малко над 1.1 млн. лв.

По- скромни суми през периода август 2014 – февруари 2015 г. са платили оперативните програми "Транспорт" (62 870 лв.) и "Административен капацитет" (67 727 лв.). Транспортното министерство обаче тепърва ще плаща, защото е сключило договори за над 2 млн. лв., като полованата от сумата отива за организиране на публични събития и рекламни материали. Транспортното министерство е единственото, което купува програмно време по варненската телевизия "Черно море", като последният сключен договор е за 96 048 лв.

В новата справка са публикувани и два стари договора на Министерството на труда и социалната политика, под чиято шапка е програма "Човешки ресурси" за близо 2.8 млн. лв. Те обаче са още от времето на първото правителство на ГЕРБ, като най-големият от тях за 1.8 млн. лв. е с обединение "Логистика и събития ЛС", в което участва майката на кмета на Пловдив Иван Тотев - Роза Тотева, а другият за близо 1 млн. лв. е още от времето на тройната коалиция. Така по тези дългосрочни договори са платени 420 хил. лв. през последните седем месеца. Иначе ведомството на вицепремиера Ивайло Калфин е било най-скромно от всички министерства – с 23 хил. лв. за рубрики по БНР и Дарик радио.

Всяка власт с различна таблица

Публичното публикуване на средствата, които се харчат за "Информация и публичност" по еврофндовете започна при кабинета "Орешарски" по инициатива на тогавашния вицепремиер Зинаида Златанова.

Сегашната справка е пета по ред. Това, което прави впечатление обаче е, че няма единен стандарт за изнасяне на данните, което създава проблем с коректното проследяване на финансовите потоци и пропорции и отваря възможности за широки тълкувания.

Не винаги се публикуват и данни каква част от заложения бюджет от 165 млн. евро по всички програми са отишли именно за публичност и информация и каква част от сумата е била пренасочена към дофинансиране на други проекти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nikola Nikolov
    #3

    Да не би тези милиони да са на близнашки, или на борисов ? НАШИ СА, така че.....ще си ги харчат хората, както пожелаят !

  2. Jordan*
    #2

    Европейските данъкоплатци не знаят ли къде отиват парите им?Затова Европа никога няма да стане Европейски съединени щати!

  3. анита хегерланд
    #1

    "Най-гледана телевизия" е подвеждащо определение. Голяма част от търговците, които имат търговски обект с малък оборот, гледат през деня сериали: кафенета, закусвални, малки ресторантчета и др. Това не прави рекамите по-ефективни, защото хората ги пропускат. Важно е да се уточни обратната връзка чрез анкета: "как научихте за европейските програми, какво още бихте искали да знаете". Когато се прави подобно проучване трябва да се знае, че хората гледат и четат избирателно. Рекламите са най-неинтересната част от програмата, празно време.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.