Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Къде е лъжата?

Рецензия за една книга, която твърди, че в друга книга имало "лъжа"

30 коментара
Д-р Димитър Бечев

Какво е общото между Цветлин Йовчев, поп Методий Драгинов от с. Корова, Велинградско, и британския автор Руперт Фурно? Те всички са герои в книгата на фондация "Тангра ТанНакРа" с надслов "По пътя на труповете: от Плевен до Бристол" и под съставителството на Елена Алекова.

Става дума за сбирка от разнообразни материали: писма до ред държавни институции, публикации в пресата, транскрипция на пресконференция, извадки и факсимилета от книги, дори и непубликувана рецензия на историци от БАН.

Още клеймото "ЛЪЖА", което се вижда на корицата, подсказва, че целта е да се разобличи и разбие на пух и прах поредното посегателство срещу родната историческа памет и национално достойнство. В случая под прицел е попаднала една друга книга – "Турците в България. История, традиции и култура" (2012 г.), чиито редактори са Антони Георгиев и Димана Трънкова от Vagabond Media.

Формалният повод за издаването на контра-книгата е, както посочва още в уводните страници проф. Илия Тодев, e да се обори твърдението на Антони Георгиев, че костите на османски войници, паднали по време на обсадата на Плевен (1877-78), са били продадени впоследствие на британска компания, която ги използвала за земеделска тор. Според съставителите от "Тангра ТанНакРа" подобни истории, чийто източник са "английски таблоид от 1879 г." и книгата на Руперт Фурно от 1958 г. са "лъжа, клеветяща България, [а] с нея – и Великобритания, и Русия".

Тук в разказа влиза и Цветлин Йовчев – в качеството си на началник кабинета на президента Росен Плевнелиев. От книгата научаваме, че на 26 февруари 2013 г. той е отговорил на "Тангра ТаНакРа", че е сезирал БАН по случая с османските кости и прилага официален отговор от тяхно име. Това е една нищожна част от гигантската кореспонденция, която "патриотите" поддържат с всякакви възможни държавни институции.

От тях се иска едно: да се намесят и предотвратят разпространението на "Турците в България". Президентът, премиерът Борисов, председателят на Народното събрание, БАН, Народната библиотека, посланиците на САЩ, Турция, страните от ЕС, Русия и дори Израел са сред адресатите на подписка, организирана от патриотите от ВМРО, с искане Антони Георгиев публично да се извини на посланиците на Великобритания и Русия и да изтегли всички копия на книгата си от пазара. Авторите, участвали в "Турците в България", именити учени от БАН като тюрколога доц. д-р Йорданка Бибина, етнолозите доц. д-р Божидар Алексиев и доц. д-р Галина Лозанова и историка доц. д-р Орлин Събев ("които получават възнаграждение от българските данъкоплатци, включително и нас") са призовани да се разграничат от съставителя и конкретно твърдението за костите на османските войници.

Националната библиотека пък трябва да уведоми всички библиотеки в страната и чужбина, че книгата съдържа лъжа и трябва да бъде отстранена, а ISBN номерът ѝ - отменен. През януари 2013 г. се стига дотам, че проф. Евгений Сачев (преподавател в Академията на МВР в Симеоново) настоява по време на пресконференция по въпроса с "Турците в България" да се намеси ДАНС. Мотивът: "Това издание служи целенасочено на интересите на чужди центрове, които разработват теории и условия за формиране на помашка република" (в книгата, Димана Трънкова посочва, че свидетелствата на отец Методий Драгинов за насилствената ислямизация на населението в Чепинското корито най-вероятно не са автентични).

По същество "По пътя на труповете" се гради върху един единствен аргумент. В българските архиви няма данни относно сделка с човешки останки от Плевен. Това е целта на гигантската кореспонденция, десетките разменени електронни съобщения и работното време на незнайно колко държавни служители, ангажирани пряко или непряко в кампанията около книгата на Vagabond Media.

Дали тези усилия са смислени е съмнително. В крайна сметка, както казва и отговорът на Управление "Държавни архиви" към Народната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий", фондът на Временното руско управление (1878-79 г.) е почти изцяло унищожен по време на съюзническите бомбардировки над София през 1944 г. За авторитетите от "Тангра ТанНакРа" сведенията на бристолския вестник от 1879 г. или пък от Głos Wielkopolski от 1881 г., където са упоменати и имената на кораба и капитана, превозили костите до Бристол, нямат особено значение. Няма значение и мнението на известния холандски османист проф. д-р Махиел Кил, който е отразил информацията на стр. 319 в Осми том на Encyclopaedia of Islam; London, Paris, Leiden, 1993.

Незнайно защо акад. Георги Марков употребява термина "таблоид" при положение, че няма никакви сведения за формата на бристолското издание или пък за качеството на журналистическите материали в него. Да не говорим, че терминът "таблоидна журналистика" се появява едва в началото на ХХ век. Логиката е следната – щом българските архиви и съответното официалните институции като БАН не потвърждават историята, то тя е злостна измислица.

На общия фон на протести, подписки и негодувание, поместени в "По пътя на труповете", някак си се губи поместената академична рецензия на Мария Левкова-Мучинова, Димитър Христов, Стефан Димитров и Кръстьо Йорданов, която съдържа доста принципни и аргументирани критики – например, че представата за османския период, залегнала в "Турците в България", е едностранчиво-позитивна – но като цяло е издържана в позитивен дух и подчертава достойнствата на сборника. Представянето му като част от полемична книга, чиято неприкрита цел е да дискредитира и наложи цензура върху труда на колеги, определено не прави добра услуга на авторите-рецензенти, колкото и критична да е тяхната оценка.

Но както можем да се досетим, цялата олелия около костите и обидата, уж нанесена на Русия и Великобритания, е само повод. Патриотичният гняв всъщност е провокиран от факта, че някой си позволява да публикува книга за турската общност като неделима част от миналото и съвремието на нашата страна. На страниците на "По пътя на труповете" дори срещаме фрази като "тюркоезично и мюсюлманско население", които навяват спомени за Възродителния процес. Антони Георгиев, Димана Трънкова и техните колеги са обвинени в предателство срещу националната памет и опит за рехабилитация на Османската империя с предполагаемата подкрепа на посолството на Република Турция.

Всеки възглед и публикация, който не се вмества в стереотипите на учебникарския разказ, дори когато е дело на утвърдени специалисти по въпроси като мюсюлманските общности на Балканите, историята на българските турци и османското наследство по нашите земи, бива заклеймен като грубо посегателство срещу България. Затова и самопровъзгласилите се блюстители на националния дух са на мнение, че е работа на държавните органи – включително ДАНС – да решават какви книги ще достигат или не до българския читател.

Със сигурност създателите на "По пътя на труповете" са имали намерението да нанесат сериозен удар по опитите за турците и мюсюлманите в България да се говори на друг език, освен този на омразата. Може би в собствените си очи те са извършили родолюбиво дело. На практика обаче тяхната книга документира в подробности как се ражда и разгръща истинска публична хайка, в която волю-неволю са намесени и учрежденията и служителите на българската държава.

Подобни казуси поставят един изключително важен въпрос – в какво общество бихме желали да живеем. В такова, в което можем да говорим свободно и открито за етническото многообразие в България, както и за сложното и осеяно с травми минало. Или в такова, където самозвани патриоти ще продължават да диктуват – и то с ресурсите на публичната власт – кой поглед назад във времето е правилен и кой е кощунствен и подлежащ на всеобщо порицание.

*Д-р Димитър Бечев е преподавател в СУ и London School of Economics и автор на множество научни публикации върху миналото и съвремието на Балканите и Турция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nik
    #30

    Авторът счита проблема с турските трупове - тор за английските фермери за странна отвличаща маневра, прикриваща раздразнението, че се търси нова интрпепретация за "турската общност като неделима част от миналото и съвремието на нашата страна" Няма спор, че тази общност се е формирала чрез смесване, ислямизиране и пр.на заварените общности в Анадола и на Балканите. Тя е най-близко до Европа, в сравнение с другите тюркски народности - Азербайджан, Тюркистан, Казахстан и пр. Въпреки, че езиците им

  2. Филка Русофилка
    #29

    Образован човек като д-р Д. Бечев сигурно се сеща, че 1 дузина хил. военизирани селджукски тюрки, дошли на Балканите в момент на вътрешнодържавни и междудържавни междуособици, могат само да станат завоеватели. Но не и да променят етническата карта на многомилионното балканско население. Те са били безостатъчно претопени. Друг е въпросът, че на ислямизираните е променяно и етническото самосъзнание. И не само на тях. Българите са били не само най-големият народ на Османската империя, но 19 в. и ( все още) 70% от християните на Балканите. А сега под 20%. Къде е обяснението на този „феномен”?

  3. Филка Русофилка
    #28

    Oт дoлуизлoжeнoтo e виднo, чe пpoизxoдът нa „eтничecкoтo мнoгooбpaзиe в Бългapия” e oтдaвнa изучeнo и дoбpe извecтнo. Ocвeн тoвa, никoй нямa нaмepeниe дa гo пpoмeня нacилcтвeнo. Пo тaзи пpичинa, вceки oпит нa някoй вaгaбoнт или кoлeктив вaгaбoнти дa ce упpaжнявaт пo тeмaтa, c ocнoвaниe буди бeзпoкoйcтвo. Щo зa нaглocт e дa ce внушaвa лъжaтa, чe пoмaцитe нe били иcлямизиpaни бългapи, a пoбългapeни туpци? И чe били избили 200 000 пoмaци, cлeд кaтo глaвaтapят нa Бaтaшкoтo клaнe Axмeд aгa Бapутaнлиятa живя дo кpaя нa живoтa cи в Бългapия?

  4. Филка Русофилка
    #27

    14. Проф. М Дестрилс (Confidences sur la Turquie, 1855): „Българите имат вродена склонност да колонизират. Една част от малоазийските българи стигат чак до ... Багдад и по-точно планинската му околност. Те се занимават с обработване на горите, селата им са чисти, без инородци и иноверци. През 19 в. те говорили български и знаели за съществуването на българи и българска държава в Европа. По селата си багдадските българи си построили каменни черкви. Към края на 19 в. в България пристигнал един багдадски калугер, събирал помощи за един тамошен български православен манастир, който си направили”.

  5. Филка Русофилка
    #26

    13. Проф. Сиприян Роберт (Les Slaves de la Turquie, par Cyprien Robert, Paris 1814. Vol. II, p. 230.) ”: „Без да вземаме под внимание движението на народите, географите продължават да поставят Тракия, Македония и Албания за граници на българския народ. Този народ в действителност представлява ядрото на населението на Македония – от планинските линии между Кайляри, Сатища, Острово и Бер (Beрия) до долините на Негуш и Воден; само южно от тази линия могат да се намерят гръцки селяни.”

  6. Филка Русофилка
    #25

    12. Проф. Константин Иречек, министър на просвещението: "Хората в Североизточна България по начало са българи, пoтуpнaци по вяра и език".

  7. Филка Русофилка
    #24

    11. Проф. д-р Ами Буе, член на Императорската академия на науките във Виена, проучвал географията и демографията на Османската империя (La Turquie d'Europe; observations sur la geographie, la géologie, l'histoire naturelle, etc., Paris, 1840): "Мюсюлманите в Европейска Турция са почти винаги ислямизирани българи …на Балканския полуостров „азиатски турци” са само малка част от тези 3,5 до 4 млн. мюсюлмани".

  8. Филка Русофилка
    #23

    10. Проф. Фьодор А. Курганов, църковен историк и богослов: „на 1 295 000 мохамеданското население в българските провинции само 375 000 са от турски произход. Останалите 920 000 са мохамедани от християнски произход, и то предимно от български произход, тъй като в чисто българските провинции числото на другите народности не е голямо."

  9. Филка Русофилка
    #22

    9. Генерал проф. Платон А. Гейсман, руски военен историк: „1/3 от мохамеданите на Балканския полуостров са от славянски произход".

  10. Филка Русофилка
    #21

    8. Емил Райзер, руски вицеконсул (Доклад до руския посланик в Цариград княз А. Лобанов–Ростовски, 1861 г.): „В миналото в епохи вече много далечни от наши дни, случвало се е особено във високопланинските райони, цели села да преминават към исляма, за да избегнат изстъпленията и лошите обноски.... И днес въпросните села говорят само български и са запазили всички български навици, само вероизповеданието им е мюсюлманско."

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.