Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Къде и как е забранена рекламата на хазарт?

6 коментара
Къде и как е забранена рекламата на хазарт?

Много държави в Европа имат сериозни ограничения или дори пълна забрана на рекламата на хазарт. Ето някои от тях: 

Италия

В Италия рекламата на хазартни дейности и дейности по залагане е изцяло забранена, независимо дали става дума за пряка или непряка реклама, осъществявана по радио,

телевизия, интернет или друг начин. Основание за приемането на подобен рестриктивен подход е защитата на потребителите и нуждата от предприемане на конкретни мерки за преодоляване на хазартните зависимости. Тези цели са заложени и в самия чл. 9 от Закона, приел този режим в сила от 1 януари 2018 г. Конкретната разпоредба, въвеждаща забраната гласи: "Забранява се всяка форма на реклама, пряка и непряка, на хазарт, залагания или игри на шанс, свързани с парични награди, извършени във всеки случай и независимо от средствата за осъществяването си, включително посредством спонсорство на събития, спортни или културни мероприятия, телевизионни и радио- предавания, ежедневния или периодичния печат, публикации, билбордове или интернет. От 1 януари 2019 г. забраната за посоченото в този параграф се прилага и за спонсорство на събития, дейности, демонстрации, програми, продукти или услуги и на всички други форми на комуникация на промоционално съдържание, включително визуални и устни цитати и наслагване на име, марка, символи, дейност или продукти, чиято реклама, съгласно този член, е забранено."

Предвидените санкции в случай на неизпълнение на забраната за осъществяване на подобна реклама са насочени към организатора на съответното мероприятие/излъчването на съответното предаване и са под формата на глоба в размер на 5% от стойността на спонсорството или рекламата, но не по-малко от 50 000 евро.

Орган по осъществяване на контрола е италианският Съвет за сигурни съобщения, като събраните средства биват пренасочвани към Министерство на здравеопазването с цел подпомагане на програми за преодоляване на хазартни зависимости.

След приемането на забраната е бил предвиден преходен период от половин година, по време на който да бъде обезпечено прекратяването на действалите договори за реклама и спонсорство към момента на приемане на закона. Пълната забрана на реклама на хазартни дейности и дейности по залагане е осъществена в контекста на цялостната реформа в сферата, включително и във връзка с обсъждането на такъв режим, който да позволява реклама на лицензираните дружества и която реклама да бъде диференцирана според нивото на риск, което съответната дейност предполага.

Норвегия 

Сходен подход на пълна забрана на реклама на хазартни и дейности по залагания е възприет и в Норвегия, където е разрешена рекламата на хазартни дейности и лотарии единствено ако се осъществява от няколко специално лицензирани за целта дружества. Понастоящем дружествата, имащи такъв лиценз, са 2 и са собствени на държавата.

Подобен своеобразен монопол на държавата върху хазартната дейност е осъществен с цел да се предпази населението от негативните последици на хазарта и риска от развиване на тежки психологически зависимости. Орган на държавата, осъществяващ контрол по спазване на забраната, е националната комисия по хазарта, която отговаря за спазването на рекламата във всяка аудио-визуална среда. Същевременно с промените в закона за телевизионното и радиоизлъчване от миналата година следенето за спазването на подобни забрани се предоставя на норвежкия Съвет за медиите. В този контекст на телевизионните разпространители е бил предоставен срок до август 2022 г. да обезпечат, че всички излъчвани от тях предавания няма да съдържат подобна пряка или непряка реклама. Същата забрана се отнася до доставчиците на аудио-визуални услуги, предоставяни при поискване, на които се налага задължението да препятстват достъпа единствено до това съдържание, което нарушава забраната.

Едно от най-големите предизвикателства в страната обаче е осъществяването на контрол над базираните в трета страна доставчици на аудио-визуално съдържание, което таргетира норвежкия пазар и норвежката аудитория в противоречие с постановените забрани. Същевременно обаче съвместните усилия на националния съвет за медиите и комисията по хазарта по мониторинг на цялото медийно съдържание в страната, в това число и онлайн платформи като Google и Facebook, дава резултат в това успешно да бъдат ограничавани офшорните компании, таргетиращи националния пазар. Пример за размера на налаганите санкции в страната срещу неспазването на забраната са глоби в размер на 137 000 евро на ден в случая на Trannel, равняващи се в цялост на санкция от 40 300 000 евро.

Белгия

Внимание заслужава и Белгия, където изцяло хазартът и залаганията са забранени с изключение в лицензирани казина, бинго зали, игрални зали, спортните залагания и националната лотария. Считано от 2018 г. е приета наредба, съгласно която организаторите на залагания могат да осъществяват реклама единствено на собствените си уебсайтове или посредством лични съобщения. Тази забрана е отменена от 2020 г. и понастоящем се очаква приемането на следващи нормативни изменения.

Независимо от това обаче действа пълна забрана на рекламата на онлайн казина, увеселителни зали и букмейкъри по време на спортни събития и предавания, чиято аудитория включва непълнолетни. От своя страна е налице разпоредба, предвиждаща допустимост само на 1 реклама на игра на шанс за всеки рекламен слот и то единствено след 20 часа. Органите в Белгия, овластени с правомощията да налагат санкции в случай на нарушения, са националният Съвет на медиите в случаите, когато рекламата е по радио или телевизия, федералната комисия по хазарта относно обща реклама на хазарт и залагания и Комисията за защита на потребителите в случаите, когато рекламата е агресивна, подвеждаща или може да въведе в заблуждение потребителя. Паралелно на това в рекламния сектор функционира независимият орган за саморегулация, Журито за етични практики в сферата на рекламата.

Албания 

Oт държавите на Балканите внимание заслужава пълната забрана от 2019 г. не просто на реклама на хазартни дейности, но тяхното осъществяване с изключение на националната лотария и казината в големите хотелски вериги. Подобна забрана на осъществяване на подобни дейности е приета от албанския парламент след предложение на гилдията на спортните залагания за пълна забрана на всякаква реклама на осъществяваният от тях бизнес. Редом с това действа пълна забрана за осъществяване на реклама на хазартни дейности във всяка тяхна форма, в това число и на спортни залагания по време на излъчването в национален ефир на национални и международни спортни прояви.

Косово 

Сходен е примерът и на Косово, изцяло забраняващ подобни рекламни дейности, а редом с тях и осъществяването на подобни дейности. Към държавите с пълна забрана на рекламите на хазартни дейности и игри на шанс се числят още

Латвия и Молдова. 

Друг подход, който се залага в част от останалите европейски държави и предвиждането на частична забрана на осъществяването на реклама на залаганията и игрите на шанс, в това число и времевото ѝ ограничение за определени часове, когато се предполага, че достъп до съдържанието ѝ от страна на непълнолетни не може или е трудно да бъде осъществено.

Пример за подобна политика е:

Кипър

Република Кипър частично забранява рекламата на хазарт. Така рекламите на казино по радиото и телевизията са забранени от 6:00 до 23:00 часа. Не е позволено пускането на подобни реклами и по време на детски програми. Забраната обхваща още и осъществяването на всякакви залагания, в това число създаване на рекламни съобщения за подобряване на социалния статус, решаване на финансови и лични проблеми с помощта на хазарт. Забранява се привличането на известни личности, за да се покаже, че са постигнали успех благодарение на хазарта. Забранено е рекламирането му на непълнолетни.

Армения

Частична забрана на рекламата на хазарт има и в Армения. Забранява се (с изключение на лотарии) рекламирането на хазарт по телевизията, радиото и интернет. Рекламата извън сградите на игралните заведения не трябва да е на повече от 5 м от сградите. Такава реклама може да съдържа само собствена марка на доставчика на . Лотарийните реклами са разрешени от 22:00 ч. до 07:00 ч. по радио канали и от 08:00 ч. до 20:00 ч. в интернет.


Останалите държави, числящи се към тези, възприели частична забрана на рекламата на хазарт и игри на шанс са още Полша, Нидерландия, Испания, Чехия, Великобритания, Румъния. 

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. глас в пустиня
    #6

    Заглавие по-долу : Влак стрела от Лос Анджелис до меката на хазарта Лас Вегас е също реклама на хазарта. Хазарта е болестно състояние-порок, което трябва да се лекува, а не да се рекламира.

  2. ABV
    #5

    Всеки, който повдига темата за рекламата в хазарта през следващите дни е проститутка на хаZaртната мутро-мафия!

  3. Коментарът е изтрит в 11:52 на 29 април 2024 от автора.
    #4
  4. ABV
    #3

    Ще чуете още много пропаганда - колко са полезни парите на хазартната мутро-мафия!

  5. Коментарът е изтрит в 11:45 на 29 април 2024 от автора.
    #2
  6. ABV
    #1

    29.04.2024 - Денят на офанзива за медиите-проститутки на хаZартната мутро-мафия! N.B. ДеБилната @медияпул вече със втора статия по темата!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.