Кадри на ДПС са върнати начело на "Автомагистрали"

Регионалният министър ще покаже нагледно как незаконно се строи "Хемус"

Кадри на ДПС са върнати начело на "Автомагистрали"

Поредните промени в ръководството на най-богатата държавна компания "Автомагистрали" направи без обяснения регионалният министър арх. Виолета Комитова, която сложи начело кадри, свързани с ДПС..

Тя е освободила досегашното ръководство на фирмата и на негово място прави опит да назначи нов Съвета на директорите - Валентин Вълков, Иван Станчев и Десислава Христова, съобщи пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Поводът за освобождаването на Стоян Беличев, Александър Филев и Иван Коларов са одитният доклад на Сметната палата  и съмнения за нецелесъобразно разходване на публичен ресурс, пише в съобщението на МРРБ.

Регионалният министър арх. Комитова отказа всякакъв коментар за смяната , въпреки настойчивите молби на журналисти след конференцията по инициативата "Три морета" в София, в която участва и президентът Румен Радев, който я назначи на поста. При представянето на служебното правителство Радев каза, че една от задачите му е "да даде увереност на българите, че страната може да се управлява почтено, прозрачно и отговорно", нещо с което не може да се похвали арх. Комитова.

На практика тя връща старо компрометирано ръководство в "Автомагистрали", което също носи отговорност за случващото се в държавната компания и дори в медиите изтекоха записи как се нарежда на кого да се дадат поръчки.

Валентин Вълков и Десислава Христова бяха в ръководството на компанията по времето на служебното правителство на Огнян Герджиков - първият кабинет на Румен Радев.

Завръщането на старите кадри

Така на практика новият изпълнителен директор на "Автомагистрали" Валентин Вълков, вече е бил на този пост. Той Бе назначен на 28 март 2017 г. от тогавашния служебен министър на регионалното развитие Спас Попниколов след трагедията в тунел "Ечемишка", при който загина жена от паднало осветително тяло. Сменен е на 1 декември 2017 г. от регионалния министър Николай Нанков заради крави и мечка, разхождащи се по магистралите.

Името на Валентин Вълков фигурира в доклада на Сметната палата като един от отговорните за непрозрачното изразходване на държавни средства и превъзлагането на дейности на подизпълнители без правила. В прессъобщението на МРРБ е посочено, че Валентин Вълков се е занимавал с инвеститорски контрол и строителен надзор, бил е технически ръководител на строителни обекти.

Още по-скандално е връщането в ръководството на "Автомагистрали" на Десислава Христова - кадър на ДПС. Тя е била четвърта в листата на партията на Ахмед Доган в 25 МИР София на парламентарните избори през 2017 г. от гражданската квота. Христова е член на Обществения съвет на областната организация на ДПС в София.

В края на май тази година в интервю за "Капитал" Десислава Христова казва, че няма как да се върне в директорския борд на "Автомагистрали", защото от 19 години живее на семейни начала с Тодор Стоянов. Той беше заместник-министър на регионалното развитие до вчера, когато внезапно подаде оставка. Обяснението му беше, че е участвал в протеста срещу подслушването пред ДАНС и е един от организаторите на протестите пред Съдебната палата, които текат сега, с искане за оставката на главния прокурор Иван Гешев. Самата Христова също е сред протестиращите от лятото на 2020 г. Името ѝ се появява освен на сайта на ДПС още и в движение "Русофили", както и в АБВ.

Десислава Христова беше уволнена от "Автомагистрали" през 2019 г. заради един изтекъл запис, публикуван от разследващия сайт "Биволъ". В неин разговор с инж. Михаил Рашков, директор "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ се чува как Христова препоръчва човек на име Иван, който да изпълнява дейности за "Автомагистрали".

Но това вече е минало и днес Христова разказва как "държавната фирма е гара разпределителна за големите строителни фирми и шкафчето на Бойко Борисов". Твърди, че протестира срещу ГЕРБ от лятото на 2020 г. Справка през интернет търсачката google обаче показва, че тя има участие в различни политически проекти според силните деня. Освен в ДПС, е била част от движението "Русофили", а също и в АБВ. Пред "Капитал" Десислава Христова обаче коментира, че политическите ѝ изяви нямат връзка с назначаването ѝ в "Автомагистрали".

Третото попълнение на директорския борд е Иван Станчев. Той е назначен от Стоян Беличев преди около три месеца в "Автомагистрали" като ръководител на отдел "Укрепване на свлачища". Преди това е работил в държавното дружество "Летище София" ЕАД. Задачата му в "Автомагистрали" беше да се ускори работата по изпълнението на обектите, каза доскорошният изпълнителен директор Стоян Беличев пред Mediapool.

Одитният доклад, заради който си тръгва ръководството на държавното дружества, бе посветен на изразходването на средствата от бюджета за укрепване на 84 свлачища и срутища по републиканската пътна мрежа. Договорът за 474.6 млн. лв. без ДДС беше сключен през октомври 2019 г. По него "Автомагистрали" е получила авансово 218.5 млн. лв. с ДДС от държавата, но до момента няма приключен нито един обект.

Държавната компания е сключила 129 договора с външни изпълнители за 411.6 млн. лв. без ДДС. Това е близо 87 на сто от цената за изпълнение на основния договор. Към края на 2020 г. подизпълнителите са получили авансови плащания за над 180.7 млн. лв. с ДДС. Аванси са платени дори и за обекти, за които дори не са получили задания за проектиране от АПИ.

"Към края на одитирания период, от определените за укрепване 84 обекта, няма нито един окончателно завършен обект, което не отговаря на обществените потребности за своевременно укрепване и обезопасяване на обектите, засегнати от геодинамични процеси и явления", пише в одитния доклад на Сметната палата.

Строителни дейности са извършени единствено по укрепване на свлачището край Рилския манастир, за което "Джамбо 33" е получила над 4.2 млн. лв. без ДДС, но обектът все още не е завършен.

Топ три на договорите с най-голяма стойност са с "Автомагистрали Хемус" АД (123 млн. лв. без ДДС), "Джамбо 33" (103.7 млн. лв. без ДДС) и "ДЛВ" (61.2 млн. лв.) без ДДС.

Именно темата със свлачищата беше единствената, по която арх. Виолета Комитова даде пресконференция под ръководството на говорителя на правителството Антон Кутев.

Как се строи незаконно "Хемус"

Вместо да отговори на въпроси защо назначава стари кадри на дружеството със спорна репутация, Виолета Комитова покани журналистите в сряда в 14 часа на магистрала "Хемус", за да им покаже "как преди няколко дни е започнал незаконен строеж, очевидно с цел имитиране на дейност".

Мястото на срещата е участък 6 при бъдещия пътен възел с пътя Велико Търново - Русе (уширението непосредствено след табелата за село Куцина). За този участък "Автомагистрали" има договор за доставка на материали с "Европейски пътища" за близо 93 млн. лв. без ДДС, като вече е получила близо 96 млн. лв. с ДДС, е посочено в доклада на Сметаната палата.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова ще представи нагледно начина, по който са изразходвани плащания за магистралата, се казва в съобщението на МРРБ.

На този участък не са извършвани никакви строителни дейности, защото няма издадено разрешение за строеж, каза Стоян Беличев пред Mediapool. По думите му преди дни там е разположена единствено строителна техника. Той отбеляза, че макар по документи все още е изпълнителен директор не е поканен на инспекцията.

Беличев, който като изпълнителен директор не разговаряше с медиите, сега коментира, че строителството на този участък се бави заради отчуждителни процедури, а случайно или не отговорник за това е доскорошният заместник-министър на регионалното развитие Тодор Стоянов, който се върна начело на дирекция "Държавна собственост" в МРРБ.

В Търговския регистър засега не е отразено да е внесено предложение за смяна на директорския борд на "Автомагистрали". Старият борд още не е решил дали ще оспорва смяната в съда, стана ясно от думите на Беличев.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?