Кадрови лупинг на летището

Понижен шеф получи "втори шанс", а друг остана без работа

Кадрови лупинг на летището

Започната от служебното правителство ударна подмяна на кадри в кратки срокове понякога дава на късо. Една от най-странните рокади се разигра на летище "София" и Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА). Тези две структури (както и РВД) представляват традиционен интерес за всяка нова власт, тъй като през тях минават големи финансови потоци. В годините те се превърнаха и в един от оазисите за трудоустрояване на "наши хора".

Затова и почти никой не се изненада, когато едно от първите действия на сегашния служебен кабинет бе да се заеме със смени на началниците им. В средата на февруари служебният министър на транспорта Христо Алексиев съобщи, че назначава досегашния шеф на летище София Христо Щерионов за началник на ГВА, а на негово място се връща старият шеф на летището Пламен Станчев.

Станчев беше уволнен в първия мандат на ГЕРБ, след като проверки на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., на транспортното министерство от началото на 2010 г. и на Комисията за защита на конкуренцията откриха сериозни нарушения от страна на ръководството на държавното дружество, ощетили бюджета с милиони.

В същото време през последните години Щерионов постигна рекордни финансови резултати при управлението на летище "София" чрез привличането на нискобюджетни авиокомпании. Най-вероятно с цел да оправдае рокадата, транспортното министерство обяви в прессъобщението си, че той е назначен за нов директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", а досегашният директор Иван Иванов е понижен до директор на дирекция "Авиационна безопасност" във въздухоплавателната администрация.

Две седмици по-късно обаче се оказва, че факт е само промяната в ръководството на летището, където е върнат Станчев, докато начело на ГВА остава Иван Иванов, а Щерионов е извън системата. Това е видно от сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Самото прессъобщение, с което бяха обявени първоначалните промени, е свалено.

Как става номерът?

Служебният министър Христо Алексиев потвърди пред Мediapool, че наистина Иван Иванов остава шеф на ГВА. Той мотивира промяната на мнението си с аргумента, че Иванов има право да "получи още един шанс" да се докаже. По думите на Алексиев Европейската комисия била чувствителна при промени на този пост.

Според служители от дирекцията Иванов "спасил" поста заради близките си отношения с президента Румен Радев, тъй като двамата са били състуденти от авиоучилището в Долна Митрополия. Проверка на Меdiapool показа, че те са учили по едно и също време там.

Служебният министър Христо Алексиев отхвърли подобен мотив. "Решението Иван Иванов да остане няма нищо общо с президента Румен Радев", каза той.

Летището, компаниите и останалите интереси

Така в крайна сметка, въпреки постигнатите резултати, Щерионов се оказва уволнен. Пред Меdiapool Алексиев съобщи, че му е отправил друго предложение и чака отговор от него.

През последната година около летището витае напрежение, свързано с неяснотите за бъдещото му концесиониране. Чистачките, които успяха да издействат от бившия премиер Бойко Борисов да предотврати наемането на външна фирма, която да чисти на по-добри цени от тях, сега призоваха президента Радев да спре концесията.

Недоволство има и сред авиокомпаниите, продиктувано от решението на Щерионов да изравни таксите за обработка на пътниците на двата терминала на 5.5 евро за пътник. Решението е от края на октомври 2016 г. и доведе до преместването на полетите на нискотарифния авиопревозвач Ryanair от Терминал 1 на Терминал 2, което стана през януари тази година.

Срещу решението за изравняване на таксите жалби подадоха конкурентът Wizz Air и националният превозвач "България ер". Техните жалби са отхвърлени от ГВА в края на миналата годината като неоснователни.

Решението на ръководството на държавното дружество за изравняване на таксите практически облагодетелства традиционните превозвачи, които летят от Терминал 2, защото таксите им падат наполовина – от 11 евро на пътник на 5.5 евро.

Служебният кабинет ще проверява казуса с терминалите

Служебният министър Христо Алексиев съобщи, че е изискал да се провери дали изравняването на таксите на двата терминала за обработката на пътници е целесъобразно и законосъобразно.

"Съгласно изискванията таксите трябва да отговарят на разходите за предоставените услуги. Безспорно е, че разходите на Терминал 2 са по-високи от тези на Терминал 1", каза Алексиев.

Той коментира обаче, че плюсовете от това решение са, че ще се разтовари обработването на пътниците на стария терминал, където се образуваха опашки, а новият терминал ще бъде натоварен по-ритмично с пътници.

Промяната е направена в името да се осигури по-добро обслужване на пътниците, каза Алексиев.

Споделяне
Още от Бизнес