Натискът срещу "Фолксваген" да не инвестира в Турция, вече е контрапродуктивен, смята премиерът Бойко Борисов.
"Фолксваген“ е частна компания, която взима своите решения къде да инвестира. Мисля, че вече натискът, който прилагаме към "Фолксваген", е контрапродуктивен. Ако има общоевропейски натиск срещу тях, те ще отидат на друго място. Ние с Турция се съревноваваме, това е честно, кой ще изберат е тяхна работа", каза Борисов по повод публикациите срещу предпочитанието на автомобилния гигант да строи новия си завод в Турция, а не в България.
Той коментира ситуацията от Брюксел, където в четвъртък се събраха лидерите на ЕС заради сделката за Брекзит.
Перспективата "Фолксваген" да построи нов завод в Турция намалява с всеки следващ ден, писа "Франкфуртер алгемайне цайтунг" (ФАЦ) преди ден, посочвайки като основна причина за това военната офанзива на Турция в Северна Сирия.
"Кадрите, които виждаме от Северна Сирия, са ужасяващи", казва премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вайл, който е част от борда на директорите на германския автомобилен концерн, където провинцията е вторият по големина акционер.
"Не мога да си представя, че при тези условия "Фолксваген" ще направи инвестиция за милиарди евро в Турция", заявява още той.
Надзорният съвет на концерна трябва да одобри решението на мениджмънта за изграждането на завода край турския пристанищен град Измир, но крайната му дума отново бе отложена.
Според ФАЦ колебанието в централата на "Фолксваген" във Волфсбург може се окаже в полза на България, която бе основен конкурент на Турция за така желаната инвестиция. Нарастващите критики от страна на европейските и на американските политици спрямо Анкара увеличават шансовете на България.
Към това се прибавят и думите на бившия президент Росен Плевнелиев, който оглавява Българския аутомотив клъстер и участва в преговорите с "Фолксваген", че страната ни у предложила да удвои субсидиите за концерна до 250-260 млн. евро, Според изданието увеличаването на сумата е възможно чрез дребен трик: парцелът с площ около 800 хектара, който се намира в източния край на София, да бъде прехвърлен на съседната община Елин Пелин. Там са възможни двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата.
Председателят на Автомобилния клъстер уверява, че субсидията е договорена с Европейската комисия. "Докато "Фолксваген" не подпише договора с Турция, ние сме на разположение денонощно, за да успее България", казва още Плевенелиев пред ФАЦ.
Междувременно директорът на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев отказа да потвърди удвояването на помощта за бъдещия завод на "Фолксваген" у нас, но заяви готовността на държавата да преразгледа финансовото си предложение към компанията.
Страната ни в момента се придържа към подадената инвестиционна оферта към "Фолксваген", но запазва възможностите за нейната промяна, казва Янев пред БНР след среща с министъра на икономиката Емил Караниколов в сряда.
Двамата са обсъдили темата в контекста на геополитическата обстановка в Близкия изток и отправените през германските медии сигнали за преосмислянето на намеренията за мястото на инвестицията на компанията.
Стамен Янев е лаконичен във възможностите да коментира евентуални промени в параметрите по предложението към инвеститора. Той повтори, че правителството се придържа строго към правилата на Европейския съюз.
"Това все пак не е публичен търг, не е явно наддаване. Смея да твърдя, че ние, като екип от страна на правителството, анализираме ситуацията, разглеждаме опциите и ако има възможност съгласно европейското законодателство, бихме могли да разгледаме и преразгледаме нашето финансово предложение", обясни Янев.
В съответствие с очакванията - турската икономика е разочарована от настъпилия обрат, пише Дойче веле
"Би било жалко, ако решението на "Фолксваген" е взето на базата на емоционални, идеологически и партийни критерии, а не на икономически и рационални", заявява пред ФАЦ Алпер Канджа, шеф на турската Асоциация на автодоставчиците "Тайсад".
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Преговорите с Фолксваген трябва да бъдат пресметнати финансово. Те искат печалба, а ние - инвестиции. Ако утроят инвестициите, ние можем да им дадем определена печалба така, както изчисли финансовото министерство. Специалистите нека се изкажат?!
Cлушax кaк шeфът нa туpcкaтa Aгeнция зa инвecтиции xвaли пpeд гepмaнcки жуpнaлиcти Туpция и нeйнaтa икoнoмикa, и тaкa тpябвa дa ce пpaви. В cъщoгo вpeмe шeфът нa бългapcкaтa Aгeнция зa инвecтиции Cтaмeн Янeв нeщo ми ce губи. И ceгa гo cпoмeнaвaт c изpaзи „oткaзa дa пoтвъpди“, „лaкoничeн във възмoжнocтитe дa кoмeнтиpa“, „пpaвитeлcтвoтo ce пpидъpжa cтpoгo към пpaвилaтa нa Eвpoпeйcкия cъюз“, „aнaлизиpaмe cитуaциятa“, „paзглeждaмe oпциитe“, „aкo имa възмoжнocт“, „биxмe мoгли дa paзглeдaмe и пpepaзглeдaмe“ …
и пpoч. Пpeди мeceци мaй гo излoвиx пo някaквa тeлeвизия дa кoмeнтиpa зaгoвopничecки c нecвeдущия шoу-вoдeщ, чe нe билo мнoгo вepoятнo у нac дa ce пpaвят aвтoмoбили, a пo-cкopo чacти. Пpeди 20 гoдини тeзи пpocтoтии ги гoвopexa нa чуждитe инвecтитopи бившитe шeфoвe нa БCК и БТПП, нo oттoгaвa минa мнoгo вpeмe и явнo им увpяxa глaвитe.
Cтaмeн Янeв тpябвa дa дaвa интepвютa пpeд чуждecтpaннитe мeдии, в кoитo дa xвaли Бългapия и нeйнaтa икoнoмикa бeз никaкви уcуквaния, увъpтaния, cъмнeния и пpoч. Пpaвилaтa нa Eвpoпeйcкия cъюз тpябвa нe caмo дa ги знaeм, нo и дa ги пpилaгaмe „твopчecки“. Зaщo чaк ceгa ce ceщaт дa пpexвъpлят тия 8000 дкa нa oбщинa Eлин Пeлин?
Тpябвa дa ce зaбpaни дa ce бъpбopи зa „липcaтa нa кaдpи“. Имa cвeдeния, чe и гepмaнcки фиpми oт Бългapo-гepмaнcкaтa индуcтpиaлнa и тъpгoвcкa кaмapa ca пpeувeличaвaли тoя въпpoc, cлeд кaтo зa вcички нoви пpeдпpиятия ce нaмиpaт cпeциaлиcти. Явнo, oпacявaт ce, чe мoгaт дa зaгубят cпeциaлиcти, pecп. дa ce нaлaгa пo-бъpзo дa вдигaт зaплaтитe.
“Зa cъжaлeниe, нe eднa и двe кoмпaнии изпpaтиxa пoгpeшни пocлaния, чe в Бългapия нямa квaлифициpaни xopa“, кaзa oня дeн пpeзидeнтът Плeвнeлиeв. Кaктo и, чe нe e пpoблeм зa 2-3 гoдини дa ce oбучaт уcкopeнo cпeциaлиcти зa “Фoлкcвaгeн” в cпeциaлнo учeбнo зaвeдeниe и пoд нaдзopa нa eкcпepти oт кoнцepнa.
Виднo e, чe eфиpът гъмжи oт пoлугpaмoтни xeйтъpи и глупaци, кoитo пo вceки пoвoд peзилят дъpжaвaтa и икoнoмикaтa ѝ, и нaй-чecтo пo пoлитичecки пpичини, кoeтo e вpъx нa пpocтoтиятa. Oпитвaт ce дa фopмиpaт oбщecтвeнoтo мнeниe нe caмo у нac, нo и в чужбинa, вкл. и у бългapcкитe бeжaнци, кoитo ce интepecувaт кaквo cтaвa в cтpaнaтa, нo ги зaнимaвaт глaвнo c измиcлeни cкaндaли и дивoтии. Тpябвa дa ce пpoтивoдeйcтвa нa тaя aнтибългapcкa кaмпaния c кoнкpeтнa, a нe c пoвъpxнocтнa инфopмaция зa бългapcкитe пpeдпpиятия, зe тexнитe пpoизвoдcтвeни пpoгpaми и paзвитиe. Тoвa нe e тъpгoвcкa peклaмa, a peклaмa нa дъpжaвaтa.
Чудя се някой тука,дали са българи,родолюбци,и имат ли българско самосъзнание.При положение че умират от задоволство и злоба,че Фолксваген нямало да дойде в България. Ако толкова мразите държавата ни,откажете се от нея най накрая,скъсайте си българските паспорти и се откажете от гражданство. Достатъчно са ни и другите външни сили които ни мразят,вие сте ни като бонус!
Кауза пердута. Ще изчакат докато отмине бурята и ще продължат.