Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как да пътуваме по-удобно и на по-ниска цена с нощни влакове в Европа?

1 коментар
Как да пътуваме по-удобно и на по-ниска цена с нощни влакове в Европа?

С наближаването на лятото много от нас започват да планират поне едно пътешествие през ваканцията си. Една от възможностите за пътуване на по-дълги разстояния, която е популярна в Европа, са нощните влакове със спални купета. И наистина, качвате се във влака на свечеряване, лягате да спите и се събуждате малко преди да пристигнете на гарата, до която пътувате.

Пътуването в спален или кушет-вагон обаче има както предимства, така и недостатъци. На този фон експерти от Западна Европа, цитирани от ДПА, дават съвети как то може да бъде по-приятно и на по-изгодна цена.

Уверете се, че разполагате с достатъчно време.

Ако пътувате с друг влак до гарата, на която трябва да се качите в спалния вагон, трябва да си гарантирате, че ще имате достатъчно време за прекачване, съветва Себастиан Вилкен, който публикува бюлетин с информация, която е полезна за тези, които пътуват с влак в Европа.

Докато обикновените влакове по основните направления се движат по разписание, на определен интервал от време, и ако пропуснете някой от тях, можете просто да се качите в следващия, то най-често по даден маршрут дневно пътува само по една влакова композиция със спални вагони. Ако я изпуснете, може да се окажете блокирани на някоя гара чак до следващия ден, предупреждава Вилкен.

Ако сте направили отделни резервации за двата влака, с които ще пътувате и изпуснете нощния поради закъснение на първия, няма да имате право на компенсация.

Права на пътуващите с влак

Съгласно правилата, които са въведени в страните от Европейския съюз, ако изпуснете влака си по вина на железопътната компания, тя трябва да ви превози безплатно по маршрута, който сте избрали. Това може да стане с друг влак, а ако това не е възможно - посредством алтернативен вид транспорт.

Освен това пътниците имат право на обезщетение в размер на 25 на сто от стойността на билета, ако забавянето на влака им е между 1 и 2 часа, а ако е за по-продължителен период - на 50 на сто от цената на резервацията.

При тези случаи компаниите трябва да предоставят на пътниците и храна, и безалкохолни напитки, а ако те се принудени да продължат пътуването си чак на следващия ден, да им осигурят и хотел, в който да пренощуват, информира онлайн порталът europa.eu.

За да претендирате за подобни компенсации обаче, трябва да имате обща резервация за влаковете, с които пътувате, отбелязва Патрик Нойман от организацията "Бeк он трeк" (Back-on-Track), която популяризира пътуването на дълги разстояния по железопътната мрежа в Европа.

Ако се наложи да предявите иск за обезщетение, когато изпуснете даден влак поради закъснение на този, който е трябвало да ви откара до гарата на прекачване, то трябва да докажете, че е налична т.нар. "верига на пътуването". Това обаче невинаги е много лесно, дори когато билетите ви за двата или трите влака, на които се прекачвате, са закупени чрез обща резервация, предупреждава Германската помирителна комисия в сектора на обществения транспорт (SÖP).

Ако не сте сигурни, дали във вашия случай е налична "верига на пътуването", най-добре е да потърсите експертно мнение. Според германската "помирителна" комисия, служителите на някоя от железопътните гари по вашия маршрут или във влака, с който пътувате, би трябвало да преценят коректно дали условията по вашата резервация ви дават право на компенсация и да ви информират за вашите права в случая.

По-удобно или по-евтино?

По принцип резервациите за пътуване в спален вагон не са сложни и стават бързо, но са и сравнително скъпи.

"На практика, вие резервирате хотелска стая на влакови колела", отбелязва германският експерт Себастиан Вилкен.

Ако сте готови да направите компромис с удобството, можете да пътувате в Западна Европа с нощен влак на дълги разстояния на много по-ниска цена.

"Можете да успеете да си купите билет за място в нощен влак за по-малко от 30 евро (за купетата със седалки във вагон "втора класа" - бел. ред.), докато често цената за легло в кушет-вагон е под 100 евро. Това е въпрос на компромис", отбелязва Вилкен.

Разбира се, ако пътувате в купе във вагон "втора класа", е нормално да го споделяте с други пътници.

Тези, които предпочитат спокойствието и уединението, могат да си резервират места в "частно" купе, но на по-висока цена. Това е много удобна възможност, когато пътувате със семейството си, с група приятели или с колеги, отбелязва ДПА.

И един специален съвет от експерта Патрик Нойман за тези, които предпочитат да е поне малко по-тихо, когато пътуват с влак.

"Външните купета, които са разположени над колелата на влака, са по-шумни. Ако има възможност, резервирайте си купе, което се намира в средата на вагона", съветва Нойман.

Ако планирате да пътувате няколко пъти с влак в рамките на определен период от време (седмица, месец), то билетът за многократно пътуване "Интеррейл пас" (Interrail pass) може да се окаже добра възможност. С него можете да пътувате в и между 33 страни в Европа. Леглата в спалните вагони или в кушет-вагоните обаче се заплащат допълнително.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. vdiv
    #1

    То хубаво де, ама те стачкуват редовно. Колко е удобно да се виси по разни гари без нищо да е ясно?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.