
Може и да ви звучи невероятно, но в България все още гражданите и фирмите трябва да плащат за достъп до нормативни актове, ако искат, поне малко, да са сигурни, че наистина четат актуализирана версия. Това, според наши експертни и силно консервативни оценки, струва на частния сектор минимум 5 млн. лв. годишно, но е вероятно цената да е много по-висока.
Нещо повече - големият клиент на частните правно-информационни системи, които предоставят достъп до актуалните пълни текстове на законите у нас, е държавата.
По-долу представяме леко фрапиращ случай от последните месеци, за да покажем абсурдността на ситуацията, ако все още се съмнявате в това.
През август 2015 г. Министерският съвет кани поотделно три фирми за осигуряване на абонаментен достъп до правно-информационните им системи. Обобщените данни са представени по-долу в таблицата.
Впечатление правят следните факти:
* МС ще плаща за три отделни системи;
* МС ще плаща за три отделни системи в следващите 2 години;
* МС ще плаща за три отделни системи в следващите 2 години, които имат припокриване на голяма част от услугите, които предоставят;
* МС ще плаща за някои справочни услуги, които представляват достъп до информация, произвеждана от обществения сектор – съдебната система, търговския регистър, агенцията за обществени поръчки, ведомствена практика - становища, указания и разяснения на институциите и др.
Най-вероятно, причините за това са:
* Осигуряване на гарантиран достъп до актуалното законодателство (диверсифирицане) – ако има само един достъп и той по някакви причини бъде прекъснат, това да не води до спиране на работата на МС;
Това нямаше да се налага, ако самата държава поддържаше достъп до актуалното законодателство и го предоставяше на всички онлайн и безплатно.
* Осигуряване на достъп до справки по данни, осигурявани от различни институции;
Това нямаше да се налага, ако държавните структури публикуват и организират информацията за дейността си по такъв начин, че всеки да може да си прави справки онлайн и безплатно.
Достъп до правно–информационни системи на Администрацията на МС
Лакорда | Сиела | Апис | |
Срок на абонамента | 03/08/2015 - 03/08/2017 | 03/08/2015 - 03/08/2017 | 03/08/2015 - 03/08/2017 |
Прогнозна стойност без ДДС | 30 000 лв. | 18 000 лв. | 41 281,20 лв. |
Крайна стойност без ДДС | 29 900 лв. | 17 850 лв. | 30 570 лв. |
Очевидните препоръки за реформа са:
1. За държавен вестник:
* Редакция $Държавен вестник” на Народното събрание (или друга административна структура) да започне да публикува пълните текстове на нормативните актове;
* Достъпът да е безплатен за всички – администрация, граждани, компании;
* Достъпът да е онлайн;
* Електронните текстове да имат правна сила;
2. За информацията от държавните органи:
* Публикуване на всички данни и информация от дейността им в отворен и уеднаквен формат, така че да се ползват лесно от всички заинтересовани страни.
Справка за видовете информация, която трите компании ще предоставят на МС
Лакорда | Сиела | Апис |
Правен интелект
|
|
АПИС 7 - мрежова инсталация
WEB системи АПИС - интернет достъп
|

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент