Как французин стана български "винен" посланик

Със стар автомобил Ги Лабери разхожда туристите из лозята си в Брестовица

Историята на французина Ги Лабери в България започва преди около десетина години в Пловдив. Той е от Бордо, но се влюбва в българското вино. Мечтата му е да стане разпознаваем продукт на световната еносцена.

Ги Лабери сред лозовите си масиви край Пловдив сн. Фейсбук


Днес Ги води по между 3000 и 5000 французи в България годишно на винен туризъм. Има собствена винарска изба, туристическа агенция “Витис тур” и наема чартъри от Нант, за да доведе у нас ценители на хубавото вино или просто жадни за приключения французи.

Натрупал опит от българската действителност, на седмата годишна среща на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции с местния бизнес в Пампорово Ги Лабери сподели идеите си за развитието на българския винен туризъм.

Ще говоря на английски, като си превеждам от френски, но презентацията ми е на български от уважение към аудиторията”, каза Ги Лабери. Уточни, че може да има разминаване между това, което говори и слайдовете, защото все още не владее добре българския език.

Продуктът енотуризъм обединява продажбата на виното, представянето на териториалната стратегия на марката и културната индивидуалност на мястото, където е произведено, каза Ги Лабери

Френски туристи в "столицата" на виното, както Ги нарича Брестовица сн. Фейсбук

Според него, за да е успешен енотуризмът е нужно да се предлага като комбиниран туристически продукт. Освен дегустацията на вино, трябва да има още и спа, забавления, ресторанти с автентичната за региона храна.  Наред с това на туриста трябва да се създаде и енопреживяване – да хване ножиците и да зареже лозата или пък сам да набере гроздето с традиционната носия, така както са го правили преди векове например. Това ще създаде преживяване на туриста, което той със сигурност ще разкаже в интересна история. Друг ще я продължи и това ще доведе нови туристи, които ще искат да преживеят същото вълнуващо пътешествие. В добавка от съществена важност е самото посрещане на госта.

Ги Лабери например използва малкия си поддържан “Ситроен”, познат на българите като колата на полицая от Сен Тропе с незабравимия Луи дьо Финес, с която разхожда най-запалените си туристи из лозята в Брестовица.

Ситроенът на Ги Лабери, с който разхожда най-емоционалните си туристи по лозята сн. Фейсбук


Наблюденията на французина показват, че 55% от енотуристите са епикурейци, които търсят приятни изживявания. Една четвърт са ерудитите, които са жадни за знания и искат да обогатят общата си култура не само за виното, но и за местата, които са посетили, с традициите и обичаите на хората в тях.  Други 15 на сто Ги Лабери ги нарича изследователи, които търсят новостите в света на виното. Едва 5 на сто са познавачите на виното, с голям опит и задълбочени знания за винопроизводството.

За да се развие добър енотуризъм, който да е конкурентен на световните винени региони, е необходимо да се покаже културната идентичност и автентичност на региона, където е произведено виното, каза Ги Лабери. Също така е важно да се използват маркетинговиге инструменти за налагането на бранда, както и добре обучени професионалисти при представянето му, допълни той.

Но не представянето и съветите на Ги пред колегите му туроператори и местна администрация станаха повод за коментари, а дребни пунктуационни и една правописна грешка на един от слайдовете му, изваден от контекста, предизвикаха широка дискусия в социалните мрежи.

Като космополит Ги маха с ръка, амбициран да овладее добре и българския, с който в момента се справя прилично, но предпочита да говори на родния френски.

Колегите му туроператори пък се възмущават от коментарите в мрежата, част от които са на журналисти, които не са на мястото на събитието в Пампорово. Казват, че Ги е много повече българин от тези, които пишат злобни коментари. Разказват как през миналата година в Монпелие представил завладяващо предимствата на българското вино, облечен в българска народна носия, и грабнал отличие в енотуризма.

Затова го наричат “винения посланик” на България, който ще продължи да развежда туристи в малки, семейни български винарни, пълни с история и традиции.

Ги Лабери е направил карта на българското вино и разказва на туристи историята на различните региони в Капана в Пловдив сн. Фейсбук

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?