Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как образованието може да хлътне още, този път с помощта на Световната банка

46 коментара
Как образованието може да хлътне още, този път с помощта на Световната банка

Световната банка написа доклад за образованието. Това е определено постижение в опита ни да разберем какво става с нашето училище. Сред най-основните достойнства на доклада е, че е кратък (21 стр.) и ясен. Това са необичайни качества за подобни доклади.

С присъщата си яснота той посочва и някои безспорни копчета, които трябва да се натиснат, за да заработи системата – независимо външно оценяване, конкуренция между учебните заведения, обвързване на финансирането с резултатите и целенасочени действия за увеличение на участието на малцинствата, бедните и изолираните селяни в средното образование, децентрализация (но обвързана с надеждна система за отчетност), конкретни цели за прогрес пред всяко училище, въвеждане (отново) на професионално ориентиране в учебните заведения, външно участие във висшите управителни тела на университетите. Нищо ново в тези препоръки, но е хубаво да ги чуеш от един източник с далеч по-сериозна репутация и компетентност от повечето други институции, които от време на време се захващат с този проблем.

И все пак!

Преди всичко целият доклад тръгва от една съмнителна предпоставка: “Българското образование е в пълна криза и трябва да се реформира по европейски стандарти”. Има два проблема с тази предпоставка. Първо, българското образование има няколко добри показателя – качеството на обучение на учениците до 4 клас например; или качеството на елитните гимназии; успехът на някои от частните учебни заведения (като Нов Български Университет) както и наличие на висококачествени чужди учебни заведения). Докладът подминава простия принцип, че всяка една смислена реформа трябва да се облегне сериозно на успешните казуси вътре в собствената си система.

Второ, няма европейски стандарти. Всеки опит да се налагат средностатистически стандарти (като съотношението учители/ученици) лесно може да се обори с друга статистика, която твърди точно обратното на първото (по-надолу ще стане дума за това).

Другата, не много убедителна предпоставка на доклада, изразена в самото заглавие, е идеята, че основният проблем на българското образование е да подготви хората за базираната на знания икономика (knowledge economy) и по този начин да обслужи така наречената Лисабонска стратегия. Въпросната стратегия, чиято цел е да превърне европейската икономика в “най-конкурентноспособната и динамична икономика, базирана на знанието в света” е вече компрометирана. Откак е приета, стандартите на европейското средно и висше образование падат, а континентална Европа няма нито един университет сред 20-те най-добри университети в света. А до заветната цел остават 4 години.

Предпоставките в един анализ на образованието в България трябва да бъдат други – например продуктивност на труда; конкурентноспособност на страната в рамките на Европейския съюз; гъвкава система за преквалификация, която да осигурява подвижност на работната сила. Или нещо друго. Но не и вярна служба на директивите на “Лисабонския конгрес”.

Тръгвайки от грешни предпоставки, докладът естествено прави някои подвеждащи заключения и препоръки. Най-настоятелната сред тях изглежда препоръката за оптимизация на системата, тоест – уволняване на учители и затваряне на училища. Причините са две – демографската криза и европейските стандарти. Демографската криза (ако въобще такова нещо има) е твърде измамна тревога за страна с един милион гурбетчии, отворени граници към 400 милионна Европа и нахлуването на скоростен интернет във всяко село и махала.

Що се отнася до европейските стандарти и стандартите на ОИСР за съотношение ученик/учител те никак не са убедителни като модел. Вярно, средната величина за ОИСР е 18:1 за основното и 15:1 за средното, докато в България съотношението е 14:1 за основното образование и 12:1 за средното. Това съотношение във Финландия, страната с най-силна образователна система и най-високи стандарти, е 13:1.

Съотношението в английските частни училища – вероятно най-добрите училища в Европа – е 10:1. Малките класове са широко признато, макар и не единствено решаващо, условие за качествено образование. Освен това България има два други проблема с ресурсите, които според Доклада трябва да се “оптимизират”. Нашите училища са двусменни. Разумно би било преди да се говори за съкращаване на учителите и затваряне на училища, сериозно да се дискутира проблемът с преминаването на училищата към едносменен целодневен режим.

Вторият проблем е специалното образование. В България има много малко на брой специални училища и учители за специално нуждаещи се ученици в рамките на обикновените училища. Според последните статистики във Великобритания 1 % от децата страдат от различни степени на аутизъм. Няма основание да смятаме, че в България този процент е значително по-малък. У нас няма и един клас за деца с аутизъм. Тяхното обучение в добро британско училище струва 8-10 пъти повече, отколкото обучението на едно нормално дете. Съотношението учител/ученик е 1:1. Или 2:1 – двама учители на един ученик. И това е картината само с аутизъм. Наистина ли ресурсът (сгради и учители) в България е прекалено голям? Едва ли. Друг е въпросът за квалификацията на учителите, проблем, които Докладът също разглежда едностранчиво.

Да, българските учители имат нужда от преквалификация и от постоянно повишаване на квалификацията си. Но да се смята, че българският учител има просто ниска квалификация – е подвеждащо. В България, за разлика от много други развити страни, учителите в средните училища задължително имат висше образование и то е по конкретен предмет. В този смисъл техният образователен ценз е по-висок от този на средния английски учител.

Онзи, който обаче се нуждае от специално обучение, подготовка и селекция е директорът. За него докладът едва споменава. А децентрализация без висока управленска компетентност е най-добрата рецепта за катастрофален резултат.

Много трудно се качва качеството на университетското образование с рязко разширяване на достъпа. В същото време възможностите за техническо следгимназиално обучение не са посочени като ключов фактор. А те са. Разширяването на университетския прием без решаване на въпроса за качеството на средното образование (проблем ясно назован в Доклада) ще доведе до увеличаването на броя на студенти, неспособни да участват пълноценно в университетски образователен процес. Качеството на университета ще падне още.

Едно от най-опасните подмятания обаче в този доклад е любезната, но доста настоятелна критика към ранната селекция за елитните гимназии. Ако в българското образование има нещо, което още удържа фронта (и така дори допринася за съмнителната Лисабонска стратегия) това са елитните гимназии, които дават възможност на амбициозни деца да се включат в една високо взискателна среда. В резултат на тази ранна селекция поне една сравнително малка група влиза в бързата писта. Това са хората, които след години имат най-добър шанс да попаднат на работа на Уол Стрийт или Лондонското Сити, в лабораториите на Глаксо или SAP, или да поемат българските браншове на международни компании, вместо тези места винаги да се заемат чужденци. Това са и хората с най-добър шанс да поведат академичната общност и така да дръпнат българското образование, вместо то да бъде само бутано от европейски консултанти и чиновници или подбутвано от наши бюрократи. Ако правителството се вслуша в тази препоръка, която е продиктувана от статистическа логика за качване на средното образователно равнище и от патос за социално равенство от 60-те години, то ще взриви една от малкото опори на “икономиката базирана на знанието” в България.

И накрая не мога да подмина два пропуска, които биха изиграли решаваща роля за повишаване на качеството на българското образование - английски език и образователната среда. Докладът споменава бегло чуждоезиковото обучение, но то така и остава пренебрегнато. Той пропуска да каже, че в 14 държави в Европа английският език е задължителен, а в тези, в които не е се изучава интензивно от по-голямата част от населението, не от любов към Англия, а защото този език се превърна в lingua franca. Ако българинът иска да бъте конкурентноспособен, той ще трябва да го научи. И то добре. Това ще го постави в добра позиция на пазара и ще му даде достъп до необхватен ресурс за продължаващо обучение. Както и ще му даде възможност сам да си прочете доклада за собствената му образователна система.

И вторият пропуск е въпросът за образователната среда. Нито училището, нито университетът са изолирани системи. Те се намират някъде. Те се намират в една среда със сринати библиотеки и читалища, с телевизия и радио с ниска образователна стойност, среда, в която продължаващото обучение е досда, на която никой не се подлага и в която политическите лидери произнасят думата “образование“ само когато са подложени на предизборна инквизиция, а бизнесът не е насърчен да влага средства дори в обучението на собствения си персонал. Това е още един проблем, който надали решиш ако уволниш няколко хиляди учители и затвориш английската гимназия.

Иначе докладът на Световната банка е стимулиращо четиво и, колкото и да е странно, вероятно е най-добрият критичен обзор на образователната ни система публикуван досега.

[email protected]

Юлиан Попов живее в Лондон. Работил е като съветник по въпросите на образованието за Европейската комисия,  бил е стратегически  съветник на ректора на Open University (най-големия британски университет), ръководил и е оценявал проекти в областта на образованието и управленското и професионалното развитие в над 20 държави в Европа, Средна Азия и Кавказ от името на множество водещи европейски организации. Въвел е дистанционното обучение в България и е един от основателите и пръв Изпълнителен директор на Нов български университет. Автор е на книгата “Английска България или Швейцария на Балканите”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

46 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Костов прим
    #49

    Ама че боклук този попов. Чудех се защо НБУ бълва толкова невежи. Предполагах, че някакъв такъв персонаж е давал умните съвети за разрушение на образованието ни през 90-те години и ето - тоя направо се хвали за това във визитката си. Все едно доктор Менгеле да пише в сивито си, че се е занимавал с хиляди пациенти. Сега явно е изпаднал от кръга на международните образователни консултатни или не са го поканили в поредната умуваница на СБ. (Тях същи си ги бива - та точно те агитираха да се затварят селските училища и прочие "строги" реформи, сега ново двайсет - образованието трябвало да бъде по-достъпно. Кой го направи недостъпно, бе?!)

  2. koko
    #48

    Napulno sum suglasen.Stiga sa ni uchili i podgotvjali za slugi. No neka i ne dopuskame nashi nekadurnizi i bludoliztzi da prokarvat chujdoto u nas v chujda polza.Neka si vazstanovim hubavoto i polezno staro, koeto izvede ne malko po-ucheni ot evropejskite glavi izvun Bulgaria, a ako sme i umni, njama da othvurlim poleznoto i dobroto za nas ot drugi.

  3. Куциян
    #47

    И уи е прав.

  4. Коста
    #46

    за елитните гимназии има два подхода1. Да те поготвят елита -> хубаво нещо са2. Не 90% от завършилите напускат България -> лошо нещо са

  5. Пантерата
    #45

    Аз живях и живея в България, Петре. Работя в Научен институт. Преподавах две години в наш Университет и две в чужд. Преподавах Химия на Английски в Английско говореща страна. Където и да работих все бях най-добра. Голяма част от моите колеги са на световно ниво. Родителите ми и сестра ми бяха учители. Селски и бедни, които изучиха хора и хора в Северозападна България. В СУ аз и сестра ми завършихме следването си с отличен успех. Не познавам българи, които да не са били добри учители или преподаватели-това

  6. Петър
    #44

    Как си обяснявате факта, че при такова добро образование, каквото твърдите, че сме имали до преди 15 години, се управляваме толкова зле? Защо всички чужди фирми у нас /а и някои български/ разчитат на "вносни" мениджъри? Защо повечето наши студенти се стремят да учат в чужди университети? И от друга страна как става така, че "тъпите западняци" които нямали обща култура и нищо не разбирали, се управляват добре, развиват култура и наука, технологии и управленски умения? Май вие сте се объркали.

  7. vasev
    #42

    bravo! necho poveche internet! english! 2 god spezializirano obrazovanie v otrasli za nassled 11 clas

  8. sanita
    #41

    napalno vi podkrepqm!!!

  9. Пантерата
    #40

    Лесно-като се ръководи от неуки хора и продажници, който слушкат Европата. Европата иска да напреви нашите деца годни за слуги и съвремените ни управници й помагат. Как? Затриха нормалното и даже отлично образование по политически съображения. Ако не ви изнася историята, която се е учила преди-най-лесно е, господа, да си напишете нова. Но и затова трябва мозък. Опита се "професор" Б. Димитров, създаде красива и лъскава книга "Разкази за Тракийците", но вътре, освен красиви картинки, няма нищо разказано.

  10. Куциян
    #39

    май-май ще се окаже на едно мнение с мен, който аз, междувпрочем, съм сменил 7 (седем) гимназии и 3 (три) факултета

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.